
QBuzz mag, kan en gaat met treindienst Amsterdam-Berlijn beginnen
Qbuzz wil de treindienst Amsterdam-Berlijn plots ook voor binnenlands gebruik inzetten. Rob Dammers/Flickr
Spoorvervoerder Qbuzz start per januari 2027 met een treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Dat heeft Qbuzz aan SpoorPro bevestigd. Vraag is nog wel of Qbuzz de dienst ook voor binnenlands gebruik mag inzetten. Die aanvraag loopt nu bij de Autoriteit Consument & Markt.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Men ziet nu dat regionale vervoerders (vaak dochters buitenlandse staatsbedrijven) op allerlei manieren proberen in te breken in het hoofdrailnet, en NS moet plaatsmaken. Dit leidt tot Britse toestanden met een zeer gefragmenteerd spoorlandschap met weinig schaalvoordelen. Alleen de voordelen van dikke lijnen zijn er nog, wat leidt tot cherry-picking. Dunne lijnen zullen daaronder lijden. Niet Qbuzz/Arriva/Keolis moeten centraal staan, maar de reiziger die naadloos over het hele netwerk reist.
Het wordt tijd dat OV weer geheel in overheidshanden komt…
Het maakt mij niet uit van wie het treintje is of wie het mag besturen zolang het treinkaartje maar geldig is voor alle treinen van alle vervoerders. Als Qbuzz in Hanover een lekke band krijg wil ik wel met de eerstvolgenfe DB trein verder kunnen.