Eurostar St Pancras station Londen

Testrit Eurostar: reis Amsterdam-Londen comfortabel en snel

Waarom het vliegtuig pakken, als je ook met de trein kunt? Dat lijkt Eurostar te willen zeggen met de nieuwe rechtstreekse verbinding van Rotterdam en Amsterdam Centraal naar Londen. En luchtvaartmaatschappijen mogen zich ook serieus zorgen maken: reizen per Eurostar-hogesnelheidstrein is erg comfortabel en gemakkelijk. SpoorPro mocht mee met een testrit van de hogesnelheidstrein.

Forenzen met de trein op dit soort afstanden heeft de toekomst. Het is vele malen milieuvriendelijker dan het vliegtuig, want er kunnen meer mensen mee en de CO2-uitstoot is veel lager. Volgens Eurostar zelfs 80 procent minder per reiziger. Maar zelfs als dat niet de doorslaggevend factor is om voor de trein te kiezen, kan het comfort dat wel zijn.

Comfort

Er zijn veel overeenkomsten tussen reizen met trein en met vliegtuig. Je hebt ook een eigen stoel, reist op hoge snelheid en moet door de paspoort- en veiligheidscontrole. Maar dan de verschillen. Inchecken gebeurt maar dertig minuten voor vertrek. Elke reiziger kan twee stuks bagage en een stuk handbagage meenemen. Er geldt geen maximum gewicht per koffer, dus je komt niet voor een nare verrassing te staan als je koffer wordt gewogen en deze een kilo te zwaar blijkt te zijn. Je neemt mee wat je zelf kunt tillen.

De stoelen in vliegtuigen zijn steeds kleiner geworden, net als de beenruimte. Alles om meer mensen in een toestel te krijgen. De stoelen in de hogesnelheidstrein zijn comfortabel en de beenruimte is groot. Dit zal niet zomaar worden verkleind om de capaciteit te verhogen. Er kunnen tenslotte al 800 passagiers mee per trein.

(Tekst loopt door onder de foto)Business Premier in Eurostar Londen St Pancras Amsterdam RotterdamBusiness Premier in de Eurostar

De reis gaat van centrum naar centrum, terwijl kiezen voor het vliegtuig vaak nog een extra ritje met bus, trein of metro naar het centrum betekent. Bij een vroege boeking kost de Eurostar maar 40 euro enkele reis voor een stoel in tweede klas. Daarmee is het ook goedkoper dan het vliegtuig: dezelfde reis van Schiphol naar het centrum van Londen, inclusief een ingecheckte koffer, kost minstens 100 euro retour.

Snel en eenvoudig

Het is ook sneller: de check-in bij Schiphol start twee uur voor vertrek, de vlucht duurt een uur en vanaf de meest gangbare en goedkope vliegvelden (Luton en Heathrow) is het nog een uur reizen naar het centrum. Dat komt neer op minstens vier uur reizen. London City Airport ligt het dichtst bij de stad maar deze vlucht kost al gauw 130 euro voor Economy.

Er zijn zoveel opties om eenvoudig vanuit waar dan ook snel naar een centraal station te komen. Het spoorwegennet en de lokale busnetwerken zijn ingericht om de reiziger naar het centraal gelegen station te brengen, terwijl het OV-netwerk van en naar vliegvelden nog wat te wensen over laat, ook in Engeland (Schiphol is een uitzondering). Daarom is het simpelweg laagdrempelig om even de Eurostar te pakken.

Overstap

Op de heenreis moeten reizigers eerst met de Thalys naar Brussel, totdat de nieuwe dienstregeling van Eurostar officieel van start gaat op 4 april. En zelfs dan moet er worden overgestapt, want voorlopig kunnen de paspoort- en veiligheidscontroles niet in Nederland plaatsvinden doordat er eerst afspraken moeten worden gemaakt tussen deelnemende landen over beveiligings- en grenscontroles. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat denkt dat de checks vanaf eind 2019 in Rotterdam en Amsterdam kunnen worden gehouden.

(Tekst loopt door onder de foto)Tussenstop op Bruxelles Midi Brussel Zuid Eurostar

Het is onhandig, want passagiers moeten uitstappen op station Brussel Zuid, zich een weg naar de Eurostar banen door een heel druk treinstation, daar inchecken, door de veiligheidscheck, dan door naar paspoortcontrole door een douanier en dan uiteindelijk nogmaals door een automatische paspoortcontrole voordat de wachthal is bereikt. Zeker met meerdere stuks bagage, hoe klein dan ook, is dat zeer onhandig. Maar dat is te verwachten bij het reizen naar het buitenland. Ook met forenzen per vliegtuig blijft door de douane gaan een traag en onhandig proces. Tip: neem niet meer dan twee tassen mee en doe geen riem om, als het kan.

De heenreis vanaf Rotterdam Centraal duurt vier uur. Dat klinkt lang, maar omdat er een overstap van vijftig minuten tussen zit, lijkt de reis korter. Die overstap duurt vijftig minuten en effectief zitten reizigers maar een kwartier stil. Dat komt vooral door de controles en het feit dat het instappen 25 minuten voor vertrek alweer start. Bovendien duurt de rit vanaf Brussel nog maar twee uur, waarvan een uur ingeleverd wordt door het tijdsverschil.

E320

De trein heeft gratis wifi, al is de aansluiting niet stabiel. Bij elke stoel zit een stopcontact en een USB-outlet. Ook kunnen passagiers, als ze verbonden zijn met het wifi-netwerk, gratis films en series kijken via het entertainmentsysteem. Dat kan via een applicatie of een browser op een eigen tablet of laptop. Net als in een vliegtuig, maar reizigers moeten wel hun eigen scherm meebrengen.

Op dit traject rijden er alleen e320’s van Siemens. Dit is het enige model dat geschikt is voor de tractie-energievoorziening in Nederland, aldus de woordvoerder van Eurostar. Elke trein is zestien rijtuigen lang.

(Tekst loopt door onder de foto)In de Eurostar stappen

De trein rijdt niet het hele traject op volle snelheid. Tussen Brussel en Antwerpen ligt er geen hogesnelheidslijn en gaat de Eurostar langs allerlei kleine stations, waardoor de hogesnelheidstrein niet meer dan 150 kilometer per uur kan rijden op dat stuk. Als hij wel op volledige snelheid had kunnen rijden, was de rit ongeveer een kwartier korter geweest. Er zijn voor zover bekend geen plannen om hier een hogesnelheidsspoor aan te leggen.

Dienstregeling

Eurostar start in april met dagelijks twee diensten van en naar de Engelse hoofdstad. Deze vertrekken om 7.48 uur en 16.48 uur vanaf Amsterdam Centraal en 8.25 uur en 17.25 uur vanaf Rotterdam Centraal, volgens de voorlopige dienstregeling. Binnen deze dienstregeling valt nog een overstap op station Brussel Zuid voor paspoort- en veiligheidscontrole. Zonder overstap duurt de rit vanaf Amsterdam 3 uur en 40 minuten en vanaf Rotterdam 3 uur.

Eurostar hecht veel waarde aan een korte reistijd: deze onder de vier uur houden is een prioriteit. Daarom wordt er op de terugweg, van Londen St. Pancras terug naar Nederland, niet gestopt op Lille, Antwerpen of Schiphol. De enige haltes zijn Brussel, Rotterdam en Amsterdam. Met deze nieuwe, rechtstreekse verbinding is de Eurostar een serieus alternatief voor het vliegtuig geworden.

Bekijk hier de foto’s van de testrit.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.