Spoorbrug Markelo

De glorieuze terugkeer van hout in de spoorsector

De houten brug werd in de fabriek geproduceerd en vervolgens in zijn geheel naar zijn bestemming gebracht. HupkesWijma

Elektrisch werken, duurzaam bouwen, circulair werken, het zijn allemaal zaken die momenteel opgeld doen in de spoorsector. Waar het gebruik van hout, met name hardhout, een tijdlang in het verdomhoekje verkeerde, daar maakt hout nu weer een ware opmars. Het traditionele gecreosoteerd beukenhout heeft plaatsgemaakt voor duurzaam hardhout, zoals azobé, ocan of eiken dat niet meer hoeft te worden voorzien van carbolineum (creosootolie) om langdurig en onder alle omstandigheden mee te gaan. Naast de terugkeer van hout wordt er ook met de grassoort bamboe geëxperimenteerd in het spoor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “De glorieuze terugkeer van hout in de spoorsector”

harry bebingh|28.09.23|11:27

Het is leuk dat Ede-Wageningen wordt aangehaald als het mooiste voorbeeld maar dan gaat SpoorPro wel even voorbij aan het al jaren bestaande nieuwe station in Assen met een soortgelijke dakconstructie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De glorieuze terugkeer van hout in de spoorsector | SpoorPro.nl
Spoorbrug Markelo

De glorieuze terugkeer van hout in de spoorsector

De houten brug werd in de fabriek geproduceerd en vervolgens in zijn geheel naar zijn bestemming gebracht. HupkesWijma

Elektrisch werken, duurzaam bouwen, circulair werken, het zijn allemaal zaken die momenteel opgeld doen in de spoorsector. Waar het gebruik van hout, met name hardhout, een tijdlang in het verdomhoekje verkeerde, daar maakt hout nu weer een ware opmars. Het traditionele gecreosoteerd beukenhout heeft plaatsgemaakt voor duurzaam hardhout, zoals azobé, ocan of eiken dat niet meer hoeft te worden voorzien van carbolineum (creosootolie) om langdurig en onder alle omstandigheden mee te gaan. Naast de terugkeer van hout wordt er ook met de grassoort bamboe geëxperimenteerd in het spoor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “De glorieuze terugkeer van hout in de spoorsector”

harry bebingh|28.09.23|11:27

Het is leuk dat Ede-Wageningen wordt aangehaald als het mooiste voorbeeld maar dan gaat SpoorPro wel even voorbij aan het al jaren bestaande nieuwe station in Assen met een soortgelijke dakconstructie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.