Graanveld bij Oekraïense grens

Overslagterminal aan grens Oekraïne-Polen klaar voor oogstseizoen

Oekraïne wil eind juli een overslagterminal voor onder andere graanexport operationeel hebben aan de Poolse grens. Dat is nog net op tijd voor de start van het oogstseizoen dat in augustus begint. Dat meldt de NOS. Treinen kunnen nu niet zomaar doorrijden naar de EU omdat het Oekraïense spoor 9 centimeter breder is.

De overslagterminal in Mostyska in de regio Lviv had eigenlijk al in april in bedrijf moeten zijn. Het bouwproces kwam echter stil te liggen vanwege de oorlog. Nu de havens voor export in Oekraïne gesloten zijn en het in de regio Lviv weer betrekkelijk veilig is, wordt er haast gemaakt met het operationeel krijgen van de overslagterminal.

Breedte van spoor verschilt

De treinen kunnen nu maar moeizaam vanuit Oekraïne door de Europese Unie reizen omdat de breedte van het spoor verschilt. Het Oekraïense spoor is 9 centimeter breder dan de breedte die binnen de EU wordt aangehouden. Om toch exportproducten vanuit Oekraïne naar het Europese vasteland te vervoeren worden nu nog Oekraïense wagons op een Europees onderstel getakeld om verder te kunnen reizen, een omslachtig en bovenal duur proces.

Net op tijd klaar voor oogstseizoen

Een bouwopzichter van Lviv Railways meldt aan de NOS dat de overslagterminal vanaf eind juli operationeel is voor het internationale vervoer van diverse producten, waaronder agrarische producten als graan, maïs, tarwe en zonnebloemen. Dat is net op tijd voor de volgende oogst in augustus. Er kan vanaf augustus 50.000 ton graag worden overslaan. In september moet de tweede fase van de terminal klaar zijn waardoor de capaciteit nog eens kan worden verdriedubbeld tot 150.000 ton per maand.

De overslagterminal aan de Poolse grens zal maar voor een klein deel bijdragen aan de export van de totale landbouwproductie in Oekraïne, omdat normaliter veruit de meeste producten via de Oekraïense havens worden geëxporteerd. Maar wanneer de havens in Oekraïne weer operationeel zullen zijn, is de terminal in Mostyska in ieder geval een aanwinst voor het goederenvervoer en treinverkeer tussen Oekraïne en de Europese Unie.

Lees ook:

Oekraïense Spoorwegen willen nieuwe terminals om verbindingen met EU te versterken

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.