ERTMS Test

Uitrol ERTMS valt wéér duurder uit, draagvlak krimpt

Een ERTMS-proefopstelling op een testterrein. Foto ter illustratie. Kenneth Steffers / ProMedia Group

De uitrol van ERTMS valt zoals verwacht flink duurder uit en gaat langer duren. Dat valt te lezen in de achttiende voortgangsrapportage ERTMS, die maandag is gepubliceerd op de website van de Rijksoverheid. Niet alleen het begrotingstekort loopt hierdoor verder op, ook het draagvlak krimpt, vooral onder goederenvervoerders.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

8 reacties op “Uitrol ERTMS valt wéér duurder uit, draagvlak krimpt”

Marc Busio|04.04.23|16:50

Het moet nu toch onderhand duidelijk zijn dat de rol van het spoorvervoer in de totale mobiliteit marginaal zal blijven. De sector heeft decennialang met veel overheidsgeld de kans gekregen om zich te bewijzen en dat niet waargemaakt. Vele miljarden uittrekken voor een nieuw beveiligingssysteem is dan ook niet te verdedigen en kan beter achter de hand worden gehouden voor de grote exploitatieverliezen die de komende jaren te verwachten zijn. Het toekomstperspectief van de trein is helaas somber.

We hebben het nodig. Anders blijft het te makkelijk voor boomers om de auto en vliegtuig te pakken.

We hebben maar 1 planeet we kunnen niet blijven doen zoals boomers deden. We moeten fundamenteel inzetten op grensoverschrijdend treinvervoer.

Met de Betuwelijn ook ERTMS is het gelukt.

Laat boomers niet winnen

Cornelius Koelewijn|05.04.23|12:42

Het wordt tijd om InfraBel te vragen om deze klus te klaren. In België is men bijna klaar. Gewoon ’s nachts installeren en de volgende dag rijden. ProRail doet hier zijn naam PrutsRail weer eer aan…

Cornelius Koelewijn|05.04.23|12:44

Het wordt tijd om InfraBel te vragen om deze klus te klaren. Gewoon ’s nachts installeren en de volgende dag rijden. ProRail doet hier zijn naam PrutsRail weer eer aan…

A C F Sierts|05.04.23|13:13

@ Marc : dit is een valse voorstelling van zaken. Het was het Ministerie die begin jaren 2000 volstrekt onnadenkend de stekker uit BB21 trok, en zeker niet omdat het een drama werd. Welnee, NL liep samen met Zwitserland ver voor ! Alleen BR & HSL-Zuid bleven over, en uiteindelijk kwamen Asd-Ut, Hanzelijn en Zevenaar-staatsgrens er toch nog bij. Alleen Asd-Ut (Bombardier) werd een drama, de rest ging infrazijdig uitstekend ! Ministerie en later NS hebben het verknalt door jarenlang traineren.

A C F Sierts|05.04.23|13:21

@ cornelius : het echte probleem hier is niet de uitvoering noch de systems engineering, maar het ontwerp op systeemarchitectureel en systems-design-niveau. Ik denk niet dat Infrabel dat probleem in NL kan oplossen, domweg omdat ze juist dat niveau van systeemkennis van de Nederlandse situatie niet hebben.

Marc Busio|06.04.23|10:03

@Richard. Wat hebben ‘boomers’ hiermee te maken? Zodra jongvolwassenen niet meer met de OV-studentenkaart kunnen reizen schaffen ze een auto aan omdat sparen voor een huis toch geen zin heeft. Zo kunnen ze overal komen waar ze heen willen, wanneer ze dat willen en zonder al te veel geld kwijt te zijn. De trein heeft hen domweg niets meer te bieden, want is ‘DOL”: Duur, Onbetrouwbaar en Langzaam. Er zijn toch niet voor niets de afgelopen drie jaar een half miljoen extra auto’s op de weg gekomen?

Illya Vaes|07.04.23|10:07

Ach, krijgen we nu ook al lockdown-ontkenners?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Uitrol ERTMS valt wéér duurder uit, draagvlak krimpt | SpoorPro.nl
ERTMS Test

Uitrol ERTMS valt wéér duurder uit, draagvlak krimpt

Een ERTMS-proefopstelling op een testterrein. Foto ter illustratie. Kenneth Steffers / ProMedia Group

De uitrol van ERTMS valt zoals verwacht flink duurder uit en gaat langer duren. Dat valt te lezen in de achttiende voortgangsrapportage ERTMS, die maandag is gepubliceerd op de website van de Rijksoverheid. Niet alleen het begrotingstekort loopt hierdoor verder op, ook het draagvlak krimpt, vooral onder goederenvervoerders.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

8 reacties op “Uitrol ERTMS valt wéér duurder uit, draagvlak krimpt”

Marc Busio|04.04.23|16:50

Het moet nu toch onderhand duidelijk zijn dat de rol van het spoorvervoer in de totale mobiliteit marginaal zal blijven. De sector heeft decennialang met veel overheidsgeld de kans gekregen om zich te bewijzen en dat niet waargemaakt. Vele miljarden uittrekken voor een nieuw beveiligingssysteem is dan ook niet te verdedigen en kan beter achter de hand worden gehouden voor de grote exploitatieverliezen die de komende jaren te verwachten zijn. Het toekomstperspectief van de trein is helaas somber.

We hebben het nodig. Anders blijft het te makkelijk voor boomers om de auto en vliegtuig te pakken.

We hebben maar 1 planeet we kunnen niet blijven doen zoals boomers deden. We moeten fundamenteel inzetten op grensoverschrijdend treinvervoer.

Met de Betuwelijn ook ERTMS is het gelukt.

Laat boomers niet winnen

Cornelius Koelewijn|05.04.23|12:42

Het wordt tijd om InfraBel te vragen om deze klus te klaren. In België is men bijna klaar. Gewoon ’s nachts installeren en de volgende dag rijden. ProRail doet hier zijn naam PrutsRail weer eer aan…

Cornelius Koelewijn|05.04.23|12:44

Het wordt tijd om InfraBel te vragen om deze klus te klaren. Gewoon ’s nachts installeren en de volgende dag rijden. ProRail doet hier zijn naam PrutsRail weer eer aan…

A C F Sierts|05.04.23|13:13

@ Marc : dit is een valse voorstelling van zaken. Het was het Ministerie die begin jaren 2000 volstrekt onnadenkend de stekker uit BB21 trok, en zeker niet omdat het een drama werd. Welnee, NL liep samen met Zwitserland ver voor ! Alleen BR & HSL-Zuid bleven over, en uiteindelijk kwamen Asd-Ut, Hanzelijn en Zevenaar-staatsgrens er toch nog bij. Alleen Asd-Ut (Bombardier) werd een drama, de rest ging infrazijdig uitstekend ! Ministerie en later NS hebben het verknalt door jarenlang traineren.

A C F Sierts|05.04.23|13:21

@ cornelius : het echte probleem hier is niet de uitvoering noch de systems engineering, maar het ontwerp op systeemarchitectureel en systems-design-niveau. Ik denk niet dat Infrabel dat probleem in NL kan oplossen, domweg omdat ze juist dat niveau van systeemkennis van de Nederlandse situatie niet hebben.

Marc Busio|06.04.23|10:03

@Richard. Wat hebben ‘boomers’ hiermee te maken? Zodra jongvolwassenen niet meer met de OV-studentenkaart kunnen reizen schaffen ze een auto aan omdat sparen voor een huis toch geen zin heeft. Zo kunnen ze overal komen waar ze heen willen, wanneer ze dat willen en zonder al te veel geld kwijt te zijn. De trein heeft hen domweg niets meer te bieden, want is ‘DOL”: Duur, Onbetrouwbaar en Langzaam. Er zijn toch niet voor niets de afgelopen drie jaar een half miljoen extra auto’s op de weg gekomen?

Illya Vaes|07.04.23|10:07

Ach, krijgen we nu ook al lockdown-ontkenners?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.