ETCS Balise van Siemdns

Infrabel noemt eigen uitrol ETCS ‘logisch compromis’ na constateringen vanuit Nederland

Infrabel wil de veiligheid op het hele Belgische spoornet verhogen binnen de best mogelijke termijn. Marc Sourbron / Infrabel / Danny Gys / Reporters

ProRail zei onlangs in gesprek met SpoorPro dat de uitrol van ETCS in België weliswaar snel gaat, maar dat het vanwege een ‘gebrek aan uniformiteit’ qua functionaliteit tevens problemen geeft. De Belgische spoorbeheerder Infrabel zegt in een reactie dat het Masterplan ETCS dat het in samenwerking met de NMBS uitvoert, een”logisch compromis is”.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Matthias Vanheerentals en Jeroen Baldwin

2 reacties op “Infrabel noemt eigen uitrol ETCS ‘logisch compromis’ na constateringen vanuit Nederland”

A C F Sierts|07.04.23|10:39

Complimenten voor dit heldere stuk. Historisch gezien krijgen we hiermee een meer dan opvallende herhaling van de ATB-geschiedenis, iets wat Rene Jongerius (auteur van het standaardwerk ‘Spoorwegongevallen in Nederland’) ook al was opgevallen. Wat speelde er toen? Simpel: de seinwezeningenieurs bij NS wilden PERSEE het in hun ogen Beste Technische Systeem, te weten ATB. Het Ministerie wilde het goedkopere & sneller in te voeren Duitse Indusi. Ministerie had geen kennis en NS drukte door…

A C F Sierts|07.04.23|10:47

.. het bekende gevolg: technische tegenvallers, vertragingen, te weinig deskundig personeel en fors hogere kosten. Resultaat: de aanleg duurde vele malen langer dan voorzien. Ondertussen bleven er maar botsingen plaatsvinden, met als absolute dieptepunten de zware treinrampen bij Schiedam en Winsum.

Ook later herhaalde het fenomeen van de Mooiste Oplossing zich nog vele malen, bv met ATB-NG op de regiolijnen. Ergo: meer focus op doel & realiteit, minder op ’technisch mooiste oplossing’.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Infrabel noemt eigen uitrol ETCS ‘logisch compromis’ na constateringen vanuit Nederland | SpoorPro.nl
ETCS Balise van Siemdns

Infrabel noemt eigen uitrol ETCS ‘logisch compromis’ na constateringen vanuit Nederland

Infrabel wil de veiligheid op het hele Belgische spoornet verhogen binnen de best mogelijke termijn. Marc Sourbron / Infrabel / Danny Gys / Reporters

ProRail zei onlangs in gesprek met SpoorPro dat de uitrol van ETCS in België weliswaar snel gaat, maar dat het vanwege een ‘gebrek aan uniformiteit’ qua functionaliteit tevens problemen geeft. De Belgische spoorbeheerder Infrabel zegt in een reactie dat het Masterplan ETCS dat het in samenwerking met de NMBS uitvoert, een”logisch compromis is”.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Matthias Vanheerentals en Jeroen Baldwin

2 reacties op “Infrabel noemt eigen uitrol ETCS ‘logisch compromis’ na constateringen vanuit Nederland”

A C F Sierts|07.04.23|10:39

Complimenten voor dit heldere stuk. Historisch gezien krijgen we hiermee een meer dan opvallende herhaling van de ATB-geschiedenis, iets wat Rene Jongerius (auteur van het standaardwerk ‘Spoorwegongevallen in Nederland’) ook al was opgevallen. Wat speelde er toen? Simpel: de seinwezeningenieurs bij NS wilden PERSEE het in hun ogen Beste Technische Systeem, te weten ATB. Het Ministerie wilde het goedkopere & sneller in te voeren Duitse Indusi. Ministerie had geen kennis en NS drukte door…

A C F Sierts|07.04.23|10:47

.. het bekende gevolg: technische tegenvallers, vertragingen, te weinig deskundig personeel en fors hogere kosten. Resultaat: de aanleg duurde vele malen langer dan voorzien. Ondertussen bleven er maar botsingen plaatsvinden, met als absolute dieptepunten de zware treinrampen bij Schiedam en Winsum.

Ook later herhaalde het fenomeen van de Mooiste Oplossing zich nog vele malen, bv met ATB-NG op de regiolijnen. Ergo: meer focus op doel & realiteit, minder op ’technisch mooiste oplossing’.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.