Augmented reality voor NS Onderhoud & Service processen: hulp van experts op afstand
Hoe kan augmented reality (AR) helpen in de processen van NS Onderhoud & Service? Om dat vast te stellen heeft de afdeling onlangs een proef uitgevoerd met een speciale AR-bril voor storingsmonteurs. Daarmee kan een expert op afstand letterlijk meekijken én -helpen. Problemen aan het materieel kunnen zo sneller opgelost worden en daarmee wordt de beschikbaarheid van het materieel vergroot. De proef is uitgevoerd in samenwerking met Ricardo Rail. SpoorPro sprak erover met Janneke Kramer, manager proces & IT ontwikkeling bij NS Onderhoud & Service en Ilse Vermeij, Ricardo Rail product manager testing.
“Binnen NS zetten we in op een zestal zogeheten innovatiethema’s waarvan we denken dat ze van toegevoegde waarde kunnen zijn. Daar doen we proeven mee. Extended reality, waaronder AR, is een van de thema’s waar we interesse in hebben”, legt Kramer uit.
“NS en Ricardo Rail werken regelmatig samen aan ontwikkeling van innovaties die toegevoegde waarde hebben. Uit een brainstorm van ongeveer twee jaar geleden kwam eveneens AR naar voren als interessante innovatie. Daarover is toen in kleinere groepen gesproken om te bepalen waar AR voor NS effectief ingezet zou kunnen worden. Zo zijn we stapsgewijs bij het uiteindelijke project gekomen”, vult Vermeij aan.
Dat project behelst zoals gezegd een speciale AR-bril voor storingsmonteurs. Deze bril heeft overigens meer weg van een hoofdband met camera en handsfree telefoon. Er zit ook een klein scherm aan gekoppeld, zodat wanneer je je ogen neerslaat, je informatie kunt aflezen. “Denk daarbij een screenshot van wat de monteur ziet waarin door de expert op afstand zaken omcirkeld zijn. Bijvoorbeeld het te openen paneel of welke knop in te drukken”, gaat Kramer verder. De monteur kan ook door werkinstructies bladeren of documenten oproepen. “De bril is spraakgestuurd en werkt heel intuïtief. De monteurs zijn erg enthousiast en we doorlopen dit project vanaf de eerste fase samen met hen en aan de hand van hun ervaringen, om goed aan te sluiten bij hun behoefte,” aldus Vermeij.
‘Meekijken kan helpen om treinen sneller terug in de dienstregeling te krijgen’
Voor de implementatie is gekozen voor een specifiek vraagstuk, namelijk het oplossen van complexe storingen aan het zogenoemde FLIRT TAG-materieel. Dat is een kleine serie treinen die rijden tussen Alphen aan den Rijn en Gouda en waaraan storingen worden verholpen door monteurs in Rotterdam. Doordat er maar weinig treinstellen zijn, wordt uitval direct gevoeld in de dienstregeling.
Het betekent tevens dat niet iedere monteur regelmatig complexe problemen aan deze specifieke FLIRT-treinen tegenkomt. Voor het oplossen van complexe storingen is specialistische kennis nodig die aanwezig is bij expert monteurs die werkzaam zijn in Maastricht. Dat betekent dat een expert monteur naar de trein moet of dat de trein naar Maastricht moet. Naast de lange reistijd is één van de zes treinen dan niet beschikbaar voor de dienst, zegt Kramer. “Als experts op afstand kunnen meekijken en -helpen om het probleem op te lossen, kan de trein sneller terugkeren in de dienstregeling en scheelt het ook veel reistijd voor de experts.”
“De bril en de verbinding met een expert-op-afstand maakt ook dat er voor monteurs een lagere drempel is om hulp te vragen. Als je niet iemand op afroep hebt, ga je misschien langer zelf aan de slag om te proberen om het probleem op te lossen”, vult Vermeij aan.
De gemiddelde tijdwinst laat zich lastig duiden. Wel liet een recent voorbeeld zien dat gebruik van de bril zomaar anderhalve dag kan schelen. “Het probleem kon in een uur met behulp van de bril gevonden worden. Het zou in de oude situatie mogelijk een halve dag geduurd hebben om het defect en de oorzaak te onderzoeken, waarna een specialist waarschijnlijk pas een dag later tijd zou hebben om te komen helpen”, zegt Kramer.
‘Bril hopelijk standaardattribuut in de gereedschapskist ‘
Op de vraag of zo’n bril wel helemaal nodig is en of je niet gewoon kan videobellen, zegt Vermeij: “Al snel bleek dat een monteur zijn handen vrij moet hebben. Daarnaast is goede verlichting nodig. En omdat de trein erg complex is, zijn extra instructies ook belangrijk. Een expert kan dingen aanwijzen of omcirkelen”.
Op dit moment zijn er twee brillen in omloop, die standaard meegenomen kunnen worden naar een klus. Op korte termijn wil NS, daar waar er vraag naar is, de brillen elders in gaan zetten. “We zullen steeds goed moeten luisteren wat de behoefte is en hoe zo’n bril een oplossing kan zijn. Het is belangrijk om op de input en het enthousiasme van onze monteurs, de eindgebruiker, mee te liften. Het zou mooi zijn als de bril een standaardattribuut in de gereedschapskist wordt, maar het is wel zaak dat hij ook gebruikt wordt. Deze vraaggestuurde aanpak helpt daarbij”, gaat Kramer verder.
“De bril kan in ieder geval meer dan waar we hem nu al voor gebruiken, dus elk project zal ook weer nieuwe kennis en mogelijkheden opleveren”, besluit Vermeij. NS zal de technologie verder implementeren en de volgende geïnteresseerden kloppen al aan de deur.
Lees ook:
- Innovatie treinbeveiliging door integrale benadering van infra en materieel
- Hotspots energieverliezen in de infra opzoeken en onderzoeken met realtime data
- Spoorsector moet praktische toepasbaarheid van innovatie in de gaten houden
- “Virtueel testen van spoormaterieel kan uitvoering toelatingsprojecten optimaliseren”