Joe Biden geeft een speech met op de achtergrond een goederentrein, foto: ANP

Congres VS keurt infrastructuurplan Biden goed, 66 miljard dollar naar spoor

Het Amerikaanse Congres heeft vrijdagavond laat (lokale tijd) ingestemd met een omvangrijk pakket aan investeringen in de infrastructuur. Daarbij gaat 66 miljard dollar naar het nationale spoornetwerk. De goedkeuring is een belangrijke overwinning voor president Joe Biden, die het pakket ter waarde van 1 biljoen dollar (865 miljard euro) heeft voorgesteld.

Het infrastructuurplan is een van de pijlers onder Bidens plannen om de Amerikaanse economie te versterken, iets waarvoor hij in totaal 3 biljoen dollar wil uittrekken. Het geld uit het infrastructuurplan is bedoeld voor wegen, spoorlijnen, bruggen en betere internetverbindingen. Volgens Biden leiden investeringen hierin tot nieuwe banen en verbeteren ze de concurrentiepositie van de Verenigde Staten. Het is de grootste investering in infrastructuur ooit gedaan in de VS.

Bidens plan botste niet alleen op verzet bij de Republikeinen, maar stuitte ook op veel tegenstand binnen zijn eigen Democratische partij. Na dagenlang onderhandelen lukte het de regering vrijdagavond om de Democraten op een lijn te krijgen.

66 miljard naar nationale spoornetwerk

Nu is afgesproken dat er onder andere 110 miljard dollar naar wegen, bruggen en andere grote projecten gaat. Ook gaat 66 miljard dollar naar het nationale spoornetwerk en is er 7,5 miljard dollar uitgetrokken voor een landelijk netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s.

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden keurde het investeringspakket uiteindelijk goed met 228 tegen 206 stemmen. Dertien Republikeinen steunden de plannen. Biden wilde graag goedkeuring van beide partijen voor de honderden miljarden dollars voor infrastructuur, zo benadrukte hij vaak.

Dat zal lastiger zijn voor het andere deel van Bidens economische campagne die hij ‘Build Back Better’ noemt. Het Amerikaanse sociale vangnet zou door dit nieuwe investeringspakket van 1750 miljard dollar fors uitbreiden, onder andere met gratis kinderopvang. Ook is veel geld gereserveerd voor de strijd tegen klimaatverandering en goedkopere zorg. Republikeinen huiveren van die plannen, die in hun ogen de overheid veel te invloedrijk maken en volgens sommige congresleden “marxistisch” is.

Narekening plannen

Binnen Bidens eigen Democratische partij was er onenigheid over dit pakket, waardoor de president het al fors moest afslanken zodat alle partijgenoten er achter staan. Eigenlijk hoopte Biden ook de ruim 1,7 biljoen aan maatschappelijke investeringen door het Huis van Afgevaardigden te hebben geloodst. Maar op het laatste moment eisten enkele partijgenoten dat een onafhankelijke rekenkamer de plannen van het Witte Huis nog eens zouden narekenen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Congres VS keurt infrastructuurplan Biden goed, 66 miljard dollar naar spoor | SpoorPro.nl
Joe Biden geeft een speech met op de achtergrond een goederentrein, foto: ANP

Congres VS keurt infrastructuurplan Biden goed, 66 miljard dollar naar spoor

Het Amerikaanse Congres heeft vrijdagavond laat (lokale tijd) ingestemd met een omvangrijk pakket aan investeringen in de infrastructuur. Daarbij gaat 66 miljard dollar naar het nationale spoornetwerk. De goedkeuring is een belangrijke overwinning voor president Joe Biden, die het pakket ter waarde van 1 biljoen dollar (865 miljard euro) heeft voorgesteld.

Het infrastructuurplan is een van de pijlers onder Bidens plannen om de Amerikaanse economie te versterken, iets waarvoor hij in totaal 3 biljoen dollar wil uittrekken. Het geld uit het infrastructuurplan is bedoeld voor wegen, spoorlijnen, bruggen en betere internetverbindingen. Volgens Biden leiden investeringen hierin tot nieuwe banen en verbeteren ze de concurrentiepositie van de Verenigde Staten. Het is de grootste investering in infrastructuur ooit gedaan in de VS.

Bidens plan botste niet alleen op verzet bij de Republikeinen, maar stuitte ook op veel tegenstand binnen zijn eigen Democratische partij. Na dagenlang onderhandelen lukte het de regering vrijdagavond om de Democraten op een lijn te krijgen.

66 miljard naar nationale spoornetwerk

Nu is afgesproken dat er onder andere 110 miljard dollar naar wegen, bruggen en andere grote projecten gaat. Ook gaat 66 miljard dollar naar het nationale spoornetwerk en is er 7,5 miljard dollar uitgetrokken voor een landelijk netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s.

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden keurde het investeringspakket uiteindelijk goed met 228 tegen 206 stemmen. Dertien Republikeinen steunden de plannen. Biden wilde graag goedkeuring van beide partijen voor de honderden miljarden dollars voor infrastructuur, zo benadrukte hij vaak.

Dat zal lastiger zijn voor het andere deel van Bidens economische campagne die hij ‘Build Back Better’ noemt. Het Amerikaanse sociale vangnet zou door dit nieuwe investeringspakket van 1750 miljard dollar fors uitbreiden, onder andere met gratis kinderopvang. Ook is veel geld gereserveerd voor de strijd tegen klimaatverandering en goedkopere zorg. Republikeinen huiveren van die plannen, die in hun ogen de overheid veel te invloedrijk maken en volgens sommige congresleden “marxistisch” is.

Narekening plannen

Binnen Bidens eigen Democratische partij was er onenigheid over dit pakket, waardoor de president het al fors moest afslanken zodat alle partijgenoten er achter staan. Eigenlijk hoopte Biden ook de ruim 1,7 biljoen aan maatschappelijke investeringen door het Huis van Afgevaardigden te hebben geloodst. Maar op het laatste moment eisten enkele partijgenoten dat een onafhankelijke rekenkamer de plannen van het Witte Huis nog eens zouden narekenen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.