Europarlementariër Wim van de Camp (CDA)

‘Treinverslaafde’ Wim van de Camp heeft veel zin in ambassadeurschap Jaar van het Spoor

Wim van de Camp is pas net begonnen aan zijn nieuwe baan als ambassadeur van het Europees Jaar van het Spoor, maar ziet zijn agenda al snel vollopen. “Ik ben tien dagen geleden benaderd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Natuurlijk zei ik ja.” De oud-Europarlementariër en voormalig Tweede Kamerlid is naar eigen zeggen een halve treinverslaafde. “De Green Deal en ERTMS waren mijn onderwerpen in het Europees Parlement en ik reed tien jaar lang met de Thalys naar Straatsburg.”

In principe is Van de Camp een dag per week actief als ambassadeur, maar vermoedelijk zullen het er veel meer worden. “De agenda loopt al redelijk vol: overleg in Brussel met Elisabeth Werner van DG Move, een rondetafelgesprek, een Europese fotowedstrijd en natuurlijk eerst de opening van het Europees Jaar van het Spoor. Hiervoor schuif ik op 29 maart ook aan bij de voorbeschouwing van RailTech.” De officiële start is in Lissabon, vanwege het Europese voorzitterschap van Portugal. Op 29 maart is vanaf 13.00 uur de voorbeschouwing te volgen via SpoorPro, waarna om 14.00 uur een livestream te zien is vanuit Lissabon.

Snelle trein naar Berlijn

“Mijn taak als ambassadeur is om te proberen te versterken wat al is voorbereid door de Europese Commissie, de lidstaten en de betrokken partijen uit het spoor. Ik ga proberen zo veel mogelijk aandacht te krijgen voor het Europees Jaar van het Spoor en voor de spooronderwerpen daarna. Zoals de Lelylijn, de Wunderline, de modal shift voor goederen en internationale spoorverbindingen. Ik droom nog steeds van een snelle trein naar Berlijn. Er zijn inmiddels plannen waardoor de reistijd van ruim zes uur naar vijf uur en drieëntwintig minuten gaat, maar nog iets sneller zou mooi zijn.”

“Ik geloof heel erg in de toekomst van het spoor. Het succes van Randstadrail zegt veel over de kansen van spoor in urbane gebieden, maar ook voor de lange afstand. Ook vrachtvervoer kan Europees veel beter geregeld worden.” Van de Camp wil tijdens zijn ambassadeurschap niet alleen inzetten op de lichtheid van promotie. “Het mooiste zou het zijn als er ook concrete acties uitkomen. Meer vracht op de Betuweroute bijvoorbeeld, een echte modal shift naar het spoor. Dat de Green Deal van Frans Timmermans echt met behulp van het spoor gerealiseerd wordt. Er zijn nog veel zaken die beter moeten. Want dat er nu nog goederen een halve dag in Venlo staan te wachten tot ze verder vervoerd kunnen worden is natuurlijk heel jammer.”

Klimaattrein

Van de Camp hoopt dat er ondanks de beperkingen door corona dit jaar toch nog een evenement met publiek rondom het Europees Jaar van het Spoor in Nederland gehouden kan worden. “Op 24 juni is de TEN-T trein die door heel Europa rijdt in Amsterdam, dat zou een aanleiding kunnen zijn om iets te organiseren. En anders in het najaar een publiek evenement. In september of later. Er zijn ook plannen om in november met een trein door heel Europa naar de klimaatconferentie COP 26 in Glasgow te gaan. Ik denk dat we er sowieso niet bang voor moeten zijn om de activiteiten rondom het Jaar van het Spoor door te laten lopen tot in 2022. We zijn de eerste maanden van 2021 immers al kwijt.”

RailTech Europe

Tijdens de online conferentie RailTech Europe 2021 is er veel aandacht voor het Europees Jaar van het Spoor. De eerste congresdag op 30 maart staat volledig in het teken van internationale treinverbindingen en het Europees Jaar van het Spoor. Een dag eerder, op 29 maart, geeft de Europese Commissie in Portugal de officiële aftrap van het Europees Jaar van het Spoor. In de ProMedia Studio’s in Rotterdam blikt SpoorPro met Wim van de Camp, maar ook met Corina de Jongh van Railforum, Justus Hartkamp van ProRail en Karin Haaksman van Unife vooruit op de opening en doet de Nederlandse aftrap van het Europese Jaar van het Spoor. Daarna gaat de live stream van start van het lanceringsevenement vanuit Portugal. De voorbeschouwing start om 13.30 uur.

Lees ook:

RailTech Europe banner

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.