Betuweroute bij Zevenaar

Werkzaamheden Betuweroute aan Duitse zijde: reizigerstreinen de klos

Deze goederentrein komt hier net uit de tunnel van de Betuweroute, om verder te gaan richting Duitsland. Rob Dammers

Tussen 2024 en 2026 vindt de nu al gevreesde ‘80-Wochen Sperrung’ aan de Duitse spoorlijn 2270 plaats. Oftewel: er wordt dan 80 weken gewerkt aan het spoor tussen Zevenaar en Emmerich/Oberhausen, aan Duitse zijde. Dat betekent niet alleen dat de goederentreinen die nu gebruikmaken van de Betuweroute moeten worden omgeleid, passagierstreinen vanuit Arnhem wacht hetzelfde lot, of erger nog: ze worden geschrapt. Treinreizigers dienen te beseffen: er zullen keuzes gemaakt worden waarbij goederentreinen prevaleren boven reizigerstreinen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Werkzaamheden Betuweroute aan Duitse zijde: reizigerstreinen de klos”

Marc Busio|29.09.23|10:00

Het reizigersverkeer via Zevenaar naar Duitsland dat al jarenlang waardeloos is vanwege technisch ondeugdelijke ICE-treinen en tergend trage Abellio-boemeltjes gaat nu dus een nog rampzaligere fase in. Veel goederentreinen zullen van de Betuweroute uitwijken naar de Brabantroute, met negatieve gevolgen voor het grensoverschrijdende reizigersverkeer aldaar, want voorbij Kaldenkirchen moet het allemaal over een enkel spoortje. Kortom, jarenlange malaise voor treinreizigers naar Duitsland.

Charles Ouweland|02.10.23|14:32

Van 435 treinen per dag naar 280 is een afname van 35%, niet 55%!
U bent in de war met het omgekeerde: als iets groeit van 280 naar 435 is dat een toename van 55%.

Lodewijk Smoor|03.10.23|21:26

Wanneer gaan we nu eens echt consequenties verbinden aan het inzicht dat het huidige spoor niet berekend is op de vraag? Dus reactiveren die zogenaamd niet rendabele spoorlijnen, te beginnen met Nijmegen – Kleef en Roermond – Dalheim!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.