Kruising Blauwkapel

Het SpoorPro-jaaroverzicht 2022, deel 2

Historische foto (1935) van de haakse en gelijkvloerse kruising van spoorlijnen op het knooppunt Blauwkapel bij Utrecht. Het Utrechts Archief

Het einde van het jaar in zicht, dus de komende dagen blikken we in een vierdelige serie terug op de ontwikkelingen en het nieuws dat jullie het meest bezighield in 2022. Het afgelopen jaar kwam een grote verscheidenheid aan onderwerpen aan bod, variërend van de grote spoorinfra-projecten, nieuw materieel en stakingen tot aan updates over nachttreinen. We nemen je nog een keer mee langs de best gelezen verhalen, ditmaal die van het tweede kwartaal.

Ook het afgelopen jaar was er weer genoeg te melden over de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Na de afronding van de toelatingsritten voor de introductie van de Intercity ICNGB naar België spraken we met fabrikant Alstom over het nieuwe rollend materiaal (de ICNG en ICNGB). Toen gingen we er nog vanuit dat de nieuwe treinen nog dit jaar zouden gaan rijden. Inmiddels weten we dat we nog een aantal maanden geduld moeten hebben.

NS maakte het publiek onlangs nog wel lekker met de eerste foto’s van het uiterlijk van de ICNGB. Als kers op de taart maakte de spoorvervoerder ook bekend een contract te hebben getekend met de Spaanse treinfabrikant CAF. Het nieuwe materieel bestaat uit 60 enkeldeks- en dubbeldeksrijtuigen, die meer capaciteit bieden aan zitplaatsen en door een gelijkvloerse instap en uitschuiftrede makkelijker toegankelijk zijn voor mensen in een rolstoel.

ICNG naar België
De ICNG B die straks zal gaan rijden tussen Nederland en België in nieuwe huisstijl. Foto: NS.

Het Duitse 9 euro-kaartje trekt de aandacht

2022 was ook het ‘Jaar van de Jeugd’ en natuurlijk stond de spoorsector daar ook bij stil. Na al het gedwongen thuis blijven door corona wilden vervoersmaatschappijen de jeugd helpen om er weer op uit te trekken. Op 8 april maakte de Europese Commissie bekend dat het 1.273 kaartjes had klaar liggen voor Nederlandse jongeren die op 1 juli 18 jaar zijn en gedurende maximaal dertig dagen EU-landen willen verkennen.

Natuurlijk werd de actie ook in andere landen uitgevoerd, hetgeen betekende dat in totaal 35.000 jongeren met de trein op stap konden. De jongeren moesten de kaartjes wel gebruiken vóór 30 juni 2023, vanaf 1 juli van dit jaar. De jonge Europeanen kregen die tickets niet zomaar, ze moesten er wél iets voor doen! Om van de actie te kunnen profiteren moesten aspirant-deelnemers een paar vragen over de EU beantwoorden. Het zogeheten DiscoverEU-programma werd gelanceerd in de zomer van 2018. Sindsdien zijn 130.000 jongeren al met de gratis treinpas in de EU op stap geweest.

Deutsche Bahn maakte zich afgelopen jaar ook sterk voor reiziger door een speciaal OV-kaartje van 9 euro. Voor dat bedrag kon je een maand lang door Duitsland reizen met de trein, metro en bus. De actie liep in de maanden juni, juli en augustus en was bijzonder populair bij jongeren, juist vanwege het vriendelijke tarief. Het 9 euro-ticket was niet geldig in grensoverschrijdende treinen en/of lange-afstandstreinen, zoals InterCity’s, EuroCity’s en ICE’s, of lange-afstandsbussen, maar kon wel gecombineerd worden met deze producten.

Spoor op de schop

Op veel plaatsen in Nederland werd afgelopen jaar aan het spoor gewerkt, werden er stations gerenoveerd of zelfs herbouwd, nieuwe perrons aangelegd, spoortunnels aangelegd en overwegen gesloten, om maar eens een greep te doen uit alle toekomstgerichte werkzaamheden die ProRail ondernam.

Op 20 mei werd in dat kader bekendgemaakt dat de stations van Heino en Raalte flink verbouwd zullen gaan worden. De focus ligt daarbij op een grote metamorfose van de perrons. Om de reistijd tussen Zwolle en Enschede te verkorten én de reis voor passagiers aangenamer te maken, wordt bovendien het spoor aangepast, worden er seinen verplaatst en wissels vernieuwd. Daardoor hoeven de treinen tussen beide plaatsen minder op de rem. Uit onderzoek was namelijk gebleken dat intercity’s op diverse plaatsen flink moeten afremmen om de veiligheid van de passagiers niet in het geding te brengen.

Het einde van spoorkruising Blauwkapel

Hard werken aan de toekomst betekent dat je soms ook afscheid moet nemen van zaken. Dat gold in het Hemelvaartsweekend voor de beroemde – want gelijkvloerse – spoorkruising Blauwkapel bij Utrecht. Op dit punt kruist de spoorlijn van Utrecht naar Amersfoort het spoor naar Utrecht Maliebaan. Een bijzonder stukje infrastructuur met beweegbare bovenleiding. Alleen op de verbinding tussen Haarlem en Zandvoort ligt nog een soortgelijke constructie.

Op 14 mei werd er door ProRail, NS en het Spoorwegmuseum een speciaal afscheid geregeld voor de spoorkruising. Om de gebeurtenis van het saneren niet onopgemerkt voorbij te laten gaan, trok het Spoorwegmuseum historisch materieel uit de kast voor de laatste ritten. Zo konden omwonenden met de zogeheten Mat ’54, beter bekend als de oude intercity met de bijnaam ‘Hondekop’, nog een keer over de kruising. Daarnaast werd er met de NS 20 gereden, het oude directievoertuig van de spoorwegmaatschappij. Tenslotte maakte de MAT ’46 – bijnaam de Muizeneus – zijn opwachting.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Het SpoorPro-jaaroverzicht 2022, deel 2 | SpoorPro.nl
Kruising Blauwkapel