Ricardo Rail’s Sander van Santvoort: ‘Embedded’ in de spoorsector
Sander van Santvoort werkt alweer zes jaar als consultant in het Rail Data & IT team van Ricardo Rail. Daarvoor studeerde hij ‘Embedded Systems’ aan de TU van Delft. “Omdat deze studie tussen elektrotechniek en informatica in zit, sluit deze perfect aan bij de trend dat rollend materieel (treinen, trams en metro’s) steeds digitaler worden”, zegt Van Santvoort. Buitengewoon interessant!”
Van Santvoort woont in Groningen, dus hij werkt regelmatig thuis. Daarnaast is hij regelmatig op kantoor in Utrecht om zich voor te bereiden op klussen elders in het land. Hij is dus behoorlijk ambulant. “Vandaag ben ik bezig met het voorbereiden van een aantal testen die ik morgen ga uitvoeren. Denk hierbij aan het opstellen van testprotocollen en het checken of alle tools/materialen aanwezig zijn.”
Op kantoor en op locatie
Denk je aan IT, dan denk je misschien aan een kantoorbaan. Dat geldt niet voor Van Santvoort. “Onlangs was ik op een opstelterrein in Amsterdam voor een klus. Periodiek wordt er een nieuwe softwareversie uitgerold met daarin tientallen wijzigingen. Het kan daarbij gaan om ingrijpende veranderingen – bijvoorbeeld de installatie van nieuwe componenten – maar ook om relatief simpele wijzigingen, zoals het aanpassen van teksten op het hulpscherm voor machinisten.”
“In de softwareversie die we in Amsterdam moesten testen, zaten een aantal wijzigingen in het diagnosesysteem van de trein. Mijn doel was om, samen met een werknemer van een treinenbouwer, te valideren dat de aanpassingen aan het diagnose-systeem goed zijn geïmplementeerd. Voor deze test was er een treinstel beschikbaar waarmee we verschillende afwijkende situaties konden creëren om te controleren of het diagnosesysteem correct aangeeft welk defect zich voordoet. Denk hierbij aan het uitvoeren van bepaalde bedienhandelingen in combinatie met het bewust loskoppelen van bepaalde elektronica of het simuleren van defecten via speciale tooling op een laptop.”
De dag erna toog Van Santvoort opnieuw naar Amsterdam om met de treinenbouwer de testresultaten te bespreken. “Wij lopen dan samen door de testresultaten heen en afhankelijk van wat die vertellen, kunnen we besluiten om waar nodig de software aan te passen. De aangepaste software test ik dan op een later moment nogmaals. Is alles dan in orde, dan maak ik de testrapporten in orde en wordt het advies gegeven de software uit te rollen op alle treinstellen.”
Defecten aan trams in beeld brengen
Een weekje later meldt Van Santvoort zich bij een andere klant, een gemeentelijke vervoerder. “Daar ben ik onderdeel van een team dat op basis van de voertuigdata het garantieproces van een nieuw aangeschafte tramserie ondersteunt. Gedurende de garantieperiode kunnen er namelijk defecten worden aangekaart die de leverancier moet verhelpen. Het kan hier gaan om incidentele defecten op specifieke trams, of om structurele defecten die op de gehele, of een groot deel van de vloot tot uiting komen.”
“Deze nieuwe trams sturen vrijwel real time verschillende soorten data – zoals diagnose-informatie of data van sensoren – naar een database. Op basis van deze data voeren wij analyses uit en maken wij visualisaties die onderbouwen waarom de leverancier een defect moet repareren of een structurele wijziging moet doorvoeren. Weer iets heel anders dus!”
Van Santvoort lepelt dan nog een ander voorbeeld op van het type werkzaamheden waar hij zich dagelijks mee bezighoudt. “Wij zijn gevraagd onderzoek te doen naar een element dat in de reizigersdienst voor vertragingen kan zorgen. Het gaat om een situatie die alleen onder hele specifieke omstandigheden kan optreden. Om dit probleem goed te doorgronden, heb ik een data-opname gemaakt van relevante variabelen en het probleem meermaals gereproduceerd. Later analyseer ik dan met een collega de data-opname om met behulp van de elektrische schema’s proberen te beredeneren waarom de trein het omschreven gedrag vertoont.”
Kennis delen met branchegenoten
Na vier jaar is Van Santvoort behoorlijk thuis in de IT-mores van treinen, trams en metro’s. Hij wordt dan ook wel eens gevraagd om zijn expertise buiten de werkvloer te delen, zoals op het SpoorPro Seminar. “Ik was uitgenodigd om te vertellen over de diagnose van rollend materieel en hoe dit de basis vormt voor een efficiënt onderhoudsproces. Kort samengevat: rollend materieel wordt steeds complexer en digitaler, denk bijvoorbeeld aan de automatische stationsomroep, camerasystemen of autonome operatie van treinen waar momenteel volop mee wordt geëxperimenteerd.”
“Om al deze nieuwe systemen efficiënt te kunnen onderhouden is automatische diagnose van defecten een vereiste, het is anders gewoon té veel voor monteurs. Bovendien is het ook voor machinisten/conducteurs essentieel om direct op de hoogte gesteld te worden van defecten die impact hebben op de functionaliteit van het materieel. Zo kan een conducteur bijvoorbeeld geïnstrueerd worden om een ‘defect’ sticker op een deur te plakken als deze niet goed meer functioneert. Het uiteindelijke resultaat van een goedwerkend diagnosesysteem is verhoogde betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het materieel. Het was mooi om daarover te mogen vertellen voor een waar thuispubliek.”
Lees ook:
- Ricardo Rail: ‘Eisen voor wijzigen materieel en inzetgebied complex’
- Ricardo Railcast: ‘Wat brengt de nieuwe TSI update met zich mee?’
- Effectieve diagnose van rollend materieel in de hele levenscyclus
- Augmented reality voor NS Onderhoud & Service processen: hulp van experts op afstand
- Innovatie treinbeveiliging door integrale benadering van infra en materieel
- Ricardo Certification gaat railsystemen toetsen aan nationale regelgeving in België