Spoorsein

Iedereen spreekt dezelfde taal op ontbijtseminar voestalpine: EULYNX

EULYNX is is een Europese standaard met als doel alle seinwezen gerelateerde apparatuur dezelfde taal te laten spreken. voestalpine Track Solutions Netherlands

Uiterlijk in 2050, maar als het even kan in 2040 hoopt ProRail de belangrijkste spoorlijnen in Nederland te hebben voorzien van European Rail Traffic Management System (ERTMS). “Maar tot die tijd moeten we ook vooruit”, zegt Mick van der Heide van voestalpine Track Solutions Netherlands. “Bovendien worden niet alle spoorlijnen (direct) voorzien van ERTMS. Daarover gaan we het hebben tijdens het ontbijtseminar dat we organiseren op donderdag 16 november a.s. Meer in het bijzonder praten we deze ochtend over de digitalisering van het seinwezen waarbij de adoptie van EULYNX een belangrijke stap is.”

Het klassieke seinwezen gaat veranderen. Dat wil zeggen: het gaat van puur analoog naar deels digitaal. “De invoering van ERTMS heeft op dat gebied de grootste impact”, beseft Van der Heide. “Maar we kunnen niet langer stilstaan. Om de mobiliteitsdoelstellingen te halen, moeten er stappen gemaakt worden op het gebied van digitalisering van de treinbeveiliging. Dit gaat bijdragen aan een succesvolle ERTMS implementatie, terwijl je het bestaande seinwezen, dat traditioneel zeer betrouwbaar is, tegelijkertijd maximaal uitnut. De digitalisering van treinbeveiliging doen we niet alleen in Nederland, maar in Europees verband door middel van EULYNX: het European Initiative Linking Interlocking Subsystems. Dat is een Europese standaard met als doel alle seinwezen gerelateerde apparatuur dezelfde taal te laten spreken.”

Tijdens het seminar komt ProRail vertellen hoe de spoorbeheerder aankijkt tegen de implementatie van Eulynx. Een Finse start-up – gespecialiseerd in software voor de spoorsector – zal vertellen over de ervaringen in Finland, alwaar seinwezen gerelateerde apparatuur al met elkaar communiceert via EULYNX. “Dat wordt heel interessant”, aldus Van der Heide. “Praktijkvoorbeelden spreken altijd tot de verbeelding. We zijn allemaal erg benieuwd naar de Finse ervaringen.”

Namens Alstom zal de manager engineering zijn licht laten schijnen over de digitalisering van de componenten langs de baan. “Al bij al krijgen we dus een goed beeld over de vorderingen die er met digitalisering en EULYNX gemaakt worden.”

Het EULYNX-initiatief zag het daglicht in 2014 en is inmiddels uitgegroeid tot een samenwerkingsverband van 14 Europese spoorbeheerders, waaronder ProRail, DB Netz, Infrabel en SNCF Réseau. De technologie komt erop neer dat alle zogeheten buitenelementen dadelijk dezelfde (digitale) ‘taal’ spreken. De invoering van EULYNX op Europees niveau zal als gevolg hebben dat de huidige ‘lappendeken’ treinbeveiligingssystemen op den duur verdwijnt. In die zin mag EULYNX worden beschouwd als een aanvulling op ERTMS, aangezien niet alle spoorlijnen in Europa van deze Europese standaard worden voorzien. De bedoeling van de participerende Europese spoorbeheerders is om naast ERTMS nog een andere Europese standaard te creëren, zodat treinbeveiliging daadwerkelijk een Europese standaard in zijn geheel krijgt.

Dit interessante ontbijtseminar van voestalpine Track Solutions Netherlands vindt plaats op 16 november en begint om 7.30 uur in Hilversum, natuurlijk met een goed ontbijt. Het seminar wordt om 11.30 uur afgerond met een vragenronde en afsluiting. Inschrijven voor het seminar is nog steeds mogelijk.

Lees ook:

image002.gif

Voestalpine Track Solutions Netherlands

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Iedereen spreekt dezelfde taal op ontbijtseminar voestalpine: EULYNX | SpoorPro.nl
Spoorsein

Iedereen spreekt dezelfde taal op ontbijtseminar voestalpine: EULYNX

EULYNX is is een Europese standaard met als doel alle seinwezen gerelateerde apparatuur dezelfde taal te laten spreken. voestalpine Track Solutions Netherlands

Uiterlijk in 2050, maar als het even kan in 2040 hoopt ProRail de belangrijkste spoorlijnen in Nederland te hebben voorzien van European Rail Traffic Management System (ERTMS). “Maar tot die tijd moeten we ook vooruit”, zegt Mick van der Heide van voestalpine Track Solutions Netherlands. “Bovendien worden niet alle spoorlijnen (direct) voorzien van ERTMS. Daarover gaan we het hebben tijdens het ontbijtseminar dat we organiseren op donderdag 16 november a.s. Meer in het bijzonder praten we deze ochtend over de digitalisering van het seinwezen waarbij de adoptie van EULYNX een belangrijke stap is.”

Het klassieke seinwezen gaat veranderen. Dat wil zeggen: het gaat van puur analoog naar deels digitaal. “De invoering van ERTMS heeft op dat gebied de grootste impact”, beseft Van der Heide. “Maar we kunnen niet langer stilstaan. Om de mobiliteitsdoelstellingen te halen, moeten er stappen gemaakt worden op het gebied van digitalisering van de treinbeveiliging. Dit gaat bijdragen aan een succesvolle ERTMS implementatie, terwijl je het bestaande seinwezen, dat traditioneel zeer betrouwbaar is, tegelijkertijd maximaal uitnut. De digitalisering van treinbeveiliging doen we niet alleen in Nederland, maar in Europees verband door middel van EULYNX: het European Initiative Linking Interlocking Subsystems. Dat is een Europese standaard met als doel alle seinwezen gerelateerde apparatuur dezelfde taal te laten spreken.”

Tijdens het seminar komt ProRail vertellen hoe de spoorbeheerder aankijkt tegen de implementatie van Eulynx. Een Finse start-up – gespecialiseerd in software voor de spoorsector – zal vertellen over de ervaringen in Finland, alwaar seinwezen gerelateerde apparatuur al met elkaar communiceert via EULYNX. “Dat wordt heel interessant”, aldus Van der Heide. “Praktijkvoorbeelden spreken altijd tot de verbeelding. We zijn allemaal erg benieuwd naar de Finse ervaringen.”

Namens Alstom zal de manager engineering zijn licht laten schijnen over de digitalisering van de componenten langs de baan. “Al bij al krijgen we dus een goed beeld over de vorderingen die er met digitalisering en EULYNX gemaakt worden.”

Het EULYNX-initiatief zag het daglicht in 2014 en is inmiddels uitgegroeid tot een samenwerkingsverband van 14 Europese spoorbeheerders, waaronder ProRail, DB Netz, Infrabel en SNCF Réseau. De technologie komt erop neer dat alle zogeheten buitenelementen dadelijk dezelfde (digitale) ‘taal’ spreken. De invoering van EULYNX op Europees niveau zal als gevolg hebben dat de huidige ‘lappendeken’ treinbeveiligingssystemen op den duur verdwijnt. In die zin mag EULYNX worden beschouwd als een aanvulling op ERTMS, aangezien niet alle spoorlijnen in Europa van deze Europese standaard worden voorzien. De bedoeling van de participerende Europese spoorbeheerders is om naast ERTMS nog een andere Europese standaard te creëren, zodat treinbeveiliging daadwerkelijk een Europese standaard in zijn geheel krijgt.

Dit interessante ontbijtseminar van voestalpine Track Solutions Netherlands vindt plaats op 16 november en begint om 7.30 uur in Hilversum, natuurlijk met een goed ontbijt. Het seminar wordt om 11.30 uur afgerond met een vragenronde en afsluiting. Inschrijven voor het seminar is nog steeds mogelijk.

Lees ook:

image002.gif

Voestalpine Track Solutions Netherlands

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.