
NS presenteert uiterlijk van ICNG voor verbinding Nederland-België
NS heeft haar allernieuwste intercity (type ICNG) gepresenteerd die – naar verwachting – in de loop van 2024 dienst zal doen als treindienst naar België. De grensoverschrijdende intercity van fabrikant Alstom is uitgevoerd in een nieuw jasje met vloeiende lijnen, het herkenbare NS-geel en een groot wit logo aan de zijkant.
Eerder zijn al de locomotieven van de Nightjet naar Zwitserland en Oostenrijk voorzien van de nieuwe look, net als de gemoderniseerde dubbeldekkers (type VIRM 2 en 3). In de toekomst krijgen alle NS-treinen deze nieuwe uitstraling.
Snellere verbinding Nederland-België
NS hoopt met de nieuwe intercity in de loop van 2024 een snellere treindienst tussen Nederland en België aan te kunnen bieden. Vanaf zondag 4 december is de trein al op het spoor te spotten. De komende tijd worden er samen met Alstom testen uitgevoerd om er voor te zorgen dat de trein straks probleemloos ritten tussen Nederland en België rijdt.
De reis van Amsterdam naar Brussel duurt nu nog 2 uur en 51 minuten. Met de nieuwe intercity wordt er gestreefd naar een reistijd die een half uur korter zal duren. De intercity is met een topsnelheid van 200 kilometer per uur dan ook een stuk sneller dan de huidige treinen die tot maximaal 160 kilometer per uur kunnen rijden.
Roel Okhuijsen, Directeur Nieuw Materiaal bij NS reageert enthousiast op sociale media. “Nadat we onze reizigers blij hebben gemaakt met de hoog gewaardeerde nieuwe sprinters SNG en Flirt, zijn nu ook de binnenlandse ICNG en de ICNG België in aantocht.” Okhuijsen is ook te spreken over het nieuwe uiterlijk van de trein en stelt dat de ICNG in een “mooi jasje” is gestoken.
Tegenvaller ICNG voor HSL
Donderdag meldde NS nog dat ze te maken hebben gekregen met een fikse tegenvaller voor de ICNG die eigenlijk eind dit jaar al tussen Amsterdam en Breda had moeten rijden op de HSL in Nederland. Door opstapelende problemen zal die intercity nu op zijn vroegst pas vanaf het tweede kwartaal van 2023 gaan rijden.
Software-updates en leveringsproblemen door corona en de oorlog in Oekraïne worden door staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) genoemd als voornaamste redenen voor de vertraging. Heijnen zegt de vertraging te betreuren. Er wordt nu een extern onderzoek in opgezet om te onderzoeken of de nieuwe planning van NS – dat de trein in het tweede kwartaal van 2023 wel kan gaan rijden – haalbaar is. NS waarschuwt echter op voorhand al dat er “risico’s op nieuwe tegenvallers” blijven bestaan.
Lees ook:
- Opstapelende problemen zorgen voor uitstel ICNG, rijdt pas volgend jaar
- SpoorProTV: NS presenteert ICNG op station Rotterdam Centraal
- Publiekspresentatie Intercity Nieuwe Generatie gevierd in Rotterdam
- Introductie van snellere intercity ICNG verder vertraagd
- Corona en softwareproblemen zorgen voor nieuwe vertraging ICNG
- Corona vertraagt levering ICNG en daarmee snelle verbinding met het Noord-Nederland
- Twee nieuwe NS-intercity’s betrokken bij ontsporing in Duitsland
- ICNG pas in 2023 met 200 km/u over HSL
- Eerste testtrein Intercity Nieuwe Generatie rijdt Nederland binnen
- NS: vanaf 2023 snelle trein tussen Breda en Groningen
- NS bestelt achttien extra ICNG’s voor HSL
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
blij dat de treinen weer geel worden
Het is dat er ern vleugje blauw bij zit, anders gingen sommigen van ons nog denken dat het een gekloonde Buffel was!
Het is dat er boven een vlaugje blauw erbij zit, anders gingen velen van ons denken dat het om een gekloonde Buffel ging!
Eens een keer blauw, groen of rood was ook leuk geweest, back to the sixties/seventies