Station, Bad Nieuweschans

Treinen kunnen 140 rijden tussen Zuidbroek en Winschoten

De treinen tussen de stations Zuidbroek en Winschoten kunnen 140 kilometer per uur rijden, waar ze nu nog 100 kilometer per uur rijden. Dat blijkt uit een onderzoek dat ProRail deed naar de snelheid van de treinen op dit baanvak. De spoorbeheerder voerde dit uit in opdracht van de provincie Groningen. 

Groningen wil graag meer en snellere treinen op het spoortraject Groningen-Winschoten-Leer. Om dit mogelijk te maken is er een rijtijdverkorting nodig tussen Zuidbroek en Winschoten. Verder dient er extra perronruimte op station Winschoten te komen en zijn er aanpassingen van overwegen en geluidsmaatregelen nodig.

Maatregelen station Winschoten

Het perron van station Winschoten wordt verlengd en in twee fasen opgedeeld. Het doorgaande spoor 1 wordt een zogenaamd kopspoor. Hiermee vervalt het huidige onbeveiligde overpad. Dit verbetert tevens de veiligheid.

Kosten

De totale kosten van het project worden geraamd op 17,5 miljoen euro. Dat bedrag moet door de provincie en het rijk worden opgebracht. Naar verwachting kunnen de treinen tussen Zuidbroek en Winschoten eind 2016 sneller rijden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Treinen kunnen 140 rijden tussen Zuidbroek en Winschoten”

Peter|13.11.13|16:40

Dan ben je straks 10 minuten eerder in Leer en sta je daar 10 minuten langer te wachten op de trein naar Bremen. Dus ik begrijp het voordeelniet helemaal, tenzij Arriva daardoor kort zou kunnen keren in Leer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.