Spoorstaven van Vossloh
Brand story

‘Spooronderhoud is als je gebit onderhouden: liever poetsen dan boren’

Vossloh onderhoudt niet alleen spoorstaven, maar fabriceert en levert ze vooral ook. Jeroen Baldwin / SpoorPro

“Spooronderhoud kun je zien als het onderhouden van je gebit”, zo trapte Marcel Taubert, Managing Director van Vossloh Rail Services woensdag de traditionele ‘Fachtag’ af in mooie beeldspraak. “Als je goed poetst, heb je minder kans op gaatjes of tandsteen en dan hoeft de tandarts ook niet te boren. In het spoor zorgen we dus liefst voor een stralende lach waarbij we ons prachtige gebit kunnen laten zien.” Taubert pleit derhalve voor Zahnpflege, of in het onderhavige geval: Schienenpflege, spoorstavenonderhoud.

Het was Tauberts opmaat tot de rode draad van de Fachtag: de monitoring en het onderhoud van het spoor. Nou hebben het Duitse Vossloh en haar Nederlandse vestiging Vossloh ETS daarvoor ‘de beste’ producten in huis. Of dat zo is, laten we graag ter beoordeling over aan de experts in het vakgebied, maar wat we hoorden, zagen en beleefden op de Fachtag was indrukwekkend. Vossloh heeft de geavanceerde producten in huis om het spoor relatief makkelijk, in een hoog tempo en met de hoogste precisiegraad te kunnen onderhouden. Het motto daarbij is: liever poetsen dan boren, oftewel liever slijpen dan frezen.

“Het poetsen (slijpen) moet je zien als preventief onderhoud”, stelde Taubert. “Natuurlijk moet je eerst nauwkeurig vaststellen of er geslepen moet worden, of dat er vanwege achterstallig onderhoud een freesbeurt nodig is.’ Vossloh heeft de machines die dit zeer nauwkeurig kunnen meten. Voor het slijpen van alle soorten rail, dus ook lightrail, is er de HSG-city. Omwille van het slimme monitoringsprogramma wordt deze vooral preventief ingezet en worden eventuele onregelmatigheden en scheurtjes in de spoorstaaf in de kiem gesmoord. De HSG-city werkt ook correctief en slijpt de spoorstaaf precies daar waar het nodig is. En dat waar het kan met 60 kilometer per uur. De machine is geluidsarm, creëert geen vonken en laat de spoorstaaf als nieuw achter.

Met de SoniQ Rail Explorer kunnen snel en efficiënt inspecties worden uitgevoerd, daar waar schade aan de spoorstaaf is geconstateerd. Je wilt dan natuurlijk wél weten hoe ernstig die schade is: kan het met slijpen worden verholpen of is vervanging van de spoorstaaf nodig om de veiligheid van het treinverkeer te kunnen blijven garanderen? De SoniQ Rail Explorer maakt gebruik van negen ultrasone omvormers die vanuit verschillende hoeken een opname maken van het spoor. Op deze manier herkent het systeem de kleinste onregelmatigheden in het spoor, bij zowel wissels, baan als stations. Een innovatie die opzien baarde, is het op locatie ultrasoon testen van gegoten mangaanstalen blokken. De door Vossloh ontwikkelde sondes detecteren materiaalinhomogeniteiten zoals scheuren, insluitsels, krimpdefecten en poriën aan de binnenkant van de rail tot een diepte van ten minste 60 mm onder het railoppervlak. In combinatie met de SoniQ Rail Explorer biedt dit belangrijke nieuwe inspectiemogelijkheden.

Niet bij de tandarts geweest

Is het spoor ‘een poosje niet op controle bij de tandarts’ geweest, dan helpt slijpen niet meer, maar moet er gefreesd worden. Dat doet Vossloh met de VTM Performance of de VTM-compact. De freestrein maakt gebruik van schijven van 1.400 millimeter waarmee een uiterste precisie kan worden bereikt. Vanzelfsprekend meet de trein eerst waar exact en hoe grondig het spoor gefreesd moet worden. Zo worden de spoorstaven snel en milieuvriendelijk in topconditie gebracht. De trein slurpt het slijpsel op, zodat het niet in het milieu terechtkomt. De kwaliteit van het spoor en het werk wordt door gekwalificeerd personeel met uiterste nauwkeurigheid verricht.

De VTM-compact is weer ideaal voor werk in tunnels, ook voor bijvoorbeeld een metronetwerk. Bij rails in slechte staat freest de machine tot 2 millimeter per gang met een werksnelheid van 180 tot maximaal 240 meter per uur, waar het kan en waar het nodig is.

Voor wissels werkt Vossloh met name met de Flexis, waarbij woensdag in Hamburg ook de elektrische (voorzien van een accu) Flexis werd gedemonstreerd. Met de Flexis is het mogelijk om snel, goed en adequaat complete wissels, inclusief puntstuk en wisseltong te onderhouden, maar ook bijvoorbeeld overwegconstructies.

Vossloh ETS is de Nederlandse divisie van het Duitse bedrijf dat vooral sterk is in het maken en leveren van spoorstaven, wissels en lasmaterialen. Daarnaast voert het bedrijf ook onderhoudswerkzaamheden uit, vanzelfsprekend met de door het bedrijf zelf ontwikkelde hoogwaardige machines. Vossloh ETS is helemaal thuis en bekend met de eisen, specificaties en veiligheid op en rond het spoor in zowel lightrail als wel ProRail en werkt met alle grote spooraannemers. Op niet al te lange termijn komt het bedrijf met groot nieuws op het gebied van spoorbouw, dat het met SpoorPro zal delen zodra de tijd rijp is.

De binnenzijde van de High Speed Grinding Train
De binnenzijde van de High Speed Grinding Train.
De slijpstenen van de HSG-2.
Op de voorgrond gebruikt slijpstenen van de High Speed Grinding Train en op de achtergrond een kist nieuwe slijpstenen.
De VTM-compact
De VTM-compact.
De HSG-city smart
De HSG-city smart.
Flexis system
In Hamburg werd de batterijversie van het Flexis system gedemonstreerd.
SoniQ Rail Explorer
De SoniQ Rail Explorer.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Spooronderhoud is als je gebit onderhouden: liever poetsen dan boren’ | SpoorPro.nl
Spoorstaven van Vossloh
Brand story

‘Spooronderhoud is als je gebit onderhouden: liever poetsen dan boren’

ProRail heeft fors meer geld nodig voor noodzakelijk onderhoud dan begroot. Jeroen Baldwin / SpoorPro

“Spooronderhoud kun je zien als het onderhouden van je gebit”, zo trapte Marcel Taubert, Managing Director van Vossloh Rail Services woensdag de traditionele ‘Fachtag’ af in mooie beeldspraak. “Als je goed poetst, heb je minder kans op gaatjes of tandsteen en dan hoeft de tandarts ook niet te boren. In het spoor zorgen we dus liefst voor een stralende lach waarbij we ons prachtige gebit kunnen laten zien.” Taubert pleit derhalve voor Zahnpflege, of in het onderhavige geval: Schienenpflege, spoorstavenonderhoud.

Het was Tauberts opmaat tot de rode draad van de Fachtag: de monitoring en het onderhoud van het spoor. Nou hebben het Duitse Vossloh en haar Nederlandse vestiging Vossloh ETS daarvoor ‘de beste’ producten in huis. Of dat zo is, laten we graag ter beoordeling over aan de experts in het vakgebied, maar wat we hoorden, zagen en beleefden op de Fachtag was indrukwekkend. Vossloh heeft de geavanceerde producten in huis om het spoor relatief makkelijk, in een hoog tempo en met de hoogste precisiegraad te kunnen onderhouden. Het motto daarbij is: liever poetsen dan boren, oftewel liever slijpen dan frezen.

“Het poetsen (slijpen) moet je zien als preventief onderhoud”, stelde Taubert. “Natuurlijk moet je eerst nauwkeurig vaststellen of er geslepen moet worden, of dat er vanwege achterstallig onderhoud een freesbeurt nodig is.’ Vossloh heeft de machines die dit zeer nauwkeurig kunnen meten. Voor het slijpen van alle soorten rail, dus ook lightrail, is er de HSG-city. Omwille van het slimme monitoringsprogramma wordt deze vooral preventief ingezet en worden eventuele onregelmatigheden en scheurtjes in de spoorstaaf in de kiem gesmoord. De HSG-city werkt ook correctief en slijpt de spoorstaaf precies daar waar het nodig is. En dat waar het kan met 60 kilometer per uur. De machine is geluidsarm, creëert geen vonken en laat de spoorstaaf als nieuw achter.

Met de SoniQ Rail Explorer kunnen snel en efficiënt inspecties worden uitgevoerd, daar waar schade aan de spoorstaaf is geconstateerd. Je wilt dan natuurlijk wél weten hoe ernstig die schade is: kan het met slijpen worden verholpen of is vervanging van de spoorstaaf nodig om de veiligheid van het treinverkeer te kunnen blijven garanderen? De SoniQ Rail Explorer maakt gebruik van negen ultrasone omvormers die vanuit verschillende hoeken een opname maken van het spoor. Op deze manier herkent het systeem de kleinste onregelmatigheden in het spoor, bij zowel wissels, baan als stations. Een innovatie die opzien baarde, is het op locatie ultrasoon testen van gegoten mangaanstalen blokken. De door Vossloh ontwikkelde sondes detecteren materiaalinhomogeniteiten zoals scheuren, insluitsels, krimpdefecten en poriën aan de binnenkant van de rail tot een diepte van ten minste 60 mm onder het railoppervlak. In combinatie met de SoniQ Rail Explorer biedt dit belangrijke nieuwe inspectiemogelijkheden.

Niet bij de tandarts geweest

Is het spoor ‘een poosje niet op controle bij de tandarts’ geweest, dan helpt slijpen niet meer, maar moet er gefreesd worden. Dat doet Vossloh met de VTM Performance of de VTM-compact. De freestrein maakt gebruik van schijven van 1.400 millimeter waarmee een uiterste precisie kan worden bereikt. Vanzelfsprekend meet de trein eerst waar exact en hoe grondig het spoor gefreesd moet worden. Zo worden de spoorstaven snel en milieuvriendelijk in topconditie gebracht. De trein slurpt het slijpsel op, zodat het niet in het milieu terechtkomt. De kwaliteit van het spoor en het werk wordt door gekwalificeerd personeel met uiterste nauwkeurigheid verricht.

De VTM-compact is weer ideaal voor werk in tunnels, ook voor bijvoorbeeld een metronetwerk. Bij rails in slechte staat freest de machine tot 2 millimeter per gang met een werksnelheid van 180 tot maximaal 240 meter per uur, waar het kan en waar het nodig is.

Voor wissels werkt Vossloh met name met de Flexis, waarbij woensdag in Hamburg ook de elektrische (voorzien van een accu) Flexis werd gedemonstreerd. Met de Flexis is het mogelijk om snel, goed en adequaat complete wissels, inclusief puntstuk en wisseltong te onderhouden, maar ook bijvoorbeeld overwegconstructies.

Vossloh ETS is de Nederlandse divisie van het Duitse bedrijf dat vooral sterk is in het maken en leveren van spoorstaven, wissels en lasmaterialen. Daarnaast voert het bedrijf ook onderhoudswerkzaamheden uit, vanzelfsprekend met de door het bedrijf zelf ontwikkelde hoogwaardige machines. Vossloh ETS is helemaal thuis en bekend met de eisen, specificaties en veiligheid op en rond het spoor in zowel lightrail als wel ProRail en werkt met alle grote spooraannemers. Op niet al te lange termijn komt het bedrijf met groot nieuws op het gebied van spoorbouw, dat het met SpoorPro zal delen zodra de tijd rijp is.

De binnenzijde van de High Speed Grinding Train
De binnenzijde van de High Speed Grinding Train.
De slijpstenen van de HSG-2.
Op de voorgrond gebruikt slijpstenen van de High Speed Grinding Train en op de achtergrond een kist nieuwe slijpstenen.
De VTM-compact
De VTM-compact.
De HSG-city smart
De HSG-city smart.
Flexis system
In Hamburg werd de batterijversie van het Flexis system gedemonstreerd.
SoniQ Rail Explorer
De SoniQ Rail Explorer.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.