Transitie naar 3kV bovenleidingsspanning kost bijna twee miljard euro

Een overgang van 1,5kV bovenleidingspanning naar 3kV bovenleidingspanning kost tussen 1,5 miljard en 2 miljard euro. Dit blijkt uit een eerste maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van ProRail en NS. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

8 reacties op “Transitie naar 3kV bovenleidingsspanning kost bijna twee miljard euro”

Pat Rick|27.06.18|12:29

In ieder geval kunnen treinen dan probleemloos naar Belgie rijden. Eigenlijk is meer spanning in de bovenleiding een ‘must-do’, om een toenemend aantal treinen genoeg energie te geven. Eigenlijk een electrotechnisch vraagstuk, wat door een budgetprobleem via een zgn MKBA niet opgelost wordt. Prorail wilde toch miljarden investeren? Dit is iets wat ze wel kunnen doen. Anders moeten we Infrabel vragen hoe ze 3kV daar doen (wellicht kunnen ze ook met korting het materiaal leveren)

Mathieu Melenhorst|28.06.18|11:35

Als het gaat om de snelheid van optrekken: hoe zijn mogelijkheden als locale energieopslag bij de loc in overweging genomen? Indien 1500V volstaat voor het op-snelheid-houden is het misschien wat teveel van het goede om alles om te bouwen naar 3000V.

Mathieu Melenhorst|28.06.18|11:37

Indien de 3kV nodig is voor sneller optrekken/afremmen zou je ook locale energieopslag bij de loc in overweging kunnen nemen. Als de 1.5 kV genoeg is om de combinatie op snelheid te houden lijkt het mij wat veel van het goede om de voedingsspanning te verhogen naar 3kV.
’t Is maar een idee…

Theo Bouwman|03.07.18|08:23

Maar waarom zou dit in eerste instantie onder de miljard liggen, volgens een rapport van Arcadis. Ook de opbrengsten zouden bijna € 100 miljoen zijn. Zie dit niet terug.
Lijkt als of de lobby door de NS is gestart voor meer geld.

Marco Boom|12.07.18|11:17

Ik vermoed dat het toch beter is om dit op Europees niveau op te lossen. Leuk dat we probleemloos naar België zouden kunnen rijden, maar de meeste internationale treinverbindingen lopen geloof ik door naar andere landen. Wat dat betreft is het jammer dat 25kV hier niet gelukt is.
Geharmoniseerde spanning, beveiligingssysteem, taal en regelgeving zullen denk ik een sterke impuls geven aan internationaal treinvervoer. Evenals dat is gedaan voor bijvoorbeeld profiel en perronhoogte.

willem tannemaat|27.08.18|16:27

Las recent over de trein op waterstof die in Duitsland gaat rijden. Is dit een oplossing voor het Nederlandse probleem?

willem tannemaat|27.08.18|16:28

Treinen op waterstof laten rijden?

Dick van Aggelen|08.10.18|18:46

Stap over naar de Duitse 15 kV wisselstroom.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Transitie naar 3kV bovenleidingsspanning kost bijna twee miljard euro | SpoorPro.nl

Transitie naar 3kV bovenleidingsspanning kost bijna twee miljard euro

Een overgang van 1,5kV bovenleidingspanning naar 3kV bovenleidingspanning kost tussen 1,5 miljard en 2 miljard euro. Dit blijkt uit een eerste maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van ProRail en NS. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

8 reacties op “Transitie naar 3kV bovenleidingsspanning kost bijna twee miljard euro”

Pat Rick|27.06.18|12:29

In ieder geval kunnen treinen dan probleemloos naar Belgie rijden. Eigenlijk is meer spanning in de bovenleiding een ‘must-do’, om een toenemend aantal treinen genoeg energie te geven. Eigenlijk een electrotechnisch vraagstuk, wat door een budgetprobleem via een zgn MKBA niet opgelost wordt. Prorail wilde toch miljarden investeren? Dit is iets wat ze wel kunnen doen. Anders moeten we Infrabel vragen hoe ze 3kV daar doen (wellicht kunnen ze ook met korting het materiaal leveren)

Mathieu Melenhorst|28.06.18|11:35

Als het gaat om de snelheid van optrekken: hoe zijn mogelijkheden als locale energieopslag bij de loc in overweging genomen? Indien 1500V volstaat voor het op-snelheid-houden is het misschien wat teveel van het goede om alles om te bouwen naar 3000V.

Mathieu Melenhorst|28.06.18|11:37

Indien de 3kV nodig is voor sneller optrekken/afremmen zou je ook locale energieopslag bij de loc in overweging kunnen nemen. Als de 1.5 kV genoeg is om de combinatie op snelheid te houden lijkt het mij wat veel van het goede om de voedingsspanning te verhogen naar 3kV.
’t Is maar een idee…

Theo Bouwman|03.07.18|08:23

Maar waarom zou dit in eerste instantie onder de miljard liggen, volgens een rapport van Arcadis. Ook de opbrengsten zouden bijna € 100 miljoen zijn. Zie dit niet terug.
Lijkt als of de lobby door de NS is gestart voor meer geld.

Marco Boom|12.07.18|11:17

Ik vermoed dat het toch beter is om dit op Europees niveau op te lossen. Leuk dat we probleemloos naar België zouden kunnen rijden, maar de meeste internationale treinverbindingen lopen geloof ik door naar andere landen. Wat dat betreft is het jammer dat 25kV hier niet gelukt is.
Geharmoniseerde spanning, beveiligingssysteem, taal en regelgeving zullen denk ik een sterke impuls geven aan internationaal treinvervoer. Evenals dat is gedaan voor bijvoorbeeld profiel en perronhoogte.

willem tannemaat|27.08.18|16:27

Las recent over de trein op waterstof die in Duitsland gaat rijden. Is dit een oplossing voor het Nederlandse probleem?

willem tannemaat|27.08.18|16:28

Treinen op waterstof laten rijden?

Dick van Aggelen|08.10.18|18:46

Stap over naar de Duitse 15 kV wisselstroom.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.