koperdiefstal

Koperdiefstal op het spoor opnieuw gedaald

Het aantal gevallen van koperdiefstal op het spoor is opnieuw gedaald. Dat blijkt uit cijfers van ProRail over het eerste half jaar van 2016. In die periode waren er ongeveer 90 gevallen van koperdiefstal, tegenover 161 in de eerste helft van vorig jaar. Koperdiefstal veroorzaakt veel overlast voor reizigers en spoorvervoerders. In 2015 liepen daardoor ongeveer 1500 treinen vertraging op. Ook zorgde de diefstallen voor een kostenpost van ruim 800.000 euro.

In de afgelopen jaren is het aantal koperdiefstallen flink gedaald. In 2011 registreerde ProRail 516 gevallen van koperdiefstal. Een gerichte aanpak heeft er volgens de spoorbeheerder voor gezorgd om het aantal diefstallen en pogingen omlaag te krijgen.

Maatregelen

Om het aantal diefstallen terug te dringen, heeft ProRail op veel plekken hekken langs het spoor geplaatst. Ook worden er nachtelijke controles uitgevoerd om koperdieven af te schrikken. Op meerdere plekken langs het spoor staan camera’s met infrarood en bewegingsmelders. Ook roept ProRail omwonenden van het spoor op om verdachte situaties te melden. Op sommige plekken is koper door aluminium vervangen, omdat dit minder geld oplevert. Het koper dat wel wordt gebruikt is bewerkt met synthetisch DNA zodat de afkomst van het koper kan worden bepaald.

ProRail werkt met het ministerie van Veiligheid en Justitie, de metaalbranche en het openbaar ministerie samen in ‘Actie Koperslag’ . Een van de maatregelen hiervan is dat schroothandels verplicht zijn gesteld om naar legitimatie te vragen als er koper wordt aangeboden. In geval van strafrechtelijke vervolging worden de gevolgen van koperdiefstal voor het spoor en reizigers meegenomen wat vaak tot hogere straffen leidt.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.