Milieueffectrapportage Maaslijn: geluidoverlast neemt af en luchtkwaliteit verbetert

Adviesbureau Movares heeft onlangs de milieueffectrapportage (MER) voor de opwaardering van de Maaslijn afgerond. Daarin zijn de effecten onderzocht van onder meer de elektrificatie van de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond en de aanleg van een extra spoor. Movares stelt dat de totale geluidbelasting zal afnemen en dat de luchtkwaliteit rond stations zal verbeteren.

Alle informatie over het 85 kilometer tellende tracé is gevat in 1.600 pagina’s aan rapporten. Om deze informatie toch zo goed mogelijk toegankelijk te maken voor omwonenden en betrokken, is de digitale MER ontwikkeld. Hiermee kunnen mensen onder meer door middel van een interactieve kaart precies zien welke effecten ze op welke plek kunnen verwachten. Daarnaast zijn de effecten per aspect samengevat.

Doelstellingen en voorstellen

Op de Maaslijn wordt nu nog met dieseltreinen gereden, die voor wat flink wat uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof zorgen. Daarnaast zijn er regelmatig problemen met de dienstregeling, zo schetst Movares. Dit is volgens het adviesbureau terug te voeren op het gegeven dat de rijsnelheid beperkt is en het traject voor een groot deel enkelsporig is.

De provincies Gelderland, Noord-Brabant en Limburg hebben samen met het Rijk daarom drie doelstellingen voor ogen met de Maaslijn: het opschroeven van de kwaliteit en betrouwbaarheid van de dienstregeling, het verkorten van de reistijd en het elektrificeren van de spoorlijn.

De voorstellen voor de opwaardering van de Maaslijn bestaan dan ook uit het aanleggen van een bovenleiding, het realiseren van een spoorverdubbeling op een viertal locaties, als ook aanpassingen aan de ligging van het spoor en de overwegen. Op die manier moet de rijsnelheid verhoogd kunnen worden naar 140 kilometer per uur.

Trillingen zullen toenemen

Doordat de nieuwe treinen elektrisch en daarmee stiller zullen zijn, verwacht Movares dat de totale geluidsbelasting af zal nemen. Bij Tegelen, Reuver, Swalmen en Roermond zal de geluidshinder echter toenemen, omdat goederentreinen sneller zullen rijden. Door de hogere rijsnelheid van zowel reizigerstreinen als goederentreinen zullen trillingen eveneens toenemen, met name bij bij Cuijk, Smakt, Grubbenvorst en Tegelen.

Daar staat tegenover dat de luchtkwaliteit vanwege de inzet van elektrische treinen zal verbeteren, met name rond stations. De natuur zal daar onderaan de streep niet van profiteren, stelt Movares. Er zal nog steeds verstoring van geluid zijn en door de aanleg van een extra spoor is meer ruimte nodig.

Het landschap zal er met de bouw van een bovenleiding bovendien niet fraaier op worden. Wel rekent het adviesbureau op positieve effecten van de aanleg van faunapassages in Brabant, onder meer voor de dassenpopulatie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

5 reacties op “Milieueffectrapportage Maaslijn: geluidoverlast neemt af en luchtkwaliteit verbetert”

Pat Rick|26.07.21|14:15

Geen onverwachte zaken: natuurlijk neemt de vervuiling af door af te stappen van dieselelektrische tractie. Vreemd dat Movares zegt dat er meer ruimte is, terwijl er (bijna) overal al een ruimtereservering voor spoorverdubbeling is.

Sterker nog: op plaatsen ligt nog ongebruikt spoor dat gebruikt kan worden voor verdere verdubbeling: vanaf Blerick tot bijna het viaduct op de A67. Men zou dit makkelijk kunnen doortrekken naar het passerspoor bij Grubbenvorst (voorbereiding staion GreenPort)

Pat Rick|26.07.21|14:22

En het ongebruikte spoor bij Vierpaardjes is maar 3 km verwijderd van het passeerspoor bij Tegelen. Door meer passeerspoor aan te leggen zouden goederentreinen ook langzamer hoeven te rijden, wat minder trillingen veroorzaakt.

Een beetje verrassend zijn die extra trillingen, voornamelijk op het zuidelijke deel. Huizen staan soms vrij dicht bij het spoor. Het zou goed zijn om niet te veel goederentreinen hier te laten rijden (bijv. vanwege de 3RX-variant IJzeren Rijn).

A C F Sierts|26.07.21|19:46

@ Pat Rick: het moge bekend zijn dat de kosten al meerdere malen grof overschreden zijn. Het houdt een keer op – wat betreft extra geld & meer dubbelspoor…

Wat betreft IJzeren-Rijn-3RX-variant zou het mijns inziens meer voor de hand liggen om deze vanaf afslag 18 Beesel te bundelen met de A73. Dwars door Reuver, Belfeld en Tegelen lijkt me geen goed plan – zeker niet met al die gelijkvloerse overwegen.

Pat Rick|28.07.21|10:51

@ACF Sierts: interessante optie voor de IJzeren Rijn, met aftakking bij Beesel. Laat je deze tak weer bij knooppunt Tiglia op de Maaslijn uitkomen, of door het Jammerdal naar Duitsland afbuigen?
Zie ook mijn eerder commentaar in https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/01/16/ijzeren-rijn-via-venlo-goedkoopste-oplossing/

Dit nieuw spoor komt ook dicht bij de huizen in Reuver en Tegelen

Pat Rick|28.07.21|10:58

@ACF Sierts: als je toch nieuw spoor voorstelt, kan men dit beter langs de Noordervaart aanleggen (was ook bedoeld om Antwerpen met Venlo te verbinden) aanleggen. Het is dunbevolkt gebied en dan uitkomen in Blerick (Zaarderheiken), zodat men niet 2 maal kop hoeft te maken tov 3RX. In Blerick zijn ook al diverse treinterminals aangelegd, zelfs dit jaar nog eentje.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.