Een Infrabel-werktrein met een ZKL 3000 RC-C op het nevenspoor

Pleidooi om met trein via nevenspoor te rijden bij werkzaamheden

Om de enorme hoeveelheid spoorwerkzaamheden die de komende tijd op stapel staan tijdig te kunnen uitvoeren, zou het goed zijn als treinen weer over het nevenspoor kunnen rijden als er wordt gewerkt. Technologiebedrijf Dual Inventive heeft hier reeds goede ervaringen mee opgedaan in het buitenland, vertelt directeur Lex van der Poel.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu maakte vorige maand bekend dat ze de manier waarop ProRail spooronderhoud uitvoert, wil veranderen. Ze wees erop dat het aantal treinreizigers en het goederenvervoer per spoor toeneemt, terwijl er voor de spoorinfrastructuur ‘een grote vervangingsoperatie op stapel staat’. Als oplossing daarvoor wil de bewindsvrouw spoorwerkzaamheden vaker overdag plaats laten vinden.

Spoorwerkzaamheden overdag

Van der Poel: “Er is sinds 2013 een dubbel spoor buitendienststellingsbeleid wat zijn wissel trekt op de capaciteit van het spoor. Dubbelsporig Buitendienst betekent per definitie dat er op een baanvak veel minder treinen kunnen rijden en dus hinder voor reizigers en vervoerders. Naast de hinder bij spoorwerkzaamheden overdag wordt deze hinder ook al in de nacht ervaren. Om de hinder voor het treinverkeer zoveel mogelijk te beperken, kan het tijdelijk openstellen van het nevenspoor bij passerende treinen uitkomst bieden.”

Voor 2013 was het gebruikelijk dat op het spoor waaraan niet werd gewerkt treinen passeerden, maar ProRail heeft destijds besloten om bij nachtelijke buitendienststellingen beide parallelsporen volledig af te sluiten. Om het treinverkeer zo min mogelijk te belemmeren werd het maximum aantal uren voor de buitendienststelling van de ontworpen 5,5 uur naar 4 uur teruggebracht.

Werkplekbeveiliging

Dual Inventive levert Remote Control-systemen voor de werkplekbeveiliging op diverse baanvakken in in Europa en daarbuiten. In België, Italië en het Verenigd Koninkrijk is het gebruikelijk dat het treinverkeer op het nevenspoor blijft rijden, weet Van der Poel. “Bij aanvang wordt met ons systeem,  beide sporen buitendienst gesteld door deze op afstand in te schakelen door de verantwoordelijke voor veiligheid.”

“Wanneer een trein het baanvak wil passeren, neemt de treindienstleider contact op met de verantwoordelijke van veiligheid op de werkplek. Die waarschuwt alle spoorwerkers om een veilige passage van de trein te kunnen waarborgen. Zodra de baanwerkers geïnformeerd zijn, kan de trein over het nevenspoor passeren door het systeem uit te schakelen. Als de trein is gepasseerd dan wordt het systeem weer ingeschakeld en kunnen de spoorwerkers weer snel aan de slag. Zo zie je maar, we kunnen van elkaar leren, de meeste uitdagingen zijn niet uniek.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Pleidooi om met trein via nevenspoor te rijden bij werkzaamheden”

Jan-Willem Tinselboer|09.07.16|17:33

Handhaaf de overloopwissels tussen het spoor “heen” en het spoor “terug”. Op spoorlijnen met ieder kwartier een IC-trein, bv Sittard – Utrecht, rijden op het betreffend deeltraject vervangbussen i.p.v. stoptreinen. De IC-treinen krijgen een kwartier rijtijdverlenging en rijden met beperkte snelheid per twee “heen” en per twee “terug” over hetzelfde spoor. Aansluitingen in Utrecht bepalen dat de Maastrichtse IC naar Schiphol rijdt (en terug) en de Heerlense via Amsterdam naar Alkmaar (en terug).

John rdam|01.08.16|11:48

In Duitsland zie je niet anders dan enkelspoorrijden terwijl daarnaast gewerkt wordt. In Nederland is men helaas jaren geleden volkomen doorgeslagen in het veiligheidsdenken. Treinverkeer helemaal verbieden is nu eenmaal makkelijker dan je best doen de reizigers en verladers toch nog zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.