
Pleidooi om met trein via nevenspoor te rijden bij werkzaamheden
Foto: Dual Inventive
Om de enorme hoeveelheid spoorwerkzaamheden die de komende tijd op stapel staan tijdig te kunnen uitvoeren, zou het goed zijn als treinen weer over het nevenspoor kunnen rijden als er wordt gewerkt. Technologiebedrijf Dual Inventive heeft hier reeds goede ervaringen mee opgedaan in het buitenland, vertelt directeur Lex van der Poel.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Handhaaf de overloopwissels tussen het spoor “heen” en het spoor “terug”. Op spoorlijnen met ieder kwartier een IC-trein, bv Sittard – Utrecht, rijden op het betreffend deeltraject vervangbussen i.p.v. stoptreinen. De IC-treinen krijgen een kwartier rijtijdverlenging en rijden met beperkte snelheid per twee “heen” en per twee “terug” over hetzelfde spoor. Aansluitingen in Utrecht bepalen dat de Maastrichtse IC naar Schiphol rijdt (en terug) en de Heerlense via Amsterdam naar Alkmaar (en terug).
In Duitsland zie je niet anders dan enkelspoorrijden terwijl daarnaast gewerkt wordt. In Nederland is men helaas jaren geleden volkomen doorgeslagen in het veiligheidsdenken. Treinverkeer helemaal verbieden is nu eenmaal makkelijker dan je best doen de reizigers en verladers toch nog zo goed mogelijk van dienst te zijn.