Station Amersfoort, foto: ProRail

ProRail gunt Arcadis modernisering emplacement Amersfoort

Ingenieurs- en adviesbureau Arcadis heeft een raamcontract met ProRail gesloten voor de modernisering van het spooremplacement in Amersfoort.

Het contract loopt vier jaar met een optie om met nog eens vier jaar te verlengen. Rond Amersfoort moeten tot en met 2024 ongeveer 120 wissels worden vervangen. Tegelijkertijd moet het emplacement geoptimaliseerd worden. Vooral aan de westkant van Amersfoort zijn er volgens Arcadis veel mogelijkheden om met minder wissels de uit- en inrijdsnelheid van de perrons op het station aanzienlijk te verhogen. Ook het veiligheidssysteem EBS is aan het einde van zijn levensduur en aan vervanging toe, constateert het bureau.

Geruisloos

“Voordat er ook maar één spade de grond in gaat, is er al veel voorwerk verricht’’, aldus marktgroepdirecteur Infrastructuur Rob Snijders van Arcadis. “Er komen variantenstudies, ontwerpen, vergunningstrajecten en uitvoeringsplannen. En als dan de verbouwing écht begint, blijven de treinen gewoon rijden. Van dit soort interessante puzzels worden onze mensen heel enthousiast en zetten ze graag alle creativiteit in om het zo geruisloos mogelijk te laten verlopen. De samenwerking tussen de verschillende belanghebbenden, zoals de opdrachtgever, vervoerders en de omgeving krijgt veel aandacht.’’

Lees ook: NS start aanbesteding voor nieuw opstelterrein in Amersfoort

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “ProRail gunt Arcadis modernisering emplacement Amersfoort”

Gerard van Teeffelen|04.07.19|13:07

Foto van station Deventer…..

Gerard van Teeffelen|04.07.19|13:09

Foto van station Deventer…

Pat Rick|04.07.19|13:21

Het HQ van Arcadis naast het grote station van A’foort (toevallig?). Dus kunnen ze goede sier maken door klanten uit het raam te laten kijken.

Als Utrecht te druk wordt kan A’foort een deel van de rol als vergaderstad overnemen. Het ligt eigenlijk nog centraler in NL dan Utrecht en er worden al veel vergaderingen gehouden.

Monique Van Veen|14.02.20|04:47

Nu de stroomvoorziening nog, dat is de grootste geluidsoverlast voor de omwoners. Dit luide getoeter is stroomgerelateerd en geeft stroom door de grond richting de vloeren van de woningen. Ik en meer mensen sta dag en nacht onder stroom in hun woning vanaf het spoor/emplacement.
En meer woningen die dit hebben hier in de wijk. De meeste mensen zijn de trein/spoor geluiden wel gewend, maar de geluidsoverlast van de stroomvoorziening is een hel. En vooral s’avonds en s’ nachts.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.