Staatssecretaris wijst plan voor vervanging HRMK-spoorbrug door aquaduct af
Staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat ziet vooralsnog geen kansen voor de vervanging van de spoorbrug over het Van Harinxmakanaal bij Leeuwarden door een aquaduct.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
(Weigering vervanging HRMK brug Leeuwarden door spooraquaduct)
Het Noorden incluis GroningenFriesland/Westfriesland en Drenthe, moeten zelfstandig bij de EU een TEN-T netwerkstatus afdwingen voor de Waddenzeehavens Harlingen/Groningen Seaports en Den Helder en zo, in het kader van ‘Langman-2.0’ EU-gelden aanwenden voor
– Alsnog een betere zeehaven-spoorweg ontsluiting via de 162-b Staatslijn
– Alsnog investeren in conflictvrije verbinding met binnenvaart, het HRMK Aquaduct te Leeuwarden
(HRMK Aquaduct Leeuwarden-2)
– De Harlingen/Groningen seaports vormen potentieel de basis voor de exploitatie van de Noordelijke Spoorlijnen
– Het HRMK aquaduct te Leeuwarden vormt naar Harlingen een verbinding met de op te vragen TEN-T netwerkstatus Harlingen (Industriehaven en Willemshavens), voor respectievelijk het goederen- en het personen spoorwegvervoer
– De 162-b staatslijn Harlingen-Duitsland moet ihkv de TEN-T status integraal verdubbeld en geëlektrificeerd worden