Railforum: Nederland loopt voorop met digitale treintickets

Een landelijke OV-chipkaart, nieuwe betaalmogelijkheden en grensoverschrijdend gebruik van tickets in Limburg, zijn volgens Railforum allemaal bewijzen dat Nederland voorop loopt met digitale ticketingsystemen. De netwerkorganisatie voor de spoorsector ziet daarom een voortrekkersrol voor Nederland bij het realiseren van een multimodaal Europees e-ticketing systeem.

Met hulp vanuit de Nederlandse spoorsector zou er sneller een klantvriendelijk, multimodaal Europees boek- en e-ticketing systeem gerealiseerd kunnen worden. Inclusief vliegtickets, treinreizen en OV en met een langere boekingshorizon en meer services. “De ambitie is immers een nog comfortabeler geïntegreerde ‘travellers journey’ dan we nu al kennen bij de luchtvaart. We willen dat meer mensen kiezen voor de trein als men (weer) binnen Europa reist of goederen vervoert”, aldus Railforum.

Troonrede

Een Europees e-ticketingsysteem was een van de vijf thema’s tijdens een dinsdag gehouden bijeenkomst van Railforum. Traditioneel kijkt de organisatie een half jaar voor de troonrede naar de toekomst van de spoorsector. Dit jaar stond de derde editie van de TransiRede, die hier uit voort komt, in het teken van het Europees jaar van het Spoor.

Reizigers en bedrijven worden met dit initiatief van de Europese Unie gestimuleerd om vaker voor het spoor te kiezen, zowel lokaal, regionaal en internationaal. Dit met het argument dat spoorvervoer niet alleen veilig en snel is, maar ook duurzaam. Het spoor vervoert immers zeven procent van alle passagiers in Europa en elf procent van alle goederen, maar veroorzaakt slechts een half procent van de uitstoot van broeikasgassen met het vervoer. De Europese ambitie is het verdubbelen van reizen per spoor voor 2030 en van railgoederenvervoer per 2050.

Hyperspits

Railforum en zijn leden realiseren zich dat de wereld ook in 2021 nog te maken heeft met COVID-19 en het beperken van reisbewegingen. Maar dit biedt volgens de deelnemers aan de bijeenkomst ook kansen, zeker gezien de grote wijzigingen in het verplaatsingsgedrag van burgers. “We zien nu de kans om in onze mobiliteitskeuzes, zowel qua beleid, realisatie als gebruik, van richting te veranderen. Belangrijk is dat we, zodra de fysieke verplaatsingen weer zullen toenemen, met elkaar zorgen voor een betere spreiding van passagiers over de dag en week. We willen geen hyperspitsen meer, deze zijn extreem kostbaar en bieden reizigers geen goede kwaliteit. Daarom doen we een beroep op maatschappelijke instanties om samen met de OV-sector hierin op te trekken.”

De sector ziet hierbij graag meer variatie in aanbod zoals sneltreinen, grensoverschrijdende diensten, voor- als natransport en allerhande MaaS-oplossingen. “Voor alle uitbreidingen verwijzen we naar de ontwikkelagenda en menukaarten van Toekomstbeeld OV. De opgaves uit ‘de menukaart internationaal verbinden’ brengen we ook in bij het Platform International Rail Passenger Transport (IRP) van de 27 lidstaten.”

1,9 miljoen vliegreizen

Het vervangen van vliegreizen door treinreizen binnen Europa biedt volgens Railforum veel potentie, onder andere omdat er de Europese klimaatdoelen mee gehaald kunnen worden. Europa leent zich er als geen ander werelddeel voor. Het heeft met 200.000 kilometer spoor een van de dichtst verknoopte railnetten ter wereld. En volgens het KiM (Kennis instituut voor Mobiliteit) is het mogelijk om nog voor 2030 circa 1,9 miljoen vliegreizen te vervangen door internationale treinen.

Verder wil de Nederlandse spoorsector dat ons land internationaal gezien goed aangesloten blijft op de andere metropoolregio’s binnen het economisch kerngebied van Europa, de FLAP regio (Frankfurt, Londen, Amsterdam, Parijs). De hoge snelheidstrein zou daarvoor het beste middel zijn. “Als we de steden beter verbinden en ook de luchthavens aansluiten op het HST netwerk, slaan we twee vliegen in een klap. Gelet op de beperkte infrastructuur en het grote economisch belang van Duitsland geven we prioriteit aan een betere infrastructuur naar de Duitse steden en HSL-knooppunten zoals die in NoordRijn Westfalen – Frankfurt.”

Ook tijdens het online congres RailTech Europe is er veel aandacht voor internationaal treinverkeer, het Europees Jaar van het Spoor en e-ticketing. Kijk hier voor meer informatie en een gratis ticket.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.