Milieueffectrapportage Maaslijn: geluidoverlast neemt af en luchtkwaliteit verbetert

Foto: Movaris

Adviesbureau Movares heeft onlangs de milieueffectrapportage (MER) voor de opwaardering van de Maaslijn afgerond. Daarin zijn de effecten onderzocht van onder meer de elektrificatie van de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond en de aanleg van een extra spoor. Movares stelt dat de totale geluidbelasting zal afnemen en dat de luchtkwaliteit rond stations zal verbeteren.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

5 reacties op “Milieueffectrapportage Maaslijn: geluidoverlast neemt af en luchtkwaliteit verbetert”

Pat Rick|26.07.21|14:15

Geen onverwachte zaken: natuurlijk neemt de vervuiling af door af te stappen van dieselelektrische tractie. Vreemd dat Movares zegt dat er meer ruimte is, terwijl er (bijna) overal al een ruimtereservering voor spoorverdubbeling is.

Sterker nog: op plaatsen ligt nog ongebruikt spoor dat gebruikt kan worden voor verdere verdubbeling: vanaf Blerick tot bijna het viaduct op de A67. Men zou dit makkelijk kunnen doortrekken naar het passerspoor bij Grubbenvorst (voorbereiding staion GreenPort)

Pat Rick|26.07.21|14:22

En het ongebruikte spoor bij Vierpaardjes is maar 3 km verwijderd van het passeerspoor bij Tegelen. Door meer passeerspoor aan te leggen zouden goederentreinen ook langzamer hoeven te rijden, wat minder trillingen veroorzaakt.

Een beetje verrassend zijn die extra trillingen, voornamelijk op het zuidelijke deel. Huizen staan soms vrij dicht bij het spoor. Het zou goed zijn om niet te veel goederentreinen hier te laten rijden (bijv. vanwege de 3RX-variant IJzeren Rijn).

A C F Sierts|26.07.21|19:46

@ Pat Rick: het moge bekend zijn dat de kosten al meerdere malen grof overschreden zijn. Het houdt een keer op – wat betreft extra geld & meer dubbelspoor…

Wat betreft IJzeren-Rijn-3RX-variant zou het mijns inziens meer voor de hand liggen om deze vanaf afslag 18 Beesel te bundelen met de A73. Dwars door Reuver, Belfeld en Tegelen lijkt me geen goed plan – zeker niet met al die gelijkvloerse overwegen.

Pat Rick|28.07.21|10:51

@ACF Sierts: interessante optie voor de IJzeren Rijn, met aftakking bij Beesel. Laat je deze tak weer bij knooppunt Tiglia op de Maaslijn uitkomen, of door het Jammerdal naar Duitsland afbuigen?
Zie ook mijn eerder commentaar in https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/01/16/ijzeren-rijn-via-venlo-goedkoopste-oplossing/

Dit nieuw spoor komt ook dicht bij de huizen in Reuver en Tegelen

Pat Rick|28.07.21|10:58

@ACF Sierts: als je toch nieuw spoor voorstelt, kan men dit beter langs de Noordervaart aanleggen (was ook bedoeld om Antwerpen met Venlo te verbinden) aanleggen. Het is dunbevolkt gebied en dan uitkomen in Blerick (Zaarderheiken), zodat men niet 2 maal kop hoeft te maken tov 3RX. In Blerick zijn ook al diverse treinterminals aangelegd, zelfs dit jaar nog eentje.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Milieueffectrapportage Maaslijn: geluidoverlast neemt af en luchtkwaliteit verbetert | SpoorPro.nl

Milieueffectrapportage Maaslijn: geluidoverlast neemt af en luchtkwaliteit verbetert

Foto: Movaris

Adviesbureau Movares heeft onlangs de milieueffectrapportage (MER) voor de opwaardering van de Maaslijn afgerond. Daarin zijn de effecten onderzocht van onder meer de elektrificatie van de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond en de aanleg van een extra spoor. Movares stelt dat de totale geluidbelasting zal afnemen en dat de luchtkwaliteit rond stations zal verbeteren.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

5 reacties op “Milieueffectrapportage Maaslijn: geluidoverlast neemt af en luchtkwaliteit verbetert”

Pat Rick|26.07.21|14:15

Geen onverwachte zaken: natuurlijk neemt de vervuiling af door af te stappen van dieselelektrische tractie. Vreemd dat Movares zegt dat er meer ruimte is, terwijl er (bijna) overal al een ruimtereservering voor spoorverdubbeling is.

Sterker nog: op plaatsen ligt nog ongebruikt spoor dat gebruikt kan worden voor verdere verdubbeling: vanaf Blerick tot bijna het viaduct op de A67. Men zou dit makkelijk kunnen doortrekken naar het passerspoor bij Grubbenvorst (voorbereiding staion GreenPort)

Pat Rick|26.07.21|14:22

En het ongebruikte spoor bij Vierpaardjes is maar 3 km verwijderd van het passeerspoor bij Tegelen. Door meer passeerspoor aan te leggen zouden goederentreinen ook langzamer hoeven te rijden, wat minder trillingen veroorzaakt.

Een beetje verrassend zijn die extra trillingen, voornamelijk op het zuidelijke deel. Huizen staan soms vrij dicht bij het spoor. Het zou goed zijn om niet te veel goederentreinen hier te laten rijden (bijv. vanwege de 3RX-variant IJzeren Rijn).

A C F Sierts|26.07.21|19:46

@ Pat Rick: het moge bekend zijn dat de kosten al meerdere malen grof overschreden zijn. Het houdt een keer op – wat betreft extra geld & meer dubbelspoor…

Wat betreft IJzeren-Rijn-3RX-variant zou het mijns inziens meer voor de hand liggen om deze vanaf afslag 18 Beesel te bundelen met de A73. Dwars door Reuver, Belfeld en Tegelen lijkt me geen goed plan – zeker niet met al die gelijkvloerse overwegen.

Pat Rick|28.07.21|10:51

@ACF Sierts: interessante optie voor de IJzeren Rijn, met aftakking bij Beesel. Laat je deze tak weer bij knooppunt Tiglia op de Maaslijn uitkomen, of door het Jammerdal naar Duitsland afbuigen?
Zie ook mijn eerder commentaar in https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/01/16/ijzeren-rijn-via-venlo-goedkoopste-oplossing/

Dit nieuw spoor komt ook dicht bij de huizen in Reuver en Tegelen

Pat Rick|28.07.21|10:58

@ACF Sierts: als je toch nieuw spoor voorstelt, kan men dit beter langs de Noordervaart aanleggen (was ook bedoeld om Antwerpen met Venlo te verbinden) aanleggen. Het is dunbevolkt gebied en dan uitkomen in Blerick (Zaarderheiken), zodat men niet 2 maal kop hoeft te maken tov 3RX. In Blerick zijn ook al diverse treinterminals aangelegd, zelfs dit jaar nog eentje.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.