Onbewaakte spoorwegovergang

ProRail wil af van onbewaakte spoorwegovergangen

ProRail wil af van onbewaakte overwegen. Binnen een paar jaar moeten de ongeveer honderd onbewaakte spoorwegovergangen volledig zijn beveiligd. Dat maakte directeur Pier Eringa van ProRail donderdag bekend. Om dit te financieren, heeft ProRail zo’n 70 miljoen euro nodig. 

“We willen het liefst helemaal geen overwegen meer. Maar als ze er toch moeten zijn, moeten ze zijn beveiligd”, zegt directeur Pier Eringa van ProRail. De directeur benadrukt dat hij deze conclusie niet trekt naar aanleiding van het treinongeluk in Winsum. “Al voordat ik bij ProRail kwam, werd hierover gesproken.”

Levensgevaarlijk

“De onbewaakte overgangen zijn levensgevaarlijk”, zegt Eringa. Nederland telt er ongeveer honderd. Het grootste deel daarvan ligt in noordoost-Nederland. De situatie ten opzichte van tientallen jaren geleden is sterk veranderd, legt hij uit. “Vroeger reden er sympathieke boemeltreintjes over het spoor. Tegenwoordig zijn de treinen snel en stil. Als je ze ziet, ben je al te laat.”

De overheid moet hier wel een flink budget voor vrijmaken. 70 miljoen euro, schat Eringa. “Het kost per overgang 8 ton om de overgang te beveiligen. Een spoorboom zelf is eigenlijk heel goedkoop. Het gaat om de techniek en het onderhoud dat erbij komt.”

Winsum

Vorige week botste een tankauto met melk tegen de zijkant van een passagierstrein van Arriva. Daarbij raakten achttien mensen gewond, van wie elf personen naar het ziekenhuis werden gebracht. In 2014 en in 2015 gebeurden er ook al twee ernstige ongelukken op deze spoorwegovergang, met twee doden tot gevolg.

Melkveehouder Willem Stavenga eiste excuses van de gemeente Winsum en ProRail, omdat hij ten onrechte de schuld zou krijgen van het ongeluk. Hij zou zijn grond niet beschikbaar willen stellen voor een veilige spoorwegovergang. De burgemeester heeft inmiddels zijn excuses aangeboden. Of de ProRail-directeur dit ook gaat doen, laat hij nog in het midden. “Dinsdagochtend ga ik bij de boer op de koffie. Ik ben zelf boerenzoon dus ik heb er veel gevoel bij. Een overheid die jouw grond wil afpakken, is heel vervelend”, zegt Eringa. “Maar we moeten ook altijd balanceren. We worden laks genoemd wanneer we niet genoeg doorpakken, en ‘lomp’ als we juist wél doorpakken.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van RijschoolPro.nl.

4 reacties op “ProRail wil af van onbewaakte spoorwegovergangen”

Arco Sierts|29.11.16|08:35

ProRail is zelf medeschuldig aan dit probleem. Men heeft ooit bedacht dat overwegen met alleen lichten (AKI) ‘onveilig’ zijn, en dus moesten ze weg. Daarmee werd echter ook de kosteneffectieve oplossing voor onbewaakte overwegen geblokkeerd! Het werd OF niks OF (mini-)AHOB. Ook erkende men niet het simpel voorspelbare gewenningseffect op de overweggebruikers. Wat er vervolgens is gebeurd, heb ik jaren terug al voorspeld en ProRail voor gewaarschuwd. Zelfde punt als met halve invoering ERTMS.

Arco Sierts|29.11.16|08:56

De NL-spoorsector, Ministerie en collega-adviesburo’s hebben tot op de dag van vandaag officieel ook geen idee van de achterliggende oorzaak (resp. het complex van oorzaken) van de eerdere STS-explosie. STS is uiteindelijk met heel veel moeite ingedamd, dat is waar. Maar als je de achterliggende oorzaken niet WILT weten, en je jezelf verschuilt achter beleid, regels en techniek, dan kan het dus zo weer gebeuren. Men is dus niet ‘in control’ qua veiligheid. Dat zal met ERTMS ook weer blijken.

Peter Wilms|01.12.16|12:16

Het beleid van ProRail is inderdaad niet meer van deze tijd. Voor 5 mio euro heb je 100 onbewaakte overwegen in voldoende mate beveiligd met een Europees toegelaten fail safe waarschuwingssysteem wat ook bij de beveiliging van werkplekken wordt gebruikt. Dit plan is in 2 jaar te realiseren zonder onteigeningen en uit eigen middelen …

Pieter Michiels|01.12.16|12:54

Volgens mij is er ook een ander fundamenteel probleem: automobilisten weten niet meer wat ze moeten doen bij een onbewaakte overweg, omdat ze steeds zeldzamer worden. Stoppen, goed kijken en eventueel luisteren: met de snelle, geluiddichte auto’s van tegenwoordig, de afleidende muziek en smartphone en een gebrek aan geduld (alles moet snel, snel, snel) verrast de trein je en is het te laat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.