Afsluitdijk

Lelylijn via de Afsluitdijk geldt als een reëel alternatief

De Lelylijn via de Afsluitdijk in plaats van via Flevoland wordt beschouwd als reëel alternatief. Shutterstock

Het projectteam Lelylijn onderzoekt momenteel diverse mogelijkheden voor de aanleg van de Lelylijn, een spoorlijn die de Randstad verbindt met de noordelijke provincies. Er zijn drie varianten die in alle opzichten tegen het licht worden gehouden. Twee ervan lopen via Flevoland: de ene buigt bij Emmeloord af richting Friesland en Groningen, de ander gaat via Emmeloord en Assen naar Groningen. De derde optie is een ‘aloud’ plan van ingenieur Cornelis Lely. Hij opperde al in 1891 een plan waarin de Afsluitdijk voorzien werd van een spoorlijn…

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Lelylijn via de Afsluitdijk geldt als een reëel alternatief”

Marc Busio|19.10.23|13:40

Drie opties…….en alle drie even kansloos. Het reizigersvolume tussen de Randstad en het noorden des lands is domweg te klein om een nieuwe, dure spoorlijn te rechtvaardigen. Kijk naar het VK: daar heeft de premier vorige week besloten om HS2 niet door te trekken naar Manchester. Die stad kun je wel het ‘Groningen van Engeland’ noemen: de grote stad van het noorden die ooit veel welvaart bracht voor het land maar al weer decennia geleden in de versukkeling is geraakt en alleen maar geld kost.

G.J. Heins|21.10.23|00:49

Die spoorlijn over afsluitdijk had er allang moeten zijn en dan Dubbelspoor ! Vanuit Alkmaar bijvoorbeeld naar Den Helder en vandaaruit naar Groningen en dan? naar Bremen. Ondertussen is er een nieuwe veerverbinding naar Noorwegen via de Eemshaven en de Scandinavische toeristen willen heel graag naar Noord-Holland etc. En vooral niet te verwaarlozen: het goederenvervoer via dit spoor ontlast heel veel bottlenecks voor het wegvervoer ter hoogte van Zwolle en omgeving EN: t is groener ;)

Pat Rick|23.10.23|11:25

Lely was een vooruitziend man en Nederland heeft eenzelfde visie nodig mbt spreiding van activiteiten, vervoer en bescherming tegen het water. En zoiets als een Lelylijn hoort daar ook bij.

De Randstad loopt vast vanwege een vicieuze cirkel van steeds meer (en duurdere investeringen in infra) en centralisatie. Terwijl de oplossing eerder decentralisatie is. Dit zorgt ook dat dingen goedkoper kunnen en het spoor moet ook kijken hoe ze goedkoper kunnen werken, en lijnen rendabel kunnen maken

Pat Rick|23.10.23|11:39

Voor NS zou dit bijvoorbeeld een plattere organisatiestructuur kunnen zijn (net als voor ProRail, waardoor infrakosten ook omlaag kunnen). Beide organisaties worden dan ook effectiever. Ook zouden de regionale lijnen weer bij NS kunnen, omdat die eerder rendabeler zijn bij lagere kostenstructuur. Sommige lijnen in de Randstad kunnen dan weer naar Randstadrail, omdat die hoogfrequenter en liefst zonder conducteur gereden kunnen worden en ook duurder zijn in gebruik (metroachtiger opzet)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lelylijn via de Afsluitdijk geldt als een reëel alternatief | SpoorPro.nl
Afsluitdijk

Lelylijn via de Afsluitdijk geldt als een reëel alternatief

De Lelylijn via de Afsluitdijk in plaats van via Flevoland wordt beschouwd als reëel alternatief. Shutterstock

Het projectteam Lelylijn onderzoekt momenteel diverse mogelijkheden voor de aanleg van de Lelylijn, een spoorlijn die de Randstad verbindt met de noordelijke provincies. Er zijn drie varianten die in alle opzichten tegen het licht worden gehouden. Twee ervan lopen via Flevoland: de ene buigt bij Emmeloord af richting Friesland en Groningen, de ander gaat via Emmeloord en Assen naar Groningen. De derde optie is een ‘aloud’ plan van ingenieur Cornelis Lely. Hij opperde al in 1891 een plan waarin de Afsluitdijk voorzien werd van een spoorlijn…

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Lelylijn via de Afsluitdijk geldt als een reëel alternatief”

Marc Busio|19.10.23|13:40

Drie opties…….en alle drie even kansloos. Het reizigersvolume tussen de Randstad en het noorden des lands is domweg te klein om een nieuwe, dure spoorlijn te rechtvaardigen. Kijk naar het VK: daar heeft de premier vorige week besloten om HS2 niet door te trekken naar Manchester. Die stad kun je wel het ‘Groningen van Engeland’ noemen: de grote stad van het noorden die ooit veel welvaart bracht voor het land maar al weer decennia geleden in de versukkeling is geraakt en alleen maar geld kost.

G.J. Heins|21.10.23|00:49

Die spoorlijn over afsluitdijk had er allang moeten zijn en dan Dubbelspoor ! Vanuit Alkmaar bijvoorbeeld naar Den Helder en vandaaruit naar Groningen en dan? naar Bremen. Ondertussen is er een nieuwe veerverbinding naar Noorwegen via de Eemshaven en de Scandinavische toeristen willen heel graag naar Noord-Holland etc. En vooral niet te verwaarlozen: het goederenvervoer via dit spoor ontlast heel veel bottlenecks voor het wegvervoer ter hoogte van Zwolle en omgeving EN: t is groener ;)

Pat Rick|23.10.23|11:25

Lely was een vooruitziend man en Nederland heeft eenzelfde visie nodig mbt spreiding van activiteiten, vervoer en bescherming tegen het water. En zoiets als een Lelylijn hoort daar ook bij.

De Randstad loopt vast vanwege een vicieuze cirkel van steeds meer (en duurdere investeringen in infra) en centralisatie. Terwijl de oplossing eerder decentralisatie is. Dit zorgt ook dat dingen goedkoper kunnen en het spoor moet ook kijken hoe ze goedkoper kunnen werken, en lijnen rendabel kunnen maken

Pat Rick|23.10.23|11:39

Voor NS zou dit bijvoorbeeld een plattere organisatiestructuur kunnen zijn (net als voor ProRail, waardoor infrakosten ook omlaag kunnen). Beide organisaties worden dan ook effectiever. Ook zouden de regionale lijnen weer bij NS kunnen, omdat die eerder rendabeler zijn bij lagere kostenstructuur. Sommige lijnen in de Randstad kunnen dan weer naar Randstadrail, omdat die hoogfrequenter en liefst zonder conducteur gereden kunnen worden en ook duurder zijn in gebruik (metroachtiger opzet)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.