ERTMS-coördinator Matthias Ruete van de Europese Commissie, foto: Bernal Revert

‘Zonder ERTMS kan spoor niet verder digitaliseren’

Zonder ERTMS kan de Europese spoorsector geen verdere stappen maken in de digitalisatie. Dat zei ERTMS-coördinator Matthias Ruete woensdag op de tweede dag van RailTech Europe. “ERTMS de ruggengraat is van de digitalisatie van het spoor. “Als we het op een goede manier gebruiken dan kunnen we stappen maken met digitale interlocking, Digital Coupling en satelliet-verbindingen.”

Wim Knopperts, ERTMS-directeur van het Nederlandse programma is het eens met Ruete. “We moeten versnellen. Ik denk dat dit in Nederland ook mogelijk is. Daarvoor zijn we een tender gestart.”

Volgens hem is het ook nodig om haast te maken met de uitrol, omdat duurzaamheidsdoelstellingen behaald moeten worden die afgesproken zijn in de Europese Green Deal. “We moeten de ‘shift to rail’ maken. De rol van de spoorwegen in de verduurzaming van transport is heel belangrijk.”

Niet over een nacht ijs

Simon Fletcher, directeur Europa bij internationale spoororganisatie UIC, wijst erop dat een van de voordelen van ERTMS is dat er straks “één enkel systeem” is dat “meervoudig voor efficiëntie” zal zorgen. “Dit Europese systeem zal de interoperabiliteit vergroten en helpt treinen naadloos tussen de lidstaten te rijden.”

Ondanks dat ERTMS in verschillende Europese landen op dit moment wordt uitgerold, houden veel lidstaten tegelijkertijd nog hun oude systemen in gebruik. Fletcher zegt dat de installatie van ERTMS “niet van de één op de andere dag geregeld is”. “Je kunt het niet loskoppelen en aansluiten als een legoset. Je hebt ook een nationaal systeem dat soms nog niet de einde van de levensduur heeft bereikt. Je moet het dus stap voor stap doen.”

Innovatiepartnership

Spoorbeheerder ProRail maakte tijdens het Europese, digitale spoorevenement bekend een ‘innovatiepartnerschap’ te starten met twaalf bedrijven om de invoering van ERTMS te versnellen. In juli 2020 startte ProRail de aanbesteding ASAP ERTMS (Aanbesteding Snellere AanPak).

De geselecteerde bedrijven gaan in juli hun ideeën pitchen voor de beoordelaars van ProRail. Als de businesscase is geaccepteerd, volgen een testfase en een commerciële fase. Hierin bekijkt ProRail welke innovaties in aanmerking komen om daadwerkelijk in te zetten.

RailTech Europe vindt van 30 tot en met 1 april op drie verschillende podia plaats. Het spoorevenement is bij te wonen via het netwerkplatform van RailTech Europe. Gratis aanmelden kan met de volgende code: RailTechEurope2021.

Meer over RailTech Europe:

RailTech Europe banner

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Zonder ERTMS kan spoor niet verder digitaliseren’ | SpoorPro.nl
ERTMS-coördinator Matthias Ruete van de Europese Commissie, foto: Bernal Revert

‘Zonder ERTMS kan spoor niet verder digitaliseren’

Zonder ERTMS kan de Europese spoorsector geen verdere stappen maken in de digitalisatie. Dat zei ERTMS-coördinator Matthias Ruete woensdag op de tweede dag van RailTech Europe. “ERTMS de ruggengraat is van de digitalisatie van het spoor. “Als we het op een goede manier gebruiken dan kunnen we stappen maken met digitale interlocking, Digital Coupling en satelliet-verbindingen.”

Wim Knopperts, ERTMS-directeur van het Nederlandse programma is het eens met Ruete. “We moeten versnellen. Ik denk dat dit in Nederland ook mogelijk is. Daarvoor zijn we een tender gestart.”

Volgens hem is het ook nodig om haast te maken met de uitrol, omdat duurzaamheidsdoelstellingen behaald moeten worden die afgesproken zijn in de Europese Green Deal. “We moeten de ‘shift to rail’ maken. De rol van de spoorwegen in de verduurzaming van transport is heel belangrijk.”

Niet over een nacht ijs

Simon Fletcher, directeur Europa bij internationale spoororganisatie UIC, wijst erop dat een van de voordelen van ERTMS is dat er straks “één enkel systeem” is dat “meervoudig voor efficiëntie” zal zorgen. “Dit Europese systeem zal de interoperabiliteit vergroten en helpt treinen naadloos tussen de lidstaten te rijden.”

Ondanks dat ERTMS in verschillende Europese landen op dit moment wordt uitgerold, houden veel lidstaten tegelijkertijd nog hun oude systemen in gebruik. Fletcher zegt dat de installatie van ERTMS “niet van de één op de andere dag geregeld is”. “Je kunt het niet loskoppelen en aansluiten als een legoset. Je hebt ook een nationaal systeem dat soms nog niet de einde van de levensduur heeft bereikt. Je moet het dus stap voor stap doen.”

Innovatiepartnership

Spoorbeheerder ProRail maakte tijdens het Europese, digitale spoorevenement bekend een ‘innovatiepartnerschap’ te starten met twaalf bedrijven om de invoering van ERTMS te versnellen. In juli 2020 startte ProRail de aanbesteding ASAP ERTMS (Aanbesteding Snellere AanPak).

De geselecteerde bedrijven gaan in juli hun ideeën pitchen voor de beoordelaars van ProRail. Als de businesscase is geaccepteerd, volgen een testfase en een commerciële fase. Hierin bekijkt ProRail welke innovaties in aanmerking komen om daadwerkelijk in te zetten.

RailTech Europe vindt van 30 tot en met 1 april op drie verschillende podia plaats. Het spoorevenement is bij te wonen via het netwerkplatform van RailTech Europe. Gratis aanmelden kan met de volgende code: RailTechEurope2021.

Meer over RailTech Europe:

RailTech Europe banner

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.