Noodweg Hooghalen

Tweede overweg Hooghalen over twee weken dicht

Spoorbeheerder ProRail verwacht over twee weken de Niet Actief beveiligde Overweg (NABO) in Hooghalen af te kunnen sluiten waar op 22 mei een 58-jarige NS-machinist om het leven kwam bij een aanrijding met een landbouwvoertuig. Afgelopen week werd een andere NABO op hetzelfde traject al opgeheven.

Aannemer Strukton Molhoek-combinatie haalde in de nacht van donderdag op vrijdag 4 september de eerste van twee overwegen bij Hooghalen definitief uit het spoor. In de plaats van de overweg werd een tijdelijke verbindingsweg aangelegd met betonnen Stelcon-platen. In de komende weken wordt deze weg doorgetrokken zodat ook de tweede overweg dicht kan.

Definitieve ontsluitingsweg

“Voor de opheffing van deze NABO’s is de aanleg van een nieuwe weg vereist. Dat vereist een langdurig proces, om weg, sloten en hekwerken op elkaar aan te laten sluiten. Het opheffen van de overwegen willen we daar niet op laten wachten”, meldt ProRail. “We realiseren daarom voor een deel eerst een tijdelijke weg met Stelconplaten. Aansluitend werken we toe naar de aanleg van de definitieve ontsluitingsweg.”

Machinisten hebben na het tragische ongeval bij Hooghalen in mei dit jaar hun zorgen geuit over NABO. Uit een onderzoek door NS en ProRail kwam naar voren dat de NABO voldoen aan de wettelijke eisen. Maar er kwam ook uit naar voren dat bij 28 NABO’s verbetering nodig is. “Met tijdelijke maatregelen proberen we het gevoel van onrust weg te halen, totdat de overwegen definitief gesloten zijn. Het gaat bij deze overwegen onder andere om zichtbaarheid en alertering voor gebruikers, in combinatie met overstekende zware voertuigen.”

Verkeersregelaars

Die tijdelijke maatregelen zijn onder meer extra waarschuwingsborden bij geselecteerde overwegen en op enkele overwegen is extra toezicht met bemensing. Deze regelaars attenderen verkeersdeelnemers op de nadering van een niet actief beveiligde overweg. Bij twee overwegen passeert het treinverkeer met 60 kilometer per uur.

Het NABO-programma van ProRail heeft met deze opheffing landelijk inmiddels ruim 50 van 180 openbaar toegankelijke overwegen aangepakt. Zo’n 130 stuks zijn voor 2024 aan de beurt.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.