Poolse spoorinfra

Europees Jaar van het spoor moet kloof dichten in spoorinfra

Terwijl West-Europese landen vooruitgang boeken op het gebied van spoorinfrastructuur, digitalisering en innovatie, lopen landen in Centraal- en Oost-Europa achter, signaleert de Europese Raad. Dit leidt tot een steeds grotere kloof in de Europese spoorweginfrastructuur. Volgend jaar, 2021, biedt nieuwe kansen voor het Europese spoorvervoer in de vorm van het Europese Jaar van het Spoor. 

Een belangrijk probleem dat de Europese Raad naar voren bracht, is het verschil in spoorvervoer tussen de ontwikkelde en de minder bedeelde landen in Europa. De kloof wordt alsmaar groter, wat steeds vaker voor problemen zorgt wanneer mensen het continent per spoor willen doorkruizen.

Europees Jaar van het Spoor

De Europese Raad heeft 2021 uitgeroepen tot het Europese Jaar van het Spoor. Ze zegt zich te zullen inzetten voor een duurzame infrastructuur en campagnes om reizen per trein te stimuleren. Verder wil de Raad zich naast het betaalbaarder maken van het spoor voor alle burgers, ook inspannen voor een samenhangend systeem in heel Europa.

Bijvoorbeeld met een betrouwbaar ticketing systeem en betere toegang voor mensen met een fysieke beperking. Maar een van de belangrijkste problemen die volgens de initiatiefnemers van het Europese Jaar van Spoor moeten worden aangepakt, is bewustwording en het vinden van betere oplossingen om de kloof tussen West-, Midden- en Oost-Europese landen te dichten.

Oud materieel

In sommige Oost-Europese landen is het spoorwegsysteem te oud om te moderniseren of aan te passen aan de huidige eisen voor infrastructuur. Het zou ook niet haalbaar of economisch verantwoord zijn om er tijd aan te besteden. Verder vergroot het rijden met gemoderniseerd rollend materieel over verouderde infrastructuur ook de kans op complicaties.

Het tweede probleem is dat sommige van de huidige spoorvoertuigen niet voldoen aan de normen voor energie-efficiëntie. De EU-financiering zou van grote waarde zijn om de modernisering van de spoorweginfrastructuur en voertuigen te ondersteunen, waardoor de verschillen kunnen worden gelijkgetrokken.

Te traag

Het gebrek aan investeringen is een van de belangrijkste oorzaken voor het ontstaan ​​de kloof tussen West- en Midden- / Oost-Europese landen. Hoewel het EU-fonds de afgelopen jaren in heel Europa heeft geïnvesteerd, vertellen de statistieken een ander verhaal. Het proces heeft geen dusdanig tempo dat de achterstanden in het spoorwegsysteem als geheel worden ingelopen. West-Europa exploiteert al decennialang een netwerk van  hogesnelheidslijnen. Helaas zijn deze nog niet te zien in Centraal- en Oost-Europa.

Volgens Jarosław Stawiarski, president van de Poolse regio Lubelskie en rapporteur namens de Europese Raad maken “EU-financiering en de juiste beslissingen het mogelijk om een ​​open en interoperabele markt voor spoorwegdiensten te creëren, aangezien er een aanzienlijke behoefte blijft bestaan. Het spoor moet het vervoermiddel zijn dat de hoofdrol speelt in het vervoers- en economische systeem van de EU.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Sarah Chebaro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.