nieuwe M-generatie veerklemmen van Vossloh

Nieuwe generatie veerklemmen moet beschikbaarheid van spoor verbeteren

Er zijn op dit moment drie M-klemvarianten beschikbaar. 2023, Vossloh

Aanzienlijk stijgende passagiersaantallen en een samenhangende verschuiving van het goederenverkeer naar het spoor zullen onvermijdelijk leiden tot een acute belasting van de spoorweginfrastructuur. Om de spoorweginfrastructuur als geheel duurzamer en bestendiger te maken tegen deze toenemende eisen, presenteert Vossloh haar nieuwe M-Generatie veerklemmen.

Het meest opvallende kenmerk van de nieuwe veerklemmen is het compacte ontwerp van de naar buiten gebogen veerarmen. Hun geometrie, die lijkt op een “M” in cursief schrift, zorgt zowel voor een groter contactoppervlak met de railbasis als voor minder contactspanning. Een grotere vermoeiingssterkte wordt bereikt door de driedimensionale spanningsrichtingen op te vangen in een unieke geometrie.

Met de ontwikkeling van de M-Generatie zorgt Vossloh naar eigen zeggen voor gegarandeerde veiligheid op alle sporen ondanks toenemende eisen en grotere belasting niveaus. Daarnaast draagt het bij aan een verbeterde koolstofvoetafdruk over de gehele levensduur. Vossloh heeft namelijk ook het gebruikte materiaal verbeterd. Een micro-staallegering optimaliseert de beproefde eigenschappen. Een spanningsarm buigproces en een verbeterd hardingsproces worden gebruikt in de productie, zodat de CO2-uitstoot aanzienlijk kan worden verminderd in combinatie met het compacte productontwerp.

nieuwe M-generatie veerklemmen van Vossloh
De karakteristieke M-vorm van de nieuwe M-generatie veerklemmen.

M-veerklemmen behouden gedurende lange tijd de stabiliteit van de spoorstaaf

De hoge natuurlijke frequentie – twee tot drie keer hoger dan eerdere veerklemmen in het betreffende toepassingsgebied – versterkt de robuustheid van het nieuwe type veerklemmen tegen externe invloeden. Dit verlaagt de levenscycluskosten op vergelijkingsbasis en maakt het gebruik van meer elastische railbevestigingssystemen mogelijk om trillingen verder te verminderen. Dankzij hun belastings- en doorbuigingskarakteristieken behouden M-veerklemmen namelijk gedurende lange tijd de stabiliteit van de rail, zelfs onder extreme omstandigheden.

Op dit moment zijn drie varianten van de M-generatie veerklemmen die geschikt voor gebruik in combinatie met bestaande spoorstaafbevestigingssystemen, beschikbaar voor ballastspoor of ingegoten spoorconstructies. Daarbij combineert één M-veerklem de eigenschappen van verschillende eerdere klemmen. De M7 wordt aanbevolen als alternatief voor de Skl 1, Skl 14 en Skl 21 veerklemmen in de segmenten hoofdlijn, metro en hogesnelheidsballastspoor. Toepassing van de M-generatie veerklemmen betekent daarom tevens dat het spoor minder complex wordt en daarmee ook de aanvoerketen.

nieuwe M-generatie veerklemmen van Vossloh
De nieuwe M-generatie veerklemmen van Vossloh hier tijdens een testfase.

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe generatie veerklemmen moet beschikbaarheid van spoor verbeteren | SpoorPro.nl
nieuwe M-generatie veerklemmen van Vossloh

Nieuwe generatie veerklemmen moet beschikbaarheid van spoor verbeteren

Er zijn op dit moment drie M-klemvarianten beschikbaar. 2023, Vossloh

Aanzienlijk stijgende passagiersaantallen en een samenhangende verschuiving van het goederenverkeer naar het spoor zullen onvermijdelijk leiden tot een acute belasting van de spoorweginfrastructuur. Om de spoorweginfrastructuur als geheel duurzamer en bestendiger te maken tegen deze toenemende eisen, presenteert Vossloh haar nieuwe M-Generatie veerklemmen.

Het meest opvallende kenmerk van de nieuwe veerklemmen is het compacte ontwerp van de naar buiten gebogen veerarmen. Hun geometrie, die lijkt op een “M” in cursief schrift, zorgt zowel voor een groter contactoppervlak met de railbasis als voor minder contactspanning. Een grotere vermoeiingssterkte wordt bereikt door de driedimensionale spanningsrichtingen op te vangen in een unieke geometrie.

Met de ontwikkeling van de M-Generatie zorgt Vossloh naar eigen zeggen voor gegarandeerde veiligheid op alle sporen ondanks toenemende eisen en grotere belasting niveaus. Daarnaast draagt het bij aan een verbeterde koolstofvoetafdruk over de gehele levensduur. Vossloh heeft namelijk ook het gebruikte materiaal verbeterd. Een micro-staallegering optimaliseert de beproefde eigenschappen. Een spanningsarm buigproces en een verbeterd hardingsproces worden gebruikt in de productie, zodat de CO2-uitstoot aanzienlijk kan worden verminderd in combinatie met het compacte productontwerp.

nieuwe M-generatie veerklemmen van Vossloh
De karakteristieke M-vorm van de nieuwe M-generatie veerklemmen.

M-veerklemmen behouden gedurende lange tijd de stabiliteit van de spoorstaaf

De hoge natuurlijke frequentie – twee tot drie keer hoger dan eerdere veerklemmen in het betreffende toepassingsgebied – versterkt de robuustheid van het nieuwe type veerklemmen tegen externe invloeden. Dit verlaagt de levenscycluskosten op vergelijkingsbasis en maakt het gebruik van meer elastische railbevestigingssystemen mogelijk om trillingen verder te verminderen. Dankzij hun belastings- en doorbuigingskarakteristieken behouden M-veerklemmen namelijk gedurende lange tijd de stabiliteit van de rail, zelfs onder extreme omstandigheden.

Op dit moment zijn drie varianten van de M-generatie veerklemmen die geschikt voor gebruik in combinatie met bestaande spoorstaafbevestigingssystemen, beschikbaar voor ballastspoor of ingegoten spoorconstructies. Daarbij combineert één M-veerklem de eigenschappen van verschillende eerdere klemmen. De M7 wordt aanbevolen als alternatief voor de Skl 1, Skl 14 en Skl 21 veerklemmen in de segmenten hoofdlijn, metro en hogesnelheidsballastspoor. Toepassing van de M-generatie veerklemmen betekent daarom tevens dat het spoor minder complex wordt en daarmee ook de aanvoerketen.

nieuwe M-generatie veerklemmen van Vossloh
De nieuwe M-generatie veerklemmen van Vossloh hier tijdens een testfase.

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.