Spoorwegpolitie, Den Haag centraal

NS wil dat reiziger overlast kan melden via app of sms

NS wil een sms- of app-dienst starten zodat mensen anoniem en stil overlast in de trein kunnen melden bij een conducteur. De vervoerder gaat hiervoor in gesprek met de British Transport Police, omdat zij al een soortgelijke dienst gebruiken. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat donderdag in een brief aan de Tweede Kamer. 

NS wil graag meewerken aan het creëren van de mogelijkheid om misstanden anoniem te kunnen melden bij een conducteur, schrijft Van Veldhoven. Maar de vervoerder twijfelt of dit in de praktijk zou kunnen werken. “NS geeft aan nu niet te kunnen overzien of dit uitvoerbaar is op het gebied van opvolging en de verwachtingen die daarmee gewerkt worden bij de reizigers,” aldus de staatssecretaris.

Leren van buitenlandse partners

Daarom heeft de vervoerder voorgesteld om in gesprek te gaan met partners in het buitenland die al ervaring hebben met zo’n sms- of app-dienst, zoals de British Transport Police. Een Kamerdelegatie zal afreizen naar het Verenigd Koninkrijk om een werkbezoek te brengen aan de British Transport Police.

Van Veldhoven heeft ook voorgesteld aan NS om contact te zoeken met Pathé-bioscopen. Deze bioscoopketen maakt al een aantal jaren gebruik van een soortgelijke dienst. “Hoewel ik besef dat de situatie niet geheel vergelijkbaar is,” voegt ze eraan toe.

De staatssecretaris benadrukt dat het hier niet om een dienst voor noodmeldingen. In dat geval moet er contact opgenomen worden met 112. NS en andere vervoerders kunnen ernstige incidenten altijd doorzetten naar de politie. “NS heeft een 24/7 bemande veiligheidscentrale die in direct contact staat met alle meldkamers van de politie in Nederland,” aldus Van Veldhoven.

Volgende stappen

Nadat NS en overheid heeft kunnen leren van de ervaringen van de British Transport Police en Pathé, wordt bekeken wat de volgende stappen zijn met betrekking tot een proef met een sms- of app-dienst. Van Veldhoven: “Ik ondersteun deze lijn omdat de invoering van een dergelijke proef in Nederland zorgvuldigheid vereist.”

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “NS wil dat reiziger overlast kan melden via app of sms”

Frans Appel|12.07.18|11:58

Stap ik achterin, zonder kaartje. Op het moment dat ik een hc zie aankomen app ik snel dat er voorin ovelast is. Wat een goed idee ! (en vooral goed uitgedacht/doorgedacht)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.