Elektrische locs NS

Strukton koopt opnieuw NS-locomotieven en rust ze uit met batterijen

Strukton Rail heeft drie elektrische 1700-elektrische locomotieven van NS overgenomen om in te zetten bij spoorvernieuwings- en onderhoudswerkzaamheden. Vorig jaar nam Strukton al een 1600-locomotief over die vroeger in de reizigersdienst van NS reed. Al deze vier locomotieven zullen op termijn worden uitgerust met batterijen.

Aanleiding voor de aanschaf van de drie locomotieven uit de 1700-serie is dat er twee diesellocomotieven van Nederland ingezet gaan worden in Italië. Daar zal CLF, het Italiaanse spoorbedrijf van Strukton Rail, de locs gebruiken voor spoorwerkzaamheden.

Batterijen

Uiteindelijk wil Strukton alle vier de aangeschafte locomotieven uitrusten met batterijen, zodat de voertuigen zelfstandig zonder bovenleiding kunnen rijden. De voorbereidingen voor de ombouw van de 1600-locomotief, die de naam Nicole kreeg, worden momenteel getroffen. De aanschaf van de elektrische locomotieven past volgens Strukton in de ‘de duurzaamheidsambities’ om ‘meer in te zetten op elektrisch vervoer’. Voorheen werden dergelijke werkzaamheden nog met dieseltreinen uitgevoerd.

Voor de ombouw naar batterijtrein maakt Strukton gebruik van kennis in eigen huis. Strukton Rolling Stock, specialist op het gebied van vermogenselektronica in spoorgebonden voertuigen, werkt met diverse partijen samen aan de ontwikkeling van batterij- en waterstoftreinen. Zo ontwikkelt het de vermogenselektronica voor het Britse Vivarail, dat metrostellen ombouwt tot diesel-, waterstof- en batterijtreinen voor de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in Groot-Brittannië.

Verduurzaming

Strukton is naar eigen zeggen de eerste spooraannemer die zijn locomotievenvloot op deze manier verduurzaamt. Een locomotief die wordt ingezet voor spooronderhoud en -vernieuwing heeft een flinke trekkracht nodig. Aad Onderwater, Businessmanager Logistics bij Strukton Rail Nederland: “Wij lopen met deze innovatie voorop in de sector en dat levert best wat uitdagingen op. Maar we geloven in duurzaamheid en in deze oplossing, dus wij gaan ermee door.”

De nieuw aangeschafte locs zijn in goede staat. In de Zutphense werkplaats van Strukton krijgen de voertuigen een grote beurt en zullen ze uitgebreid worden getest. Ook worden extra voorzieningen ingebouwd, zoals gps. Na bestickering zullen de 1700-locs officieel worden gedoopt. De namen wil Strukton nog niet bekendmaken.

Lees ook:

Strukton bouwt NS-locomotief om naar werktrein

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Strukton koopt opnieuw NS-locomotieven en rust ze uit met batterijen”

John Hogaarts|24.04.20|17:47

Daar mogen dan wel flinke batterijen met veel vermogen in geplaatst worden om een ballasttrein te trekken of de ballastwagons bij de hormachine.

Michael Steenbeek|09.05.20|11:42

Zucht, twee compleet overbodige fouten, en dat op de site van een vakblad.

Ten eerste gaat het om accu’s en niet om batterijen. Accu’s kun je opladen, batterijen niet. Dat het Engels dat verschil niet maakt betekent niet dat het Nederlands dat niet doet.

Ten tweede bouwt VivaRail helemaal geen dieseltreinen om tot waterstof- en accutreinen. Het bouwt metrostellen om tot elektrische, diesel-, waterstof- en accutreinen.

Paul Koppen de Neve|12.05.20|11:15

Dat staat er toch ook? “het Britse Vivarail, dat metrostellen ombouwt tot elektrische, waterstof- en batterijtreinen voor de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in Groot-Brittannië.”

Henk Derksen|20.05.20|16:01

Gelukkig worden die accu,s heel milieuvriendelijk geproduceerd en gerecycled

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.