Slaaptrein op station Amsterdam Centraal, foto: NS

ÖBB: geen slaaptrein tussen Amsterdam en Oostenrijk in 2020

Foto: NS

De spoorwegmaatschappij ÖBB is niet van plan om voor 2020 een slaaptrein op te starten tussen Innsbruck in Oostenrijk en Amsterdam. Dat zegt een woordvoerder van de Oostenrijkse maatschappij. NS liet eerder weten al in 2020 te willen starten met een slaaptrein van Amsterdam naar Oostenrijk. Het zou om een verlenging van de Nightjet-dienstregeling tussen Düsseldorf – Innsbruck gaan.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “ÖBB: geen slaaptrein tussen Amsterdam en Oostenrijk in 2020”

Treinreiziger.nl|14.06.18|13:49

Als dienstregeling 2021 wordt bedoeld, dan is dat uiteraard per december 2020.

Eric Struch|15.06.18|13:20

Een half jaar geleden schreef ik op deze plek: “Als we op de lange afstand echt meer (vakantie)reizigers in de trein willen hebben, moeten we niet alleen kijken naar uitbreiding van het hogesnelheidsnetwerk, maar ook naar het nieuw leven inblazen van de nachttrein.” Toeval of niet, NS heeft na twintig jaar afbraakbeleid blijkbaar weer nieuwe interesse voor de nachttrein. Laten we hopen dat de haalbaarheid goed is onderzocht en dat dit meer is dan een (op de politiek gericht) proefballonnetje.

Eric Struch|15.06.18|13:40

Voor een succesvolle herintroductie van de nachttrein is nodig:
1. een aantrekkelijk product,
2. een concurrerend tarief,
3. een verandering in de mindset van de lange afstandsreiziger.

Voor het tweede is flankerend beleid onontbeerlijk. Om te beginnen zal de overheid moeten zorgen voor een level playing field tussen de modaliteiten. Ook zal kritisch moeten worden gekeken naar bijvoorbeeld de infraheffingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ÖBB: geen slaaptrein tussen Amsterdam en Oostenrijk in 2020 | SpoorPro.nl
Slaaptrein op station Amsterdam Centraal, foto: NS

ÖBB: geen slaaptrein tussen Amsterdam en Oostenrijk in 2020

Foto: NS

De spoorwegmaatschappij ÖBB is niet van plan om voor 2020 een slaaptrein op te starten tussen Innsbruck in Oostenrijk en Amsterdam. Dat zegt een woordvoerder van de Oostenrijkse maatschappij. NS liet eerder weten al in 2020 te willen starten met een slaaptrein van Amsterdam naar Oostenrijk. Het zou om een verlenging van de Nightjet-dienstregeling tussen Düsseldorf – Innsbruck gaan.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “ÖBB: geen slaaptrein tussen Amsterdam en Oostenrijk in 2020”

Treinreiziger.nl|14.06.18|13:49

Als dienstregeling 2021 wordt bedoeld, dan is dat uiteraard per december 2020.

Eric Struch|15.06.18|13:20

Een half jaar geleden schreef ik op deze plek: “Als we op de lange afstand echt meer (vakantie)reizigers in de trein willen hebben, moeten we niet alleen kijken naar uitbreiding van het hogesnelheidsnetwerk, maar ook naar het nieuw leven inblazen van de nachttrein.” Toeval of niet, NS heeft na twintig jaar afbraakbeleid blijkbaar weer nieuwe interesse voor de nachttrein. Laten we hopen dat de haalbaarheid goed is onderzocht en dat dit meer is dan een (op de politiek gericht) proefballonnetje.

Eric Struch|15.06.18|13:40

Voor een succesvolle herintroductie van de nachttrein is nodig:
1. een aantrekkelijk product,
2. een concurrerend tarief,
3. een verandering in de mindset van de lange afstandsreiziger.

Voor het tweede is flankerend beleid onontbeerlijk. Om te beginnen zal de overheid moeten zorgen voor een level playing field tussen de modaliteiten. Ook zal kritisch moeten worden gekeken naar bijvoorbeeld de infraheffingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.