Metroverbinding Hoekse Lijn in Vlaardingen

Oplevering nieuw metrostation Hoek van Holland Strand pas in 2021

Het nieuwe metrostation Hoek van Holland Strand wordt op zijn vroegst pas in het voorjaar van 2021 opgeleverd. De vertraging in de verlenging van de metrolijn heeft te maken met de forse uitloop van de ombouw van de Hoekse Lijn met ruim één jaar. Daarnaast gooiden diverse bezwaarprocedures roet in het eten. De indienststelling van het nieuwe metrostation stond eerder gepland voor het vierde kwartaal van 2019.

Het college van burgemeester en wethouders meldden dit in een brief aan de Rotterdamse gemeenteraad. In deze brief schrijven B en W dat het definitieve ontwerp van de spoorverlenging van de Hoekse Lijn is vastgesteld.

Naast de uitloop van de ombouw van het eerste deel van de metroverbinding speelden een uitspraak van de Raad van State en verschillende vergunningaanvragen een rol in de vertraging. Mogelijk kunnen bezwaren van omwonenden en natuurorganisaties nog meer roet in het eten gooien.

Spoorverlenging

De vaststelling van het definitieve ontwerp betekent de start voor de verdere uitwerking van het ontwerp naar het bestek. De scope van het ontwerp voor de spoorverlenging van de Hoekse Lijn betreft de spoorinfrastructuur, spoorsystemen waaronder de spoorbeveiliging, bouwkundige en civiele werkzaamheden. Daarnaast vinden er aanpassingen plaats aan een deel van de oude ProRail-infrastructuur tussen Hoek van Holland Haven en het oude station Hoek van Holland Strand. Daarnaast zijn er een aantal projecten die gerelateerd zijn aan de Hoekse Lijn, zoals de kruising Strandweg, kruising Strandboulevard en Plein Badweg.

Het eerste deel van de metroverbinding betreft de aansluiting op de Hoekse Lijn ten oosten van station Hoek van Holland Haven tot aan de Strandweg. Hier wordt de bestaande baan omgebouwd om te voldoen aan de eisen van de nieuwe metroverbinding. Er komen nieuwe sporen, wissels en bovenleiding. Ook worden er lokaal geluidsschermen geplaatst. Om trillingen tegen te gaan komen er ballastmatten.

Net voor het huidige station Hoek van Holland Strand gaat het spoor van dubbelspoor over naar enkelspoor. Het huidige station Hoek van Holland Strand wordt gesloopt en vervalt als halte.

Tunnelbak

De verbinding tussen de Strandweg en de Strandboulevard komt in een tunnelbak te liggen. De metro rijdt hier door een natuurgebied. De tunnelbak wordt half verdiept aangelegd en afgedekt met zand en ingericht als duin. Daardoor is er geen zichtbare aantasting van het natuurgebied en gaat er geen natuur verloren. Daarnaast zorgt de tunnelbak dat omwonenden geen last hebben van geluid en trillingen.

Tussen de Strandboulevard en de Badweg komt een enkelsporige open bak. De bak wordt half verdiept en ingepast in de omgeving. In dit deel van de verbinding ligt een gelijkvloerse kruising met de Strandboulevard. Aan het einde van deze verbinding gaat het spoor weer over van enkel- naar dubbelspoor.

Eindstation

Het tracé eindigt bij het station Hoek van Holland Strand, direct gelegen aan het strand. Het eindstation zal qua ontwerp afwijken van de overige stations van de Hoekse Lijn. Dit komt doordat er maatregelen genomen worden tegen zand, wind en zeewater. Daarnaast heeft het college van burgemeester en wethouders gevraagd om het station meer allure te geven.

De verwachting is dat de bestekfase na de zomer is afgerond, waar na de aanbestedingen kunnen starten. De werkzaamheden aan de spoorverlenging van de Hoekse Lijn starten in het eerste kwartaal van 2019. Ondertussen wordt er aan het eerste deel van de Hoekse Lijn druk doorgewerkt. SpoorPro maakte een fotoverslag van de voormalige treinstations in Vlaardingen die inmiddels zijn omgeturnd tot metrostation.

Meer over de Hoekse Lijn:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

4 reacties op “Oplevering nieuw metrostation Hoek van Holland Strand pas in 2021”

Wiebe Goossen|24.05.18|14:16

Mij komt toch steeds meer voor dat aan verschillende zaken destijds geen of tenminste onvoldoende aandacht is besteed. De indruk bestaat dat men de ombouw van trein naar metro koste wat kost heeft doorgedrukt en dat voor eventuele problemen gaandeweg wel een oplossing zou worden bedacht….

Peter Kleton|24.05.18|14:20

Wanneer wordt de metroverbinding tot Hoek van Holland Haven geopend ?
Peter

Henk Angenent|24.05.18|14:32

Amateurisme van bestuurders en ambtenaren zonder enige kennis van zaken. Maar goed, dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn.

Derk Van Dorth|24.05.18|18:50

De ombouw van de Zoetermeerlijn zou in een paar zomermaanden klaar zijn , daar kwam dik een jaar bij. Toen de plannen voor de Hoekse lijn ontstonden, heb ik daar nog op gewezen; ik had liever geen gelijk gekregen, maar had men het niet beter een spoorlijn gelaten, evt. met een verlenging en/of een extra station?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.