Station Almere Centrum

Gemeenteraad Almere besluit begin februari over nachttrein

Station Almere Centrum mag mogelijk vanaf 2025 een nachttrein van en naar Amsterdam verwelkomen. Smiley.toerist / Wikimedia Commons

Als de gemeenteraad tijdens een reguliere raadsvergadering volgende week een positief besluit neemt, kan volgend jaar mogelijk al een nachttrein in het weekend  van en naar Amsterdam rijden. Een motie van de vier progressieve partijen in de raad stelt dat voor. In de vergadering moet blijken of er een meerderheid is voor een tweejarig pilotproject.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Gemeenteraad Almere besluit begin februari over nachttrein”

Patrick EHV|19.01.24|09:36

Kijk, dit is nu een voorbeeld dat NS nu voor metro gaat spelen. In NY is de metro al jarenlang 24 uur per dag open, dus ook ’s nachts.

Dit is subobtimaal, want een metro zou je ook als automatic train operation laten rijden ipv met een machinist en moet je de stations ’s nachts openhouden met beveiligers.

Men kan beter investeren in de IJmeerlijn, waardoor het fileprobleem een stuk kleiner wordt (het is van de zotte dat de grootste voorstad van A’dam niet is aangesloten op de metro van GVB).

Emiel de Block|05.02.24|15:32

Beste Patrick EHV, u gaat er dan vanuit dat de IJmeerverbinding met een metro uitgevoerd wordt. Dat is nog niet zeker en al wordt het een metro, dan is het niet zeker dat die naar Almere Centrum gaat. bovendien is de reistijd naar hartje A’dam veel langer dan met de trein. En die infra ligt er al.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gemeenteraad Almere besluit begin februari over nachttrein | SpoorPro.nl
Station Almere Centrum

Gemeenteraad Almere besluit begin februari over nachttrein

Station Almere Centrum mag mogelijk vanaf 2025 een nachttrein van en naar Amsterdam verwelkomen. Smiley.toerist / Wikimedia Commons

Als de gemeenteraad tijdens een reguliere raadsvergadering volgende week een positief besluit neemt, kan volgend jaar mogelijk al een nachttrein in het weekend  van en naar Amsterdam rijden. Een motie van de vier progressieve partijen in de raad stelt dat voor. In de vergadering moet blijken of er een meerderheid is voor een tweejarig pilotproject.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Gemeenteraad Almere besluit begin februari over nachttrein”

Patrick EHV|19.01.24|09:36

Kijk, dit is nu een voorbeeld dat NS nu voor metro gaat spelen. In NY is de metro al jarenlang 24 uur per dag open, dus ook ’s nachts.

Dit is subobtimaal, want een metro zou je ook als automatic train operation laten rijden ipv met een machinist en moet je de stations ’s nachts openhouden met beveiligers.

Men kan beter investeren in de IJmeerlijn, waardoor het fileprobleem een stuk kleiner wordt (het is van de zotte dat de grootste voorstad van A’dam niet is aangesloten op de metro van GVB).

Emiel de Block|05.02.24|15:32

Beste Patrick EHV, u gaat er dan vanuit dat de IJmeerverbinding met een metro uitgevoerd wordt. Dat is nog niet zeker en al wordt het een metro, dan is het niet zeker dat die naar Almere Centrum gaat. bovendien is de reistijd naar hartje A’dam veel langer dan met de trein. En die infra ligt er al.

Patrick EHV|20.02.24|13:50

Beste Emiel, kijk eens hoe andere wereldsteden hun voorsteden met het centrum en elkaar verbinden. Kijk eens naar Stockholm. Precies, met metro(achtige) oplossingen. Het is natuurlijk een planningsblunder van de eerste orde dat Almere als grootste voorstad niet is aangesloten en het heeft miljarden gekost om de A6 en A1 te verbreden. En er gaat nu veel geld naar de A9. Veel mensen moeten blijkbaar verdienen aan het leveren van een suboptimale, onsamenhangende vervoersoplossingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.