Sprinter bij Hedel

Onderzoek: ‘1400 kilometer spoordijk voldoet niet aan veiligheidsnorm’

Zo’n 1.400 kilometer aan Nederlandse spoordijken voldoet niet aan de veiligheidsnorm, zou uit onderzoek van ProRail blijken. Rob Dammers/Flickr

Zo’n 1400 kilometer aan spoordijken voldoet niet aan de veiligheidsnorm, blijkt uit eigen onderzoek van ProRail. De bodem onder de rails is zwak, wat tot ontsporingen kan leiden. De meeste kwetsbare spoordijken – verhoogde stukken land waar rails op rusten – liggen in de Randstad, het noorden van Nederland en Zeeland. In de bewuste regio’s bestaat de ondergrond voornamelijk uit klei en/of veen en dat is nou eenmaal minder stevig dan zand.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Onderzoek: ‘1400 kilometer spoordijk voldoet niet aan veiligheidsnorm’”

Marc Busio|11.12.23|14:31

Nadat deze spoorlijnen ondertussen gemiddeld anderhalve eeuw in gebruik zijn blijken ze ineens niet meer te voldoen aan de veiligheidsnormen. De geloofwaardigheid van ProRail wordt er op deze manier niet groter op, ’to put it mildly’.

asierts|12.12.23|18:22

@ Marc : geloofwaardigheid ? Welke geloofwaardigheid ?
Iedereen met ook maar een beetje technisch-inhoudelijk inzicht wéét gewoon dat dit een kwestie is van verdwenen vakkennis, managers & ambtenaren die onkundig sturen op getalletjes, modellen, indicatoren, procedures & beeldvorming, en (markt)partijen die uit zijn op (nog meer) belastinggeld binnenharken.

Pat Rick|13.12.23|08:59

@Sierts: het lijkt erop dat crises, al dan niet kunstmatig, een business model zijn geworden: eerst laat men zaken uit de hand lopen, om het met veel geld op te lossen. Ipv low key en proactief de infra goed te beheren (want daarmee kun je niet scoren). Zo komen we aan problemen bij Havenspoor, Waalhaven, Kijfhoek, Schipholtunnel, Zeeuwse Lijn. Het nieuwste waarmee men scoren zijn dassenburchten. Spoorinfra moet eigenlijk weer als drinkwaterbedrijven zijn: goedkoop, betrouwbaar en saai.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoek: ‘1400 kilometer spoordijk voldoet niet aan veiligheidsnorm’ | SpoorPro.nl
Sprinter bij Hedel

Onderzoek: ‘1400 kilometer spoordijk voldoet niet aan veiligheidsnorm’

Zo’n 1.400 kilometer aan Nederlandse spoordijken voldoet niet aan de veiligheidsnorm, zou uit onderzoek van ProRail blijken. Rob Dammers/Flickr

Zo’n 1400 kilometer aan spoordijken voldoet niet aan de veiligheidsnorm, blijkt uit eigen onderzoek van ProRail. De bodem onder de rails is zwak, wat tot ontsporingen kan leiden. De meeste kwetsbare spoordijken – verhoogde stukken land waar rails op rusten – liggen in de Randstad, het noorden van Nederland en Zeeland. In de bewuste regio’s bestaat de ondergrond voornamelijk uit klei en/of veen en dat is nou eenmaal minder stevig dan zand.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Onderzoek: ‘1400 kilometer spoordijk voldoet niet aan veiligheidsnorm’”

Marc Busio|11.12.23|14:31

Nadat deze spoorlijnen ondertussen gemiddeld anderhalve eeuw in gebruik zijn blijken ze ineens niet meer te voldoen aan de veiligheidsnormen. De geloofwaardigheid van ProRail wordt er op deze manier niet groter op, ’to put it mildly’.

asierts|12.12.23|18:22

@ Marc : geloofwaardigheid ? Welke geloofwaardigheid ?
Iedereen met ook maar een beetje technisch-inhoudelijk inzicht wéét gewoon dat dit een kwestie is van verdwenen vakkennis, managers & ambtenaren die onkundig sturen op getalletjes, modellen, indicatoren, procedures & beeldvorming, en (markt)partijen die uit zijn op (nog meer) belastinggeld binnenharken.

Pat Rick|13.12.23|08:59

@Sierts: het lijkt erop dat crises, al dan niet kunstmatig, een business model zijn geworden: eerst laat men zaken uit de hand lopen, om het met veel geld op te lossen. Ipv low key en proactief de infra goed te beheren (want daarmee kun je niet scoren). Zo komen we aan problemen bij Havenspoor, Waalhaven, Kijfhoek, Schipholtunnel, Zeeuwse Lijn. Het nieuwste waarmee men scoren zijn dassenburchten. Spoorinfra moet eigenlijk weer als drinkwaterbedrijven zijn: goedkoop, betrouwbaar en saai.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.