Spoorbrug, Máximakanaal, Rosmalen

‘Maatregelen treffen voor trillingsoverlast Rosmalen’

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil bij drie woningen in Rosmalen onderzoeken of er maatregelen te treffen zijn tegen de trillingsoverlast die de bewoners ervaren sinds de oplevering van het verhoogde spoor. De overige woningen worden buiten beschouwing gelaten omdat volgens onderzoek de trillingen hier juist zijn afgenomen door de herindeling van het spoor.

Na de oplevering van het verhoogde traject bij Rosmalen in november 2012 klaagden een veertigtal inwoners die vlakbij het tracé woont dat de trillingsoverlast flink was toegenomen. Er werd toen onderzoek uitgevoerd om te bepalen of er inderdaad sprake was van een toename in trillingen door het vernieuwde spoor.

Trillingsniveau

De conclusie van dit onderzoek was dat het ‘niet aannemelijk’ is dat er meer trillingen zijn door het spoor. “De onderzoekers achten het zelfs waarschijnlijker dat de trillingsniveaus lager zijn dan voor de aanleg,” schrijft de staatssecretaris in haar antwoord op de Kamervragen van CDA-leden Mustafa Amhaouch en Madeleine van Toorenburg.

Bij slechts drie huizen was er 50 procent kans op een toename van trillingen. “Op basis van het onderzoek wil ik bij drie woningen onderzoeken of er doelmatige maatregelen te treffen zijn omdat niet is uit te sluiten dat hier een voelbare toename van trillingen is opgetreden door de aanpassing van het spoor,” schrijft Van Veldhoven.

Omlegging

Door de omlegging van de Zuid-Willemsvaart voor de aanleg van het Máximakanaal in 2014 werd het spoor tussen Den Bosch en Nijmegen over een lengte van 1,3 kilometer opnieuw ingedeeld. Het tracé bij Rosmalen lag op maaiveldniveau, maar dat moest worden verhoogd en is op een talud geplaatst. Toen voor deze oplossing werd gekozen, is er geen rekening gehouden met eventuele extra trillingen, omdat experts hadden verwacht dat het talud extra dempend zou werken.

Volgens inwoners van de Noord-Brabantse plaats is de overlast door trillingen toegenomen sinds het tracé in november 2012 werd opgeleverd. Vooral als er ‘s nachts goederentreinen passeren zouden ‘de kopjes van de tafel’ trillen.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.