ProRail sluit overwegen in Winsum

RailAlert komt met nieuwe corona-adviezen voor spoorwerkers

Werken aan het spoor met een onderlinge afstand van anderhalve meter blijkt in de praktijk lastig en soms onmogelijk, zo blijkt uit een analyse van Stichting RailAlert. De organisatie voor veilig werken aan het spoor, komt daarom opnieuw met een aantal adviezen voor spooraannemers en hun medewerkers om besmetting met het coronavirus te voorkomen.

RailAlert inventariseerde voor elf verschillende soorten werkzaamheden per handeling of het werken op 1,5 meter van elkaar wel of niet mogelijk is en welke alternatieven er zijn. Hierbij wordt er onder meer onderscheid gemaakt tussen het werken aan de energievoorziening, bovenleiding en draagconstructie, baan, seintechnische werkzaamheden, besloten ruimten, kabels & leidingen en groot materieel.

Deze best practices werden gebundeld in een Excel-bestand dat via de website van RailAlert te downloaden is. Het gaat vooralsnog om adviezen waarbij het aan de uitvoerende partijen zelf is om ze wel of niet op te volgen. De kans bestaat wel dat de best practices later omgezet worden naar een brancherichtlijn en daarmee onderdeel worden van de Arbocatalogus voor de Railinfra en dus bindend zijn.

Vaste koppels

Vooral bij het werken aan de draagconstructie van de bovenleiding blijkt het vrijwel onmogelijk om voldoende afstand te houden. “Zowel op de grond als in een manbak kan de 1,5 meter niet doorlopend gerespecteerd worden. Om redenen van veiligheid of fysieke belasting”, meldt RailAlert in het document. “Dit zijn soms kortstondige momenten (monteren trekstang) en soms langdurige (monteren zware constructiedelen).”

Als alternatieven worden de inzet extra machine(s), minder productie, extra werktijd of het plaatsen van een tijdelijke fysieke barrière tussen twee monteurs genoemd. Bij een groot aantal handelingen waar werken op 1,5 meter van elkaar niet mogelijk is, adviseert RailAlert om in vaste koppels van twee man te werken. Dit tweetal moet dan wel gedurende de gehele ‘corona-periode’ een tweetal vormen en ze moeten vanzelfsprekend beiden klachtenvrij zijn.

Niet ideaal

Naast het voordeel dat het werk door kan gaan en in relatieve veiligheid, zitten er ook een aantal nadelen aan het werken in vaste koppels. Deze duo’s mogen onderling niet per dag of dienst wisselen. Dit vergt het nodige van de planners. “Ook moet er bij zo’n aanpak een goede werk- en veiligheidsinstructie komen omdat door de maatregelen er vaak een andere werkmethode moet worden gehanteerd”, aldus RailAlert.

Verder wijst de organisatie er op dat er ook goed moet worden gekeken naar de bevoegdheden van het tweetal. Hebben ze de competenties om bepaalde werkzaamheden uit te voeren? Door het werken met vaste tweetallen is immers niet altijd de ideale combinatie van kennis en kunde te maken. Dit kan productieverlies of uitval van werkzaamheden tot gevolg hebben. Ook is er volgens RailAlert meer aansturing nodig bij het werken in duo’s.

Aanbevelingen

Andere aanbevelingen zijn om werk waar mogelijk door één monteur te laten uitvoeren in plaats van een team of om extra hulpmiddelen in te zetten, zoals een kraan, krol of tilhulp. Het gebruik van lichtere materialen wordt in een aantal gevallen ook gesuggereerd. Onder meer bij het verslepen van rollen Geogrid is het advies om kleinere rollen of een tilhulp te gebruiken. Voor onderhoud aan wissels adviseert RailAlert om klein onderhoud in overleg met ProRail op een andere moment uit te voeren om het RIVM-advies te kunnen volgen. Dat geldt ook voor het herstellen en ophangen van kabelgoten en dergelijke.

Bekijk hier het volledige document

De aanbevelingen zijn tot stand gekomen op basis van adviezen en richtlijnen van de rijksoverheid, het RIVM, Bouwend Nederland, deskundigen en overleg met betrokken partijen. De publicatie vervangt de op 8 april op de website van RailAlert gepubliceerde adviezen. RailAlert onderzoekt doorlopend per vakgebied of er alternatieven zijn voor de huidige werkwijzen en wat de consequenties kunnen zijn voor het werken binnen anderhalve meter. RailAlert zal de komende tijd nog updates van dit document publiceren.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.