Drielandentrein Maastricht Aachen Luik

Drielandentrein kan ook het Duitse spoor nog niet op

De nieuwe internationale treinverbinding tussen Luik, Maastricht, Heerlen en Aken kan volgende week nog niet van start gaan. Vervoerder Arriva had de Drielandentrein al opgenomen in de nieuwe dienstregeling die op 9 december begint, maar deze week werd duidelijk dat de toelatingsprocedure voor Duitsland vertraging heeft opgelopen. Het is nog onduidelijk wanneer de nieuwe trein wel kan gaan rijden.

Eerder was al bekend dat België geen goedkeuring geeft voor het nieuwe materieel per 9 december. Nu blijkt dat ook de toelatingsprocedure voor Duitsland vertraging heeft opgelopen. Volgens Arriva komt dat doordat de oplevering van de benodigde infrastructuur voor te veel druk zorgt op het afronden van de procedure.

Geen afstel

Na die oplevering moeten ook de testritten nog gereden worden. Die testritten om het nieuwe materieel en de nieuwe materieel te beproeven staan gepland voor de eerste week van december. Die gaan gewoon door. Het is nog onduidelijk hoeveel vertraging de start van de treinverbinding tussen Maastricht en Aken hierdoor oploopt, omdat Arriva afhankelijk is van de goedkeuring door Duitsland. De vervoerder benadrukt wel dat uitstel zeker geen afstel betekent. Vanaf 9 december gaat Arriva op een deel van het traject bussen inzetten om de reizigers te vervoeren.

Gedeputeerde Hubert Mackus van de provincie Limburg (Infra en Rail) betreurt de vertraging, zo schrijft hij in een brief aan Provinciale Staten, maar heeft er wel begrip voor dat Eisenbahn Bundesambt, de verantwoordelijke Duitse organisatie voor de toelating, meer tijd nodig heeft. Bovendien was volgens hem vooraf al duidelijk dat het toelatingsproces voor het nieuwe treinmaterieel kritisch was. Hij benadrukt dat de vertraging puur procesmatig is. “Er is geen sprake van tekortkomingen op technisch gebied en/of aan de techniek van het voertuig.” De nieuwe infrastructuur was op 29 november al gereed en is afgelopen weekend getest. “Alle testen die tot nu toe hebben plaatsgevonden, zijn succesvol verlopen”, aldus Mackus.

Geen toestemming België

Vorige maand werd bekend dat België geen toestemming geeft voor het nieuwe materieel. Het land stelt als eis dat de nieuwe treinen voorzien zijn van het Europese spoorbeveiligheidssysteem ERTMS. Daar beschikken de nieuwe treinstellen nog niet over. Ze zijn wel voorbereid op de inbouw van ERTMS. Ze kunnen dus overschakelen zodra er kabinetsbesluit ligt over de verdere uitrol van ERTMS in Nederland en het systeem ook in Nederland operationeel is op deze trajecten.

Afgelopen voorjaar begon de elektrificatie van het traject tussen Landgraaf en Herzogenrath, die nodig was om de internationale verbinding mogelijk te maken. Over een afstand van 6,5 kilometer is bovenleiding aangelegd. De verbinding is onderdeel van het EurekaRail-project om betere grensoverschrijdende verbindingen te maken tussen Limburg, Noord-Brabant en Duitsland en België.

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Drielandentrein kan ook het Duitse spoor nog niet op”

Marc Busio|05.12.18|11:11

Bedenk wel: als testfase en toelating zijn doorlopen biedt dat geen garantie op een succesvolle start van de dienstregeling. De maandenlange malheur van begin dit jaar op de grensoverschrijdende verbinding Hengelo-Bielefeld heeft dat wel geleerd. De kans is groot dat die ellende zich hier gaat herhalen, want het baanvak Aken-Herzogenrath is drukker bereden en daarom veel gevoeliger voor verstoringen.Tussen Maastricht en Luik zal sowieso niet gereden gaan worden door de opstelling van de Belgen.

Pat Rick|05.12.18|17:15

Men verschuilt zich achter procedures, net als met het derde spoor tussen Emmerik en Oberhausen. Terwijl de ontsluiting per spoor door DB van JadeWeser-Port bij Wilhelmshaven voor Duitse begrippen in recordtijd werd gerealiseerd. Daar liggen de voordelen vooral bij DB.

Daarom zal de verdubbeling van Kaldenkerken-Dulken ook lang op zich wachten: DB rijdt liever hun IC bus tussen Dusseldorf en Eindhoven. België heeft ook weinig voordeel, want men kan nu al rechtstreeks van Luik naar Aken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.