IJzeren Rijn, spoorlijn,

Studie: IJzeren Rijn via Venlo goedkoopste oplossing

Het nieuwe 3RX-tracé via Venlo is de beste optie voor de heractivering van de IJzeren Rijn, de spoorweg tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. Dat zegt een nieuwe, internationale studie.

De IJzeren Rijn werd in 1843 in gebruik genomen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd het traject door de Duitsers vervangen door de veel langere Monztenlijn. Die maakt een zuidelijk ommetje rondom – het toen neutrale – Nederlands-Limburg en gebruikt tegenwoordig haar maximale capaciteit. De afgelopen decennia ijvert Vlaanderen om het oude, korte tracé door Nederlands-Limburg te heractiveren. Daarvoor is zowel de toestemming van Nederland als van Duitsland nodig.

Varianten

Het 3RX-tracé (Rhein-Ruhr Rail Connection) loopt niet door natuurgebied Meinweg. Dit gebied ligt bij de Nederlanders erg gevoelig. Maar het tracé is met 770 miljoen euro ook de goedkoopste variant, tegenover 1,16 miljard voor het historische tracé en 978,7 miljoen voor het A52-tracé (Roermond-Mönchengladbach), de variant parallel met autoweg A52. Dat kan de Duitsers over de streep trekken, die het A52-tracé te duur vinden.

Vlaanderen gaat het 3RX-tracé nu bepleiten bij Nederland en Duitsland. Dit noordelijke tracé volgt in Nederland de bestaande Maaslijn Roermond-Venlo richting noorden en sluit daarna aan op een bestaande spoorlijn naar het Duitse Viersen.

IJzeren Rijn

Er denderen nog altijd treinen over de bestaande IJzeren Rijn, maar ze leggen niet meer het hele tracé af. Op diverse plaatsen is de infrastructuur verouderd. België gaat alvast de strook Mol-Hamont elektrificeren (nu rijden er dieseltreinen), Duitsland heeft al beslist om het enkelspoor tussen Kaldenkirchen en Dülken te verdubbelen.

De resterende kostprijs van het 3RX-tracé komt dan neer op 590 miljoen. Ook Mol-Hamont is nu nog een enkel spoor. De belangrijkste noodzakelijke aanpassing is echter de verdubbeling van de Maaslijn. Verder is er in Roermond en Viersen een strookje spoor nodig om langs deze stations om te kunnen rijden.

Auteur: Koen Mortelmans

15 reacties op “Studie: IJzeren Rijn via Venlo goedkoopste oplossing”

René Valk|16.01.18|16:21

Als ik het goed begrijp rijdt men dan via Hamont en Weert naar Roermond en daar keert men richting Venlo alwaar men wederom keert ?? dat betekent een goederen transport met 2 locomotieven of aanzienlijke stationnementen in Roermond en Venlo ?

Jos Houben|16.01.18|23:09

de ijzeren Rijn in 1843? wat een lapsus,

Rob Kerner|16.01.18|23:40

Dus omlopen in Roermond, Venlo en voor het Ruhrgebied ook in Viersen is makkelijker en efficiënt?? Is het niet handiger om vanaf Weert de lijn door te leggen met een nieuw tracé dat de lijn Venlo Viersen kruist en aansluit richting Krefeld, en voor de kruising een aansluiting naar Viersen en Keulen. Of gaan we een verbindingsboog leggen voor Roermond, Venlo en Viersen? En dan nog op korte afstand van elkaar 3x wisselen van spanning en beveiliging? of word deze lijn 1 spanning en beveiliging?

Pat Rick|17.01.18|17:50

Een boog in Venlo zou te veel milieuschade veroorzaken, aangezien men grote investeringen heeft gedaan om het Jammerdal te ontzien (tenzij daar een tunnel komt, maar dan verdubbelt het investeringsbedrag). Ook de boog bij Roermond zou veel milieuschade veroorzaken. De Belgen reactiveren beter de oude lijn vanaf Hasselt tot net onder Maaseik. Steken over bij de barge-terminal bij Born, wat al aan spoor ligt. De laatste kilometers kunnen lopen langs de B56n, tot Bahnhof Schierwaldenrath

Hans Schoenmakers|18.01.18|11:11

Als je goederentreinen, komend uit België, van de Brabantroute verplaatst en via het 3RX-tracé laat rijden, dan ook zal Venlo de grensovergang zijn. Met dien verstande dat de treinen dan tweemaal over de huidige spoorwegovergang Vierpaardjes (en in de toekomst de tunnel) zullen rijden, nadat ze hebben ‘kopgemaakt’ op het emplacement van Venlo. De huidige Maaslijn wordt al extra belast met goederenvervoer met de nodige trillingen die regelmatig overeenkomen met de ‘zettingbevinkjes’ in Groningen!

Hans Schoenmakers|18.01.18|11:12

Als je goederentreinen komend uit België van de Brabantroute verplaatst en via het 3RX-tracé laat rijden, dan ook zal Venlo de grensovergang zijn. Met dien verstande dat de treinen dan tweemaal over de huidige spoorwegovergang Vierpaardjes (en in de toekomst de tunnel) zullen rijden, nadat ze hebben ‘kopgemaakt’ op het emplacement van Venlo. De huidige Maaslijn wordt al extra belast met goederenvervoer met de nodige trillingen die regelmatig overeenkomen met de ‘zettingbevinkjes’ in Groningen!

Randy Pijper|18.01.18|19:26

Waar is het plattegrondje van de trace’s?

Marco Boom|18.01.18|23:02

Het onderzoeksrapportage biedt antwoorden op vragen die hierboven gesteld worden: http://www.tmleuven.be/project/spoorcorridor3rx/20171215_3rx_summary_report_final_nl.pdf
Gewoon te vinden op Google met ‘3RX’.
O.a: verbindingsbogen bij Roermond, Tegelen (Venlo) en Viersen. Indien de boog bij Tegelen niet mogelijk is moet het emplacement aangepast worden.

Marco Boom|18.01.18|23:08

Bekijk http://www.tmleuven.be/project/spoorcorridor3rx/20171215_3rx_summary_report_final_nl.pdf
Verbindingsbogen bij Roermond, Tegelen (Venlo) en Viersen. Als de boog bij Tegelen niet mogelijk is moet het emplacement bij Venlo aangepast worden.

Arco Sierts|26.01.18|11:28

Prima studie, complimenten voor de uitvoerders! Goed gekeken naar doelmatigheid en pragmatische tussenoplossingen. De route is niet meteen een halve Betuweroute, dus begin eerst maar eens simpel met kopmaken in Venlo. De trekkende loc Belgie>Venlo kan mooie effe helpen met duwen richting Dld en kan daarna de volgende rerourslag Venlo>Belgie trekken.

Arco Sierts|26.01.18|11:28

‘ retourslag ‘

Arco Sierts|26.01.18|11:35

@ Hans Schoenmakers: de overlast op het stukje Maaslijn kan je ook prima beperken door cargo langzamer te laten rijden, bijv Vmax overdag 70 en ’s nachts 60~50 km/u. Je zit daar geen snelle IC’s in de weg. Daar veel harder rijden is sowieso nauwelijks zinvol door kopmaken Venlo en afbuigen ten noorden van Roermond.

Arco Sierts|26.01.18|23:00

Er zijn trouwens meer voordelen van verdubbeling (& electrificatie) van Roermond-Venlo, nl als backup voor Roermond-Weert-Eindhoven en een IC+ Roermond-Venlo-Nijmegen-Arnhem-Deventer-Zwolle, een landsdelige verbinding met potentieel.

H VanBeurden|28.01.18|18:28

Jammer dat zodra het over spoorlijnen gaat, er over natuurgebieden gepraat wordt en er niks meer mogelijk is. De aanleg van autowegen door natuurgebieden wordt uiteindelijk wel doorgedrukt…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.