Spoorbrug HRMK Van Harinxmakanaal

Staatssecretaris wijst plan voor vervanging HRMK-spoorbrug door aquaduct af

Staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat ziet vooralsnog geen kansen voor de vervanging van de spoorbrug over het Van Harinxmakanaal bij Leeuwarden door een aquaduct.

Dat zei hij afgelopen week in een brief aan de Provinciale Staten van Friesland en de betrokken burgemeesters en wethouders. Die hadden gezien de langdurige verstoring van het scheepvaartverkeer na een defect in de brug gepleit voor een voortijdige vervanging van de HRMK-brug. Wat hen betreft zou er een aquaduct aangelegd moeten worden.

Op dinsdagmiddag 7 september raakte een cilinder waarmee de brug kan bewegen en opendraaien, defect. Deze vijf ton wegende cilinder werkt op hydraulische druk. “Helaas is dit cruciale draaipunt onverwachts defect geraakt en kunnen we de brug sindsdien niet meer openen voor de scheepvaart”, zei ProRail destijds.

De HRMK-brug is onderdeel van de spoorverbinding Leeuwarden richting Zwolle, met vier intercity’s en vier sprinters per uur. Normaal draait de brug meerdere keren per dag om de scheepvaart te laten passeren. Toen dat niet meer lukte, heeft het scheepvaartverkeer bijna vier weken stilgelegen.

HRMK-brug nog in goede conditie

Van Weyenberg wijst in zijn brief naar informatie van ProRail over de staat van de brug. Doordat deze nog in goede conditie verkeert, is er volgens de staatsecretaris “geen aanleiding om uit te gaan van een eerder einde van haar theoretische levensduur dan 2051, de gebruikelijke 100 jaar na ingebruikname.”

Hij erkent dat er weliswaar storingen zijn geweest, maar geeft tevens aan dat ProRail werkt aan verbeteringen van zijn systemen, om zo verstoringen in de toekomst te voorkomen.

De gedeputeerde staten, burgermeesters en wethouders zouden tevens hebben gevraagd om een financiële bijdrage van het rijk om de spoorbrug voortijdig te vervangen. Dat gaat volgens Van Weyenberg niet lukken. “Volgens de afspraken ten tijde van de aanleg van de spoorbrug, is de provincie echter verantwoordelijk voor eventuele vervangingskosten”, schrijft de staatssecretaris.

Daarnaast wijst hij de betrokkenen erop de meerwaarde van een aquaduct “vooral binnen de regio valt”. Tenslotte geeft Van Weyenburg aan dat er op dit moment simpelweg geen financiële speelruimte in de nationale infrastructuurbudgetten zit.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

2 reacties op “Staatssecretaris wijst plan voor vervanging HRMK-spoorbrug door aquaduct af”

Loek van der Heide|30.11.21|22:08

(Weigering vervanging HRMK brug Leeuwarden door spooraquaduct)
Het Noorden incluis GroningenFriesland/Westfriesland en Drenthe, moeten zelfstandig bij de EU een TEN-T netwerkstatus afdwingen voor de Waddenzeehavens Harlingen/Groningen Seaports en Den Helder en zo, in het kader van ‘Langman-2.0’ EU-gelden aanwenden voor
– Alsnog een betere zeehaven-spoorweg ontsluiting via de 162-b Staatslijn
– Alsnog investeren in conflictvrije verbinding met binnenvaart, het HRMK Aquaduct te Leeuwarden

Loek van der Heide|30.11.21|22:13

(HRMK Aquaduct Leeuwarden-2)
– De Harlingen/Groningen seaports vormen potentieel de basis voor de exploitatie van de Noordelijke Spoorlijnen
– Het HRMK aquaduct te Leeuwarden vormt naar Harlingen een verbinding met de op te vragen TEN-T netwerkstatus Harlingen (Industriehaven en Willemshavens), voor respectievelijk het goederen- en het personen spoorwegvervoer
– De 162-b staatslijn Harlingen-Duitsland moet ihkv de TEN-T status integraal verdubbeld en geëlektrificeerd worden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.