Hogesnelheidstrein ICE Deutsche Bahn

Duitse hogesnelheidstrein test nieuwe Hanzelijn

ProRail gaat een Duitse hogesnelheidstrein – een ICE – inzetten om deze week de veiligheid en maximumsnelheid van de nieuwe Hanzelijn te testen. De trein gaat woensdag en donderdag tijdens testritten met 200 kilometer per uur over het nieuwe spoor rijden.

Het spoor, de tunnels en de viaducten van de Hanzelijn zijn klaar en nu is de testfase van de nieuwe spoorlijn tussen Zwolle en Lelystad aangebroken. De testen zijn onder meer nodig om te kijken of de treinbeveiliging goed werkt en of de communicatie tussen machinist en verkeersleiding goed verloopt.

ERTMS

De Hanzelijn is zowel uitgerust met ATB-Vv als het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Behalve de Hanzelijn zijn in Nederland ook de Betuweroute en de hsl geheel voorzien van ERTMS. De nieuwe spoorlijn is geschikt voor een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur, maar voorlopig gaan treinen er maximaal 140 kilometer per uur rijden. De politiek moet nog een besluit nemen over een eventuele verhoging van de maximumsnelheid naar 200 kilometer per uur.

Als de Hanzelijn in gebruik genomen is, gaan er meer treinen rijden tussen de Randstad en het noorden en noordoosten van het land. Op 9 december van dit jaar is de nieuwe lijn klaar voor gebruik. De bouw van de nieuwe stations Dronten en Kampen Zuid zijn nu nog in aanbouw en worden eveneens nog voor het einde van het jaar geopend.

Goederen en passagiers

De aanleg van de Hanzelijn heeft zes jaar geduurd en kostte 1 miljard euro. Daaraan vooraf ging een periode van twaalf jaar onderzoek en voorbereiding. De lijn is bestemd voor het vervoer van zowel passagiers als goederen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.