voestalpine Railway Systems
Kennisdeling Life Cycle Solutions

Levensduurverlenging spoor door slim onderhoud, materiaalkeuzes en renovatietechnieken

Moerdijkbrug: lossen van gecoate rails. voestalpine Railway Systems

Prestatie-eisen van spoorsystemen en materialen worden steeds hoger maar capaciteit en tijd voor onderhoud neemt steeds verder af. Reden voor voestalpine Railway Systems om in te zetten op levenscyclusoplossingen (Life Cycle Solutions) van spoorwegmaterieel zoals wissels, spoorstaven, dwarsliggers en bijbehorende andere cruciale componenten. Op donderdag 7 september organiseert voestalpine over deze onderwerpen een speciaal ontbijtseminar.

Als ontwikkelaar en producent van spoorsystemen is het leveren van klantspecifieke levenscyclusoplossingen al jaren een fundamenteel onderdeel van het DNA van de voestalpine Railway Systems Group. De organisatie zet zich in om alle producten en diensten die zij levert voortdurend te optimaliseren. Een voorbeeld hiervan is het recent ontwikkelde 340 Dobain® staal wat hogere belastingen kan verdragen en minder spoorstaafgebreken laat zien.

“Levenscyclusoplossingen in de vorm van hoge productkwaliteit gecombineerd met slimme onderhoudsconcepten en ondersteuning dragen bij aan het verlengen van de levensduur van het spoornetwerk,” aldus Annika Jahnke, Senior Vice President Life Cycle Solutions bij voestalpine Railway Systems tegenover SpoorPro. Een onderwerp waarover voestalpine kennis zal uitwissellen met de ketenpartners tijdens het ontbijtseminar.

(Tekst gaat verder onder de foto)

voestalpine Railway Systems
“Levenscyclusoplossingen in de vorm van hoge productkwaliteit gecombineerd met slimme onderhoudsconcepten en ondersteuning dragen bij aan het verlengen van de levensduur van het spoornetwerk.”

Ultra High Performance Crossing

Eén van de meest recente innovaties van voestalpine is de UHPC, ofwel voluit geschreven als Ultra High Performance Crossing. “Het gebruik van verbeterde staalsoorten door bijvoorbeeld warmtebehandeling en verfijnde structuur verbetert de levensduur van het spoor aanzienlijk.” Door de verminderde gevoeligheid voor slijtage en wielrailcontactmoeheid is er minder onderhoud nodig en wordt het tijdstip voor het vervangen van onderdelen uitgesteld.

Coating

Een andere innovatie om levensduurverlenging te bereiken is het bewerken van spoorstaven en deze minder gevoelig te maken voor invloeden van buitenaf. Hiertoe heeft voestalpine een proces ontwikkeld voor wat betreft het stralen en coaten van spoorstaven. Meerdere projecten hebben aangetoond dat een dergelijke bewerking significant roestvorming reduceert op extreem uitdagende locaties. Na succesvolle toepassing in het Nederlandse spoor (overwegen, stations) en in Franse tunnels, krijgt deze spoorstaafbehandeling steeds meer aandacht binnen en zelfs buiten Europa.

LCC-tool

Om de levensduur van het spoornetwerk goed te kunnen doorrekenen – aan de hand van verschillende materiaalstrategieën en respectievelijke onderhoudsschema’s – heeft voestalpine Railway Systems een LCC-tool ontwikkeld. “Hiermee kan de impact op de levensduur, kosten en CO2-uitstoot aan onze klanten worden gepresenteerd”, vult Jahnke aan. De LCC-berekening die voestalpine Railway Systems voor haar klanten kan maken, helpt de aannemer enorm in haar besluitvormingsproces welke maatregelen ze moet nemen om de levensduur van het spoornetwerk te optimaliseren.

(Tekst gaat verder onder de foto)

voestalpine Railway Systems
Een LCC-berekening helpt de aannemer in haar besluitvormingsproces welke maatregelen de levensduur van het spoornetwerk kunnen optimaliseren.

3M-concept

Eén van de ‘paradepaardjes’ van voestalpine is ongetwijfeld het 3M-concept voor metro’s. Daarbij wordt de 400 UHC HSH super premium spoorstaaf (kwalitatief een van de sterkste spoorstaven) gecombineerd met geoptimaliseerde onderhoudsschema’s, door middel van MG 11 mobiele freesmachine. Een proefproject in Wenen toonde aan dat een combinatie van 400 UHC HSH rails en frezen met de MG 11 machine bijdraagt aan een hogere beschikbaarheid van het netwerk tegen lagere onderhoudskosten over de hele levensduur van het spoor.

Naast langere levensduur draagt het 3M concept ook bij aan duurzaamheid. Het staalschot dat vrijkomt bij het frezen van spoorstaven wordt namelijk gerecycled. Jahnke ligt toe: “Bij de laatste 240 kilometer spoorstaaf frezen hebben we al het staalschot kunnen recyclen, wat neerkomt op 160 ton.” Om een idee te geven: dat staat gelijk aan ongeveer 3,2 kilometer nieuw spoor.

Op donderdag 7 september van 7.30 – 12.00 uur, organiseert voestalpine een seminar waarbij ze dieper zullen ingaan op de technische aspecten van LCC zoals het verlengen van de levensduur van wissels, spoorstaven, dwarsliggers en andere cruciale onderdelen. Onderwerpen zoals slim onderhoud, geavanceerde materiaalkeuzes en innovatieve renovatietechnieken komen tijdens het seminar uitgebreid aan bod.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.