Een slijptrein van Vossloh

Deutsche Bahn en Vossloh tekenen voor 12.000 kilometer aan spooronderhoud

- ETS Spoor

Deutsche Bahn en Vossloh hebben onlangs hun bestaande raamovereenkomst voor het preventieve spooronderhoud verlengd. Volgend jaar zal met een hogesnelheidsslijptrein (HSG)  ten minste 12.000 kilometer aan spoor onder handen genomen worden.

Het preventieve spooronderhoud dat Vossloh zal uitvoeren gebeurt op het zogenoemde high-performance netwerk, oftewel de meest gebruikte lijnen in Duitsland. Dankzij de inzet van een slimme HSG-trein wordt tijdens het slijpen bovendien de conditionele status van het spoor geregistreerd, waardoor het aantal buitendienststellingen van het spoor kan worden beperkt. Door het dataregistratieproces wordt tevens een schat aan datahistorie opgeslagen, wat vervolgens de basis vormt voor preventief en predictief onderhoud.

“Een grotere beschikbaarheid van het spoor is een belangrijke voorwaarde om meer verkeer op het spoor te krijgen. Met het oog op het toenemende drukte winnen preventieve en voorspellende onderhoudstechnologieën enorm aan belang”, aldus Oliver Schuster, CEO van Vossloh.

“Met de consistente toepassing van HSG-technologie onderstreept DB Netz AG zijn claim dat het met innovatieve oplossingen werkt om de toenemende belasting van het netwerk het hoofd te bieden. Op ons veelgebruikte netwerk zal het verkeersvriendelijke spooronderhoud via HSG een waardevolle bijdrage leveren aan betere betrouwbaarheid en groei”, aldus DB-directielid Volker Hentschel.

Het high-density spoorwegnet in Duitsland beslaat momenteel zo’n 3.500 kilometer. Dat betekent dat ongeveer 25 procent van alle treinreizen in het land via dat netwerk gaan. De komende 9 jaar wil DB het netwerk verder uitbreiden tot 9.000 kilometer. Daar stopt het werk niet, want het bedrijf wil ook het bestaande netwerk reviseren en versterken, zei het in juni van dit jaar.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Deutsche Bahn en Vossloh tekenen voor 12.000 kilometer aan spooronderhoud | SpoorPro.nl
Een slijptrein van Vossloh

Deutsche Bahn en Vossloh tekenen voor 12.000 kilometer aan spooronderhoud

- ETS Spoor

Deutsche Bahn en Vossloh hebben onlangs hun bestaande raamovereenkomst voor het preventieve spooronderhoud verlengd. Volgend jaar zal met een hogesnelheidsslijptrein (HSG)  ten minste 12.000 kilometer aan spoor onder handen genomen worden.

Het preventieve spooronderhoud dat Vossloh zal uitvoeren gebeurt op het zogenoemde high-performance netwerk, oftewel de meest gebruikte lijnen in Duitsland. Dankzij de inzet van een slimme HSG-trein wordt tijdens het slijpen bovendien de conditionele status van het spoor geregistreerd, waardoor het aantal buitendienststellingen van het spoor kan worden beperkt. Door het dataregistratieproces wordt tevens een schat aan datahistorie opgeslagen, wat vervolgens de basis vormt voor preventief en predictief onderhoud.

“Een grotere beschikbaarheid van het spoor is een belangrijke voorwaarde om meer verkeer op het spoor te krijgen. Met het oog op het toenemende drukte winnen preventieve en voorspellende onderhoudstechnologieën enorm aan belang”, aldus Oliver Schuster, CEO van Vossloh.

“Met de consistente toepassing van HSG-technologie onderstreept DB Netz AG zijn claim dat het met innovatieve oplossingen werkt om de toenemende belasting van het netwerk het hoofd te bieden. Op ons veelgebruikte netwerk zal het verkeersvriendelijke spooronderhoud via HSG een waardevolle bijdrage leveren aan betere betrouwbaarheid en groei”, aldus DB-directielid Volker Hentschel.

Het high-density spoorwegnet in Duitsland beslaat momenteel zo’n 3.500 kilometer. Dat betekent dat ongeveer 25 procent van alle treinreizen in het land via dat netwerk gaan. De komende 9 jaar wil DB het netwerk verder uitbreiden tot 9.000 kilometer. Daar stopt het werk niet, want het bedrijf wil ook het bestaande netwerk reviseren en versterken, zei het in juni van dit jaar.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.