TGV trein van SNCF

Rapport: financiële situatie spoor Frankrijk onhoudbaar

Foto: Flickr. Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

De financiële situatie van de Franse spoorwegen is totaal onhoudbaar en daardoor is de concurrentiepositie zwak. Dat blijkt uit een rapport over de staat van het Franse spoor, geschreven door ex-directeur KLM/Air France Jean-Cyril Spinetta. Aanbevelingen zijn onder andere om de gebruiksvergoeding te verlagen en regionale lijnen te liberaliseren. Ook vindt hij dat er een reorganisatie plaats moet vinden, om de status van het spoorpersoneel te veranderen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Rapport: financiële situatie spoor Frankrijk onhoudbaar”

Teko Salverda|23.02.18|12:37

Een van de factoren die bijdragen aan de slechte situatie is het volstrekt overbodige personeel. Zo zie je zelfs op kleine stations chefs die eens per uur naar buiten komen, de conducteur een handje geven, en vervolgens het vertreksein geven. Daarna weer terug om verder te gaan met de kruiswoordpuzzel. Of gezellig te keuvelen met de loketbediende. En dit alles in ploegendienst.

H VanBeurden|24.02.18|17:48

In Frankrijk noemt men dat service aan de reiziger, bovendien werkt alles op kleine lijntjes vaak nog mechanisch en heb je dus echt wel personeel nodig. Het echte probleem is dat er weinig treinen (doelbewust) in onlogische dienstregeling rijden en er al decennia willens en wetens wordt bezuinigd op alles (onderhoud, service…) en lijnen bij bosjes worden gesloten. Tel daarbij lage bevolkingsdichtheid en gebrek aan concurrentie en je komt vanzelf op dit punt terecht…

Chris in the Cloud|18.03.18|10:48

Wat ik nu zeg klinkt misschien vreemd, maar ik adviseer de SNCF eens te gaan kijken bij …… jawel ……. NS. Zij hebben jaren geleden de transitie al doorgemaakt en weten dus waarover ze spreken. In ruil daarvoor zou NS dan wel een aandeeltje in Thalys mogen hebben, lijkt me.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rapport: financiële situatie spoor Frankrijk onhoudbaar | SpoorPro.nl
TGV trein van SNCF

Rapport: financiële situatie spoor Frankrijk onhoudbaar

Foto: Flickr. Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

De financiële situatie van de Franse spoorwegen is totaal onhoudbaar en daardoor is de concurrentiepositie zwak. Dat blijkt uit een rapport over de staat van het Franse spoor, geschreven door ex-directeur KLM/Air France Jean-Cyril Spinetta. Aanbevelingen zijn onder andere om de gebruiksvergoeding te verlagen en regionale lijnen te liberaliseren. Ook vindt hij dat er een reorganisatie plaats moet vinden, om de status van het spoorpersoneel te veranderen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Rapport: financiële situatie spoor Frankrijk onhoudbaar”

Teko Salverda|23.02.18|12:37

Een van de factoren die bijdragen aan de slechte situatie is het volstrekt overbodige personeel. Zo zie je zelfs op kleine stations chefs die eens per uur naar buiten komen, de conducteur een handje geven, en vervolgens het vertreksein geven. Daarna weer terug om verder te gaan met de kruiswoordpuzzel. Of gezellig te keuvelen met de loketbediende. En dit alles in ploegendienst.

H VanBeurden|24.02.18|17:48

In Frankrijk noemt men dat service aan de reiziger, bovendien werkt alles op kleine lijntjes vaak nog mechanisch en heb je dus echt wel personeel nodig. Het echte probleem is dat er weinig treinen (doelbewust) in onlogische dienstregeling rijden en er al decennia willens en wetens wordt bezuinigd op alles (onderhoud, service…) en lijnen bij bosjes worden gesloten. Tel daarbij lage bevolkingsdichtheid en gebrek aan concurrentie en je komt vanzelf op dit punt terecht…

Chris in the Cloud|18.03.18|10:48

Wat ik nu zeg klinkt misschien vreemd, maar ik adviseer de SNCF eens te gaan kijken bij …… jawel ……. NS. Zij hebben jaren geleden de transitie al doorgemaakt en weten dus waarover ze spreken. In ruil daarvoor zou NS dan wel een aandeeltje in Thalys mogen hebben, lijkt me.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.