gerecycled beton

ProRail test funderingsblokken van gerecycled beton in Lage Zwaluwe

Spoorbeheerder ProRail heeft bij wijze van test een van de bovenleidingportalen bij Lage Zwaluwe voorzien van nieuwe funderingsblokken die zijn gemaakt van gerecycled beton. In de komende vier jaar wordt gekeken of deze vlinder- of ankerblokken net zo goed voldoen als de variant van traditioneel beton.

“Experts kijken of er scheuren of aanslag op de blokken verschijnen”, zegt Eva Dijkema, projectleider Innovatie bij ProRail. “We hebben gerecycled beton al eens gebruikt bij een keerwand en die houdt zich goed. Nu is de belasting misschien wel zwaarder, maar alle testen zijn positief en het gaat om een heel klein stukje spoor. De overige portalen op dit traject zijn op het gangbare beton geplaatst.”

CO2-uitstoot

Beton is sterk en daarmee goed voor de veiligheid van het spoor, maar kent volgens Dijkema ook nadelen. “Er zit namelijk cement in en bij het maken daarvan komt veel CO2 vrij. Die uitstoot is slecht voor het milieu. Daarnaast hebben we ook geen oneindige beschikking over zand en grind, de andere bestanddelen van beton. Daar moeten we zuinig mee omgaan.”

Omdat er in het spoor nogal wat beton gebruikt wordt en ProRail in 2030 een klimaatneutraal bedrijf moet zijn, is het vinden van een goed alternatief voor het ouderwetse beton volgens Dijkema erg belangrijk. ProRail trekt hierbij onder andere op met Grondbank Nederland (GBN), een dochteronderneming van Strukton. De missie van GBN is de aarde leefbaar te houden en voldoende grondstoffen beschikbaar te houden voor huidige en toekomstige generaties.

Circuton

Samen met de TU Delft ontwikkelde het bedrijf een techniek voor het produceren van circulair beton. Betonpuin kan hiermee worden bewerkt tot hoogwaardige circulaire grondstoffen voor nieuw beton. Dit door gebruikt beton te vermalen en alle bestanddelen gescheiden van elkaar eruit te filteren. Die bestanddelen worden opnieuw vermengd tot beton voor hergebruik op een andere plek en in een andere vorm. GBN noemt dit gerecyclede beton Circuton.

Voordat een nieuw product als Circuton grootschalig in het spoor kan worden toegepast, moet het zorgvuldig worden getest, om te beginnen in een nagebootste situatie bij Railcenter. Dijkema: “Bij ProRail hebben we te maken met strenge bouw- en veiligheidsvoorschriften. Deze eisen kunnen de invoering van innovaties behoorlijk vertragen. Dat we nu gaan testen in een echte spoorsituatie in plaats van bij Railcenter, is superfijn.”

Richtlijnen herzien

Het zal nog wel even duren tot ProRail het beton 2.0 heeft goedgekeurd en het gemeengoed wordt. Dijkema: “Misschien moeten we bij ProRail onze eisen en richtlijnen herzien. En na de testfase moeten de producten van GBN nog gecertificeerd worden. Dat kost ook tijd. Maar door in beweging te blijven en nu al te experimenteren, houden we de vaart erin. Willen we verschil maken en duurzamer te werk gaan, dan kunnen we niet blijven wachten.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.