Slim spooronderhoud vraagt om anders denken

Hoe beheers je de onderhoudskosten van railinfrastructuur en materieel op een effectieve manier? Dat was een van de centrale vragen op de openingsdag  van de tweedaagse Rail Technology Conferences in Amstelveen, dat ook woensdag nog wordt gehouden. Voorbeelden uit Nederland en andere Europese landen passeerden de revue.

De Oostenrijkse Staatsspoorwegen ÖBB doen dat bijvoorbeeld door actief gebruik te maken van LifeCycleManagement, met als doel om daar economisch voordeel uit te halen. ÖBB werkt hiervoor samen met de Technische Universiteit van Graz. Terwijl ÖBB zich bezighoudt met spoormetingen, data-analyse en ondersteuning bij onderhoudsplanning voert de universiteit economische analyses uit om grote investeringsprojecten te evalueren, vertelde een aantal onderzoekers van de universiteit, van wie er één eveneens bij ÖBB werkt.

Snelheidsbeperkingen

Nederlandse congresbezoekers verbaasden zich over de maatregelen die volgens de onderzoekers van de universiteit van Graz soms in Oostenrijk genomen worden om te besparen op de onderhoudskosten. Het langdurig instellen van snelheidsbeperkingen op slechte stukken spoor om maar even geen onderhoud te hoeven uitvoeren is ondenkbaar op het drukke spoor in Nederland, menen ze.

Ook de Nederlandse spoorbeheerder ProRail zet LifeCycleManagement al jaren in als methode om bij besluitvorming over aanpassing of vernieuwing van het spoor verschillende varianten te kunnen vergelijken op basis van bedrijfseconomische aspecten. Die aanpak voert minder ver dan de Oostenrijkse.

Laserscanning

Besparen op spooronderhoud kan ook met technische innovaties. Zo voorziet het Duitse Fraunhofer Institute for Physical Measurement Techniques in meetsystemen, zoals verschillende vormen van laserscanning. Dergelijke systemen kunnen bijvoorbeeld ingezet worden om defecten op te sporen wanneer een trein met grote snelheid over de rails rijdt. Verschillende scanners worden bevestigd aan inspectie-portalen en maken 3D-opnamen als treinen passeren. Is er sprake van een gevaarlijke situatie, dan kan de gewraakte trein omgeleid worden naar een stuk spoor waar het probleem op een veilige manier beoordeeld kan worden.

Informatietechnologie zal een steeds belangrijkere rol spelen in het onderhoud van treinstellen, voorspelt senior consultant Mark Palte van Lloyd’s Register Rail Europe. De klassieke onderhoudsman is binnenkort verleden tijd in zijn ogen. Zijn plaats wordt ingenomen door een man met een laptop die eerst een uitgebreide onderhoudsanalyse maakt. Lloyd’s ontwikkelde onlangs SmartFleet: een concept dat diagnostische gegevens uit materieel gebruikt om het onderhoud slimmer te plannen door beter in te spelen op de behoefte aan onderhoud.

NedTrain

Die omslag is al volop gaande bij NedTrain, schetste maintenance manager Rob Timmermans. Was de aandacht van het bedrijf in de jaren negentig nog sterk technisch gericht, tegenwoordig ligt de nadruk bij het onderhoud veel meer op kwaliteit en veiligheid. Zo introduceerde NedTrain zogeheten fleet management teams van zes tot zeven mensen, met elk een specifieke taak en verantwoordelijk voor het onderhoud. Die veranderingen vertalen zich al in minder ongelukken op de werkvloer, minder treinen die niet beschikbaar zijn omdat eraan gewerkt wordt en minder treinen die tijdens hun ritten stranden.

Wat NedTrain betreft valt er nog meer winst te behalen. “De laatste twee jaar zijn we ons aan het oriënteren op een volgende stap”, aldus Timmermans. Flexibiliteit en beter aansluiten op de wensen van de klant zijn daarbij leidend. Dat doet NedTrain onder meer door te kijken of het treinonderhoud op te knippen valt in kleine stukjes met als doel om de werkzaamheden vooral buiten de ochtend- en avondspits te houden wanneer immers de meeste treinen nodig zijn. De omslag die NedTrain probeert te bewerkstelligen is geen kwestie van techniek. De kritische factor zit in het onderhoudspersoneel. Timmermans: “Mensen moeten anders leren denken en werken.”

Yvonne Ton

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.