Algemeen directeur John Voppen van ProRail

John Voppen: dat VN-klimaattop samenvalt met Jaar van het Spoor is mooi meegenomen

De VN-klimaattop in Glasgow werd vorig jaar verplaatst naar november 2021. Dat geeft de spoorsector in het Europees jaar van het Spoor de kans om naar dit evenement toe te werken. Dat zei ProRail-directeur John Voppen woensdag in de uitzending van SpoorProTV. “Het is zoals Johan Cruijff al zei hè? ‘Toeval is logisch’.” Volgens Voppen kan de sector nu mooi laten zien wat het kan doen om bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen.

“Als je alle korte afstandsvluchten zou vervangen door treinreizen, zou je evenveel CO2-besparen als met het stilleggen van het autoverkeer”, zegt Voppen. Dat laat volgens de ProRail-topman mooi zien dat het spoor een onderdeel is van de oplossing in het streven naar een meer duurzame samenleving. Dat het Europees Jaar van het Spoor nu samenvalt met de klimaattop, is wat hem betreft dan ook mooi meegenomen. Maar dat betekent volgens Voppen niet dat het daarmee allemaal vanzelf gaat.

“We moeten onze beloftes ook inlossen. Daar moeten we het Europees Jaar van het Spoor voor benutten en onze kans grijpen. Anders blijft het bij dromen, praten en berekenen”. Zo ziet Voppen graag dat het Europees en internationaal treinverkeer duidelijk in het nieuwe regeerakkoord komt te staan. “De verkiezingsprogramma’s stonden er in ieder geval bol van.”

Anders dan voorgesteld

Voppen was nog maar net benoemd als directeur van ProRail toen het coronavirus zich liet gelden in Nederland. Daardoor verliep zijn eerste volledige jaar aan de top van de spoorbeheerder totaal anders dan hij zich had voorgesteld. Toch kijkt hij terug op een succesvol verlopen 2020.

“Ik ben er trots op dat de treinen zijn blijven rijden en dat we de projecten hebben uitgevoerd die we voor ogen hadden. Toen de coronacrisis de kop op stak had ik dat niet durven hopen”, erkent Voppen, die inmiddels wel toe is aan meer contact met de mensen.

“Ik mis de echte verbinding. Ik had me voorgenomen om meer naar buiten te gaan en in contact te komen met onze mensen. Maar voor de gezondheid van iedereen doen we nog maar even niet. Dat houd ik nog tegoed, zeg maar”.

Bekijk hier het video-interview ProRail-directeur John Voppen:

RailTech

ProRail hoopt op RailTech Europe 2021 flink uit te pakken, vooral omdat het evenement de spoorbeheerder de kans geeft om in contact te komen met andere betrokkenen en belanghebbenden uit de sector. “In een tijd als deze is het belangrijk dat we samen zijn, ook al is het digitaal”, zegt Voppen daarover.

De spoorbeheerder zal RailTech onder meer aangrijpen om de voortgang op het vlak van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) te belichten. ProRail zal vertellen over het monitoren van systemen en het belang van samenwerking en het uitwisselen van data, aangezien ERMTS “vraagt om integrale samenwerking van de hele sector.” Voppen is tevreden dat de eerste mijlpaal op dat vlak inmiddels bereikt is en dat “het beheerproces inmiddels goed is ingericht. Het is vaak in zoiets als het integraal monitoren, waar je de kleine verbeteringen uit kunt halen”, aldus de ProRail-directeur.

Praktische toepassingen

Ook richt ProRail tijdens RailTech de schijnwerper op de plannen voor het energiezuiniger maken van stations en het streven naar emissieloze bouwplaatsen. Verder wil Voppen zich vooral laten verassen op het evenement. “Hoe zeer ik ook geïnteresseerd ben in de onderwerpen die we zelf onder de aandacht zullen brengen, is het altijd goed om oog te houden voor innovaties die je nog niet kent”.

Zo haalt hij het voorbeeld aan van lager dan gebruikelijke geluidsschermen, die desondanks beter presteren dan de meer gangbare en hogere exemplaren. “Daar was ik zeer van onder de indruk”. In 2018 zijn in Hilversum en Susteren de eerste proeven met dergelijke geluidsschermen gedaan. “RailTech kan echt in praktische toepassingen resulteren”, besluit Voppen.

Lees meer: 

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

John Voppen: dat VN-klimaattop samenvalt met Jaar van het Spoor is mooi meegenomen | SpoorPro.nl
Algemeen directeur John Voppen van ProRail

John Voppen: dat VN-klimaattop samenvalt met Jaar van het Spoor is mooi meegenomen

De VN-klimaattop in Glasgow werd vorig jaar verplaatst naar november 2021. Dat geeft de spoorsector in het Europees jaar van het Spoor de kans om naar dit evenement toe te werken. Dat zei ProRail-directeur John Voppen woensdag in de uitzending van SpoorProTV. “Het is zoals Johan Cruijff al zei hè? ‘Toeval is logisch’.” Volgens Voppen kan de sector nu mooi laten zien wat het kan doen om bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen.

“Als je alle korte afstandsvluchten zou vervangen door treinreizen, zou je evenveel CO2-besparen als met het stilleggen van het autoverkeer”, zegt Voppen. Dat laat volgens de ProRail-topman mooi zien dat het spoor een onderdeel is van de oplossing in het streven naar een meer duurzame samenleving. Dat het Europees Jaar van het Spoor nu samenvalt met de klimaattop, is wat hem betreft dan ook mooi meegenomen. Maar dat betekent volgens Voppen niet dat het daarmee allemaal vanzelf gaat.

“We moeten onze beloftes ook inlossen. Daar moeten we het Europees Jaar van het Spoor voor benutten en onze kans grijpen. Anders blijft het bij dromen, praten en berekenen”. Zo ziet Voppen graag dat het Europees en internationaal treinverkeer duidelijk in het nieuwe regeerakkoord komt te staan. “De verkiezingsprogramma’s stonden er in ieder geval bol van.”

Anders dan voorgesteld

Voppen was nog maar net benoemd als directeur van ProRail toen het coronavirus zich liet gelden in Nederland. Daardoor verliep zijn eerste volledige jaar aan de top van de spoorbeheerder totaal anders dan hij zich had voorgesteld. Toch kijkt hij terug op een succesvol verlopen 2020.

“Ik ben er trots op dat de treinen zijn blijven rijden en dat we de projecten hebben uitgevoerd die we voor ogen hadden. Toen de coronacrisis de kop op stak had ik dat niet durven hopen”, erkent Voppen, die inmiddels wel toe is aan meer contact met de mensen.

“Ik mis de echte verbinding. Ik had me voorgenomen om meer naar buiten te gaan en in contact te komen met onze mensen. Maar voor de gezondheid van iedereen doen we nog maar even niet. Dat houd ik nog tegoed, zeg maar”.

Bekijk hier het video-interview ProRail-directeur John Voppen:

RailTech

ProRail hoopt op RailTech Europe 2021 flink uit te pakken, vooral omdat het evenement de spoorbeheerder de kans geeft om in contact te komen met andere betrokkenen en belanghebbenden uit de sector. “In een tijd als deze is het belangrijk dat we samen zijn, ook al is het digitaal”, zegt Voppen daarover.

De spoorbeheerder zal RailTech onder meer aangrijpen om de voortgang op het vlak van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) te belichten. ProRail zal vertellen over het monitoren van systemen en het belang van samenwerking en het uitwisselen van data, aangezien ERMTS “vraagt om integrale samenwerking van de hele sector.” Voppen is tevreden dat de eerste mijlpaal op dat vlak inmiddels bereikt is en dat “het beheerproces inmiddels goed is ingericht. Het is vaak in zoiets als het integraal monitoren, waar je de kleine verbeteringen uit kunt halen”, aldus de ProRail-directeur.

Praktische toepassingen

Ook richt ProRail tijdens RailTech de schijnwerper op de plannen voor het energiezuiniger maken van stations en het streven naar emissieloze bouwplaatsen. Verder wil Voppen zich vooral laten verassen op het evenement. “Hoe zeer ik ook geïnteresseerd ben in de onderwerpen die we zelf onder de aandacht zullen brengen, is het altijd goed om oog te houden voor innovaties die je nog niet kent”.

Zo haalt hij het voorbeeld aan van lager dan gebruikelijke geluidsschermen, die desondanks beter presteren dan de meer gangbare en hogere exemplaren. “Daar was ik zeer van onder de indruk”. In 2018 zijn in Hilversum en Susteren de eerste proeven met dergelijke geluidsschermen gedaan. “RailTech kan echt in praktische toepassingen resulteren”, besluit Voppen.

Lees meer: 

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.