Intercity Enschede-Den Haag

Rover: plaats NS en ProRail onder streng toezicht

De tarieven voor het reizen met de NS gaan in 2025 fors omhoog, zo meldde de vervoerder vorige week. (Foto ter illustratie: Intercity Enschede-Den Haag) Rob Dammers/Flickr

De Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail moeten onder streng toezicht worden geplaatst, totdat de prestaties op het spoor verbeteren. Ook moet de NS structureel 120 miljoen euro per jaar krijgen om te voorkomen dat de trein onbetaalbaar en nog onbetrouwbaarder wordt voor reizigers. Dat stelt reizigersvereniging Rover, voorafgaand aan een hoorzitting dinsdagmiddag in de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Rover: plaats NS en ProRail onder streng toezicht”

Derk van Dorth|05.03.24|12:09

De beste stuurlui staan op het perron. ProRail heeft juist als toezichthouder o.a. een netwerkverklaring met allerlei strenge eisen waaraan alle vervoerders zich moeten houden. Als bijv. de planning niet aan alle regeltjes voldoet, wordt een treinbeweging afgekeurd en rijdt dan niet.

Stoffel Bos|05.03.24|13:08

Laten we eerst de beleidsmakers, die de budgetten van OV naar asfalt hebben overgeheveld, onder toezicht plaatsen. Daar zit de basis van het probleem.

Patrick EHV|12.03.24|09:41

De Tweede Kamer realiseert zich dat Nederland geen waar krijgt voor het mobiliteitsbudget (belastinggeld). ProRail lijkt steeds minder te leveren voor meer geld, want er komen steeds meer incidenten (en dan maar hard roepen dat ze het onderhoud wel op orde hebben, maar de vervoerders weten wel beter). Ook projectmanagement, asset-beheer, IT, personeelsbeheer en communicatie lijken sterke verbetering nodig te hebben. ProRail maakt zich zo irrelvant. Vreemd dat toch de bonussen gehaald worden.

Patrick EHV|12.03.24|11:03

De Tweede Kamer lijkt zich te realiseren dat NL geen waar krijgt voor het mobiliteitsbudget (belastinggeld). ProRail lijkt steeds minder te leveren voor meer geld, want er komen steeds meer incidenten (en dan maar hard roepen dat ze het onderhoud wel op orde hebben, maar de vervoerders weten wel beter). Ook projectmanagement, asset-beheer, IT, personeelsbeheer en communicatie lijken sterke verbetering nodig te hebben. ProRail maakt zich zo irrelvant. Vreemd dat toch de bonussen gehaald worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rover: plaats NS en ProRail onder streng toezicht | SpoorPro.nl
Intercity Enschede-Den Haag

Rover: plaats NS en ProRail onder streng toezicht

De tarieven voor het reizen met de NS gaan in 2025 fors omhoog, zo meldde de vervoerder vorige week. (Foto ter illustratie: Intercity Enschede-Den Haag) Rob Dammers/Flickr

De Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail moeten onder streng toezicht worden geplaatst, totdat de prestaties op het spoor verbeteren. Ook moet de NS structureel 120 miljoen euro per jaar krijgen om te voorkomen dat de trein onbetaalbaar en nog onbetrouwbaarder wordt voor reizigers. Dat stelt reizigersvereniging Rover, voorafgaand aan een hoorzitting dinsdagmiddag in de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Rover: plaats NS en ProRail onder streng toezicht”

Derk van Dorth|05.03.24|12:09

De beste stuurlui staan op het perron. ProRail heeft juist als toezichthouder o.a. een netwerkverklaring met allerlei strenge eisen waaraan alle vervoerders zich moeten houden. Als bijv. de planning niet aan alle regeltjes voldoet, wordt een treinbeweging afgekeurd en rijdt dan niet.

Stoffel Bos|05.03.24|13:08

Laten we eerst de beleidsmakers, die de budgetten van OV naar asfalt hebben overgeheveld, onder toezicht plaatsen. Daar zit de basis van het probleem.

Patrick EHV|12.03.24|09:41

De Tweede Kamer realiseert zich dat Nederland geen waar krijgt voor het mobiliteitsbudget (belastinggeld). ProRail lijkt steeds minder te leveren voor meer geld, want er komen steeds meer incidenten (en dan maar hard roepen dat ze het onderhoud wel op orde hebben, maar de vervoerders weten wel beter). Ook projectmanagement, asset-beheer, IT, personeelsbeheer en communicatie lijken sterke verbetering nodig te hebben. ProRail maakt zich zo irrelvant. Vreemd dat toch de bonussen gehaald worden.

Patrick EHV|12.03.24|11:03

De Tweede Kamer lijkt zich te realiseren dat NL geen waar krijgt voor het mobiliteitsbudget (belastinggeld). ProRail lijkt steeds minder te leveren voor meer geld, want er komen steeds meer incidenten (en dan maar hard roepen dat ze het onderhoud wel op orde hebben, maar de vervoerders weten wel beter). Ook projectmanagement, asset-beheer, IT, personeelsbeheer en communicatie lijken sterke verbetering nodig te hebben. ProRail maakt zich zo irrelvant. Vreemd dat toch de bonussen gehaald worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.