Spoorwegovergang bij Hilversum, foto: ProRail

Aantal spoorlopers toegenomen in eerste helft 2017

Gepubliceerd op 31-07-2017 om 17:15

Het aantal spoorlopers is in de eerste helft van 2017 toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste zes maanden van 2017 registreerde ProRail 1724 mensen die onbevoegd naast het spoor liepen, in de eerste helft van 2016 waren dat er 1577. In 2016 werden er in totaal 3.105 spoorlopers geregistreerd. Spoorlopers zijn vaak wandelaars, spelende kinderen of vandalen langs het spoor. Bijna dertig procent van alle treinvertragingen wordt veroorzaakt door spoorlopers.

Bij de cijfers over de toename kunnen wel een aantal kanttekeningen worden gemaakt, legt woordvoerder Jaap Eikelboom uit. “Het aantal treinen is door de loop der jaren ook toegenomen, waardoor mensen vaker moeten wachten. Tien jaar geleden reden er vier treinen per uur. Dat zijn er nu soms wel acht per uur, waardoor de spoorbomen vaker dicht zijn. Daarnaast is er meer meldingsbereidheid onder machinisten, wat ook kan meewegen in de toename.”

Gevolgen spoorlopen

De gevolgen van spoorlopen kunnen desastreus zijn. Machinisten kunnen schrikken als ze een spoorloper zien. Ze krijgen vervolgens van de verkeersleiding de opdracht stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Alle andere treinen op het traject moeten dan ook langzamer rijden, waardoor veel reizigers te laat op hun bestemming aankomen. In de nacht van 14 op 15 juli 2017 kwamen er twee jongens om het leven die op het spoor bij Elst reed toen er een trein aankwam.

Vanaf 1 augustus krijgen alle incidentenbestrijders en BOA’s een applicatie op hun tablet waarmee zij nog beter kunnen inschatten waar zij op bepaalde momenten het beste controles kunnen uitvoeren. Dit rekenmodel voor spoorlopers is een innovatie die is bedacht in het DataLab van ProRail. Door het slim koppelen van big data is steeds beter te voorspellen op welke plekken er spoorlopers op gaan duiken.

Tests

Door het combineren van haar eigen en externe datasets van bijvoorbeeld bevolkingsgegevens, ruimtelijke inrichting, weersvoorspellingen en vakantieperiodes heeft ProRail zicht op de hotspots in een bepaalde regio. De afgelopen maanden heeft ProRail dit samen met BOA’s getest en de resultaten zijn positief.

Lees ook:

ProRail opent ‘innovatieve broedkamer’ voor spoordata

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Aantal spoorlopers toegenomen in eerste helft 2017”

Herman John Buiys|03.08.17|15:19

Zou het niet kunnen zijn.dat betreft met poortjes om naar een station binnen te lopen? Of zijn het buitenlanders(vluchtelingen)dat zij in hun land wel langs het spoor kunnen lopen? Ik ben erg tegen dat poortjes gedoe, veronderstel dat er alarm af gaat door oa brand of terrorisme? de mensen kunnen niet snel wegkomen of vluchten(zoals bij Brussel)dat houd in dat de poortjes de mensen tegenhoud.Er wordt gezegd dat de poortjes snel open zijn,als er iets gebeurt.Die dingen moeten weg, ruimte maken!

Herman John Buiys|03.08.17|15:26

Het is niet mijn idee, het heeft veel geld gekost en er nog zijn er meer controleurs bij. Waarom ?
Als er iets aan de knikker is, bij paniek, de mensen kunnen niet snel wegkomen ivm één voor één door de poortjes te gaan. strikt on nood zakelijk weg die poortjes, ruimte maken.

OV’er

Joop Buijs.
Connexxion.

John rdam|08.08.17|21:42

Eén factor die mede de vertragingen veroorzaakt wordt niet genoemd: de overdreven maatregelen van ProRail om als er iemand in de buurt van het spoor gesignaleerd wordt het treinverkeer meteen stil te leggen of langzaam te laten rijden. In Zwitserland staan nauwelijks hekken langs het spoor en wordt er minder extreem gereageerd als iemand in de buurt van het spoor loopt. De punctualiteit is daar hoger dan in Nederland.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.