Onderstation waarin hoogspanning wordt getransformeerd

Nieuw voorschrift moet veilig werken baanwerker aan hoogspanning verbeteren

Stichting railAlert heeft begin oktober groen licht gekregen van de Inspectie SZW om het Voorschrift Veilig Werken Hoogspanning (VVW HS) op te nemen in de Arbocatalogus voor de Railinfra. Met het nieuwe voorschrift wil de organisatie het werken op het spoor veiliger maken. 

Aannemers hebben in 2020 in totaal 36 veiligheidsincidenten gemeld waarbij er sprake was van elektrocutie/elektriseringsgevaar bij werk aan installaties van hoofd- en lokaal spoor. Bij de incidenten was er in vier gevallen sprake van letsel zonder verzuim. Dat betekent dat de werknemers niet zijn uitgevallen door de incidenten. railAlert is een stichting die zich inzet om ongevallen tijdens werkzaamheden aan het spoor te voorkomen.

Volgens railAlert ligt het werkelijke aantal incidenten hoger, omdat niet alle bedrijven incidenten registreren. “railAlert wil samen met de sector de meldcultuur verbeteren. Toekomstige incidenten kunnen worden voorkomen door te leren van incidenten uit het verleden”, zegt projectleider Koen van den Berg.

Deze nieuwe regelgeving vervangt de RLN00128, een richtlijn van ProRail. Het Voorschrift Veilig Werken Hoogspanning treedt op 1 januari 2022 in werking en zal vanaf die datum in nieuw af te sluiten contracten van toepassing zijn.

Bedrijfsvoering en werkzaamheden nabij hoogspanningsinstallaties

Het Voorschrift Veilig Werken Hoogspanning is van toepassing op de bedrijfsvoering van en werkzaamheden aan of nabij elektrische hoogspanningsinstallaties van ProRail/HSL-Zuid. Het VVW HS geeft de eisen en randvoorwaarden aan die hierbij gelden.

Binnenkort komt railAlert met aanvullende informatie rond de invoering van dit voorschrift. Zo wordt momenteel gewerkt aan een toolbox voor door ProRail erkende bedrijven, waarin een overzicht wordt gegeven van de wijzigingen die de invoering van het voorschrift tot gevolg heeft. Daarnaast zullen bestaande persoonscertificeringsschema’s met onder meer vakbekwaamheids- en exameneisen moeten worden aangepast.

Lees ook:

Nieuwe meetmethode spoort schade in hoogspanningskabels op

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

1 reactie op “Nieuw voorschrift moet veilig werken baanwerker aan hoogspanning verbeteren”

Jan-Willem van der Linden|05.11.21|16:09

Ik vind helemaal goed dat men mensen wakker schudden omtrent werken met elektriciteit. Maar rln000128 is in de basis al bestemd voor tractievoedingen, ja daar is 10KV mee gemoeid, uit deze tekst blijkt dus, zoals ik het interpreteer, dat er dus mensen zijn die er wat van vinden, die kennelijk niet uit de elektrotechniek komen. Dat is veel gevaarlijker, die weten totaal niet welke installatie delen überhaupt al potentieel gevaarlijk zijn. Ik kan nog wel een boek schrijven hierover

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuw voorschrift moet veilig werken baanwerker aan hoogspanning verbeteren | SpoorPro.nl
Onderstation waarin hoogspanning wordt getransformeerd

Nieuw voorschrift moet veilig werken baanwerker aan hoogspanning verbeteren

Stichting railAlert heeft begin oktober groen licht gekregen van de Inspectie SZW om het Voorschrift Veilig Werken Hoogspanning (VVW HS) op te nemen in de Arbocatalogus voor de Railinfra. Met het nieuwe voorschrift wil de organisatie het werken op het spoor veiliger maken. 

Aannemers hebben in 2020 in totaal 36 veiligheidsincidenten gemeld waarbij er sprake was van elektrocutie/elektriseringsgevaar bij werk aan installaties van hoofd- en lokaal spoor. Bij de incidenten was er in vier gevallen sprake van letsel zonder verzuim. Dat betekent dat de werknemers niet zijn uitgevallen door de incidenten. railAlert is een stichting die zich inzet om ongevallen tijdens werkzaamheden aan het spoor te voorkomen.

Volgens railAlert ligt het werkelijke aantal incidenten hoger, omdat niet alle bedrijven incidenten registreren. “railAlert wil samen met de sector de meldcultuur verbeteren. Toekomstige incidenten kunnen worden voorkomen door te leren van incidenten uit het verleden”, zegt projectleider Koen van den Berg.

Deze nieuwe regelgeving vervangt de RLN00128, een richtlijn van ProRail. Het Voorschrift Veilig Werken Hoogspanning treedt op 1 januari 2022 in werking en zal vanaf die datum in nieuw af te sluiten contracten van toepassing zijn.

Bedrijfsvoering en werkzaamheden nabij hoogspanningsinstallaties

Het Voorschrift Veilig Werken Hoogspanning is van toepassing op de bedrijfsvoering van en werkzaamheden aan of nabij elektrische hoogspanningsinstallaties van ProRail/HSL-Zuid. Het VVW HS geeft de eisen en randvoorwaarden aan die hierbij gelden.

Binnenkort komt railAlert met aanvullende informatie rond de invoering van dit voorschrift. Zo wordt momenteel gewerkt aan een toolbox voor door ProRail erkende bedrijven, waarin een overzicht wordt gegeven van de wijzigingen die de invoering van het voorschrift tot gevolg heeft. Daarnaast zullen bestaande persoonscertificeringsschema’s met onder meer vakbekwaamheids- en exameneisen moeten worden aangepast.

Lees ook:

Nieuwe meetmethode spoort schade in hoogspanningskabels op

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

1 reactie op “Nieuw voorschrift moet veilig werken baanwerker aan hoogspanning verbeteren”

Jan-Willem van der Linden|05.11.21|16:09

Ik vind helemaal goed dat men mensen wakker schudden omtrent werken met elektriciteit. Maar rln000128 is in de basis al bestemd voor tractievoedingen, ja daar is 10KV mee gemoeid, uit deze tekst blijkt dus, zoals ik het interpreteer, dat er dus mensen zijn die er wat van vinden, die kennelijk niet uit de elektrotechniek komen. Dat is veel gevaarlijker, die weten totaal niet welke installatie delen überhaupt al potentieel gevaarlijk zijn. Ik kan nog wel een boek schrijven hierover

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.