ontwerp, station, Nijmegen-Goffert

Negendaagse bouwperiode station Nijmegen Goffert

ProRail en aannemers zijn maandag gestart met een bouwperiode van negen dagen waarin onder andere de stationskap van het nieuwe station Nijmegen Goffert wordt geplaatst. Tegelijk wordt ook het spoor bij Wijchen uitgebreid. Op die manier kan de capaciteit van treinen tussen Arnhem, Nijmegen en Wijchen worden vergroot. De werkzaamheden zullen tot 6 augustus duren, zo laat ProRail weten. 

Het nieuwe station Nijmegen Goffert ligt tussen station Nijmegen en station Nijmegen Dukenburg. Op die locatie zijn in de afgelopen maanden al werkzaamheden uitgevoerd. De ingelaste periode van negen dagen moet maken dat er in één keer een grote hoeveelheid werk kan worden verzet. Het streven is om het station medio december in gebruik te nemen.

Bovenleiding

Vanaf maandag vinden eerst 24 opeenvolgende uren werkzaamheden aan de bovenleidingen plaats. Daarna wordt een stalen perronburg van 48 meter ingehesen. Dinsdag staat de opbouw van de hijskranen op de planning, die woensdag de 130 ton zware perronkap van 40 bij 25 meter zullen plaatsen.

Er zullen vervolgens nog enkele dagen nodig zijn voor de afmontage, aldus ProRail. Ook wordt ruim 600 meter spoor vernieuwd. Voor publiek is er een tribune om het werk te volgen.

Spoor

In Wijchen wordt een extra spoor gebouwd om op station Nijmegen Goffert te kunnen stoppen en meer treinen tussen Wijchen en Nijmegen mogelijk te maken. Reizigers in Wijchen kunnen volgens de planning vanaf eind 2014 in de spits dan ook vier keer per uur naar Nijmegen rijden. Momenteel is dat tweemaal per uur. Vanaf 2016 zullen de treinen doorrijden tot aan Arnhem, wat voor reizigers een overstap in Nijmegen scheelt.

Bij de bouw van het extra spoor komen 1.658 dwarsliggers, 3 wissels, 2.096 meter spoorstaaf, 1.895 meter rijdraag en 631 relais kijken. “We brengen over de gehele breedte van het perron geluidsabsorberende perronplaten aan en er wordt circa 400 meter aan raildempers ingebracht”, aldus de spoorwegbeheerder. Fietskluizen aan de noordzijde worden daarnaast uitgebreid naar 700 stuks.

Opdracht

ProRail bouwt station Nijmegen Goffert en het keerspoor in Wijchen in opdracht van Stadsregio Arnhem en Nijmegen. Voor de ontwikkeling van de stationsomgeving zijn de gemeenten Nijmegen en Wijchen verantwoordelijk. NS is de voervoerder op het traject. Aannemers Strukton en Dura Vermeer verrichten de werkzaamheden.

Europa draagt twee miljoen euro bij aan de bouw van het perron en de perronkap en het verleggen van het bestaande snelfietspad van het nieuwe Nijmeegse NS-station Goffert. Daarmee is in totaal 5,2 miljoen euro gemoeid. De Stadsregio Arnhem Nijmegen betaalt de overige 3,2 miljoen euro. Naar verwachting zullen dagelijks tussen de drie- en vierduizend mensen gebruik gaan maken van het nieuwe station.

Vervoer

Omdat perrons op stations tussen Nijmegen en Oss ook worden vernieuwd, is er in de periode van 28 juli tot 6 augustus geen treinverkeer tussen die stations mogelijk. NS zet gedurende de werkzaamheden bussen in.

Lees ook: Twee miljoen Europese subsidie voor nieuw NS-station Goffert

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.